Ota yhteyttä

12 vinkkiä Twitter-markkinointiin

12 vinkkiä Twitter-markkinointiin

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Miten Twitteriä voi hyödyntää markkinointiin? Sanoisin, että riippuu alasta. Onko yrityksesi tai tuotteesi B2B- vai B2C-markkinointia tekevä, ei ole merkityksellinen, lähinnä sillä on merkitystä, mitä lisäarvoa Twitteristä etsit. Twitteristä voi hakea lisämyyntiä, kontakteja tai liikennettä omille www-sivuillesi, mutta Twitter-strategiaa kannattaisi pohtia jo ennen tilin luomista. Selkeän suunnitelman jälkeen itse toteutus onkin sitten enää tekemistä vaille valmis.

Millaiselle yritykselle Twitter sopii?

Valitse Twitter yrityksesi viestintäkanavaksi, jos

  • haluat näkyä tietylle kohderyhmälle
  • haluat tiedottaa tuotteestasi/palvelustasi
  • haluat nopean asiakaspalvelukanavan
  • haluat tietää, mitä teistä puhutaan
  • haluat kontaktin potentiaalisiin asiakkaisiin.

Miten saadaan seuraajia Twitterissä?

1. Tee mielenkiintoinen profiilikuvaus

Kerro jo profiilissa yrityksestänne ne mielenkiintoisimmat asiat. Lisää myös www-sivuosoite, kerro ydintoimintanne, mahdollisesti myös se, ketkä yritystilinne nimissä twiittaavat. Mieti myös asiasanoja – millä hakusanoilla haluat teidän löytyvän. Upota kyseiset sanat profiilikuvaukseenne, jos mahdollista. Kaikki tämän 140 merkissä.

2. Käytä Twitter-listoja

Twitter-listojen kautta löydät helposti tietystä aihepiiristä kiinnostuneita ihmisiä. Listojen luominen on helppoa, Twitterin omat ohjeet ohjekeskuksesta . Tai lue kirjoituksemme Twitter-listojen luomisesta .

Itse lähestyn listoja lähinnä markkinointiviestintänäkökulmasta. Kun haluat tavoittaa esimerkiksi golfista kiinnostuneet ihmiset, etsi ensin #golf -sanalla twiittien joukosta golfista twiittaavia ihmisiä/organisaatioita. Sen jälkeen voit mennä henkilön profiiliin ja katsoa, onko hänet listattu. Jos hänet on listattu vaikkapa golf-aiheiselle listalle, voit sen jälkeen avata koko listan ja näet kaikki muutkin listan henkilöt ja organisaatiot. Mikäpä estää klikkailemasta vaikka kaikkien kohdalla ”Follow”. Seuraaminen on hyvä tapa saada itsekin seuraajia ja siis saada oma viestinsä laajaan levitykseen. Listat näet henkilön profiilin avaamalla.

Voit myös tilata muiden tekemiä listoja, jollet ehdi tehdä omia. Listan jakaminen kaverille on myös mahdollista. Jos arvelet vaikka työkaverisi olevan kiinnostunut samasta aiheesta kuin itse olet, voit jakaa kokonaisen listan luettavaksi.

Jos käytät Twitteriä perussivun etkä sovellusten kautta, listat ovat myös hyvä keino seurata tietynaiheisia twiittejä. Perus-Twitterissä kun oleelliset aiheet tuppaavat hukkumaan viestimassaan. Jos Twitteriä käyttää sovelluksilla, kuten TweetDeck (esittelyssä alempana), listoja ei välttämättä tarvita, kun tiettyä aihepiiriä voi seurata sovelluksella aivan omassa sarakkeessaan.

3. Tehoa twitteröintiin apuohjelmien avulla

Twitterin peruskäyttöliittymä on aloittelijalle, Twitter-harjoittelijalle, ihan ok. Pidemmän päälle sieltä ei kuitenkaan enää löydy olennaiset aiheet, vaan viestimassa vyöryy ylitsesi. Tämä on yksi niistä syistä, miksi Twitterin käyttö tuntuu aluksi uuvuttavalta. Viestien sisältö ei ole millään tavoin jäsenneltyä.

Suosittelen lämpimästi esimerkiksi TweetDeckiä , joka mahdollistaa esimerkiksi twiittien ajastuksen, tiettyjen henkilöiden ja aihepiirien seuraamisen omassa sarakkeessan, useamman Twitter-tilin yhtäaikaisen käytön, uudelleentwiittausten muokkaamisen.

4. Mainitse henkilöitä twiiteissäsi aina, kun se on järkevää/mahdollista

Kun otat muita Twitterin henkilöitä mukaan twiitteihisi, saat huomiota ko. ihmisiltä ja he sitoutuvat teihin todennäköisesti heti eri tavalla kuin muihin. Lähes jokainen twiittaaja haluaa mainintoja ja huomiota, joten elä itsekin Twitterin etiketin mukaan ja anna muille kunnia heidän kirjoituksistaan, ideoistaan jne.

Samoin Twitterin perusajatuksiin kuuluu, että siellä voi keskustella, kenen kanssa haluaa. Sukella rohkeasti keskusteluihin mukaan tai ota yhteyttä juuri haluamaasi henkilöön. Voit huhuilla toista henkilöä muistamalla lisätä hänen @Twitternimensä twiitissäsi.

5. Kohdista twiittisi vaikuttajille

Twitter on tehokas lobbausväline. Twitter on ainoita kanavia, joissa voi henkilökohtaisesti keskustella esimerkiksi päättäjien tai toimittajien kanssa. Muista myös SoMe-termi ROR, Return on Relationship , eli verkostoidu vaikuttajien kanssa. SoMe-aktiivit ovat erittäin tärkeitä brändiviestinnän kannalta. Heidän kauttaan viesti kulkeutuu pitkälle ja nopeasti.

Älä käytä lobbausmahdollisuutta väärin, vaan aina harkiten. Pieni tapahtuma saattaa saada mielenkiintoisella sisällöllään suuren huomion, kunhan se meluaa itsestään tarpeeksi ja ottaa Twitterin kautta yhteyden strategisesti valittuihin kohteisiin. Perustiedote tuskin menisi The Timesissa läpi noin vain, mutta Twitterin kautta The Timesin toimittajiin saa suoran yhteyden. Tästä mainiona esimerkkinä Oulun Polar Bear Pitching tapahtuma, josta kirjoittivat jopa maailman suurimmat mediat.

6. Käytä hashtageja älykkäästi

Mieti juuri teidän liiketoimintanne kannalta tärkeimpiä aihetunnisteita. Jos olette golffirma, silloin hashtagiksi aina #golf. Jos olet muodin jälleenmyyjä, käytä brändien nimiä hashtageina, mahdollisesti #onlineshopping tai jos toimitte ainoastaan Suomessa, ehkä sitten #shoppailu, #verkkokauppa. Hashtageja käytetään siksi, jotta Twitterin valtavasta massasta löydettäisiin juuri itseä kiinnostava sisältö.

Hashtagien avulla löydät myös itse yrityksellenne tärkeimmät ja juuri teidänlaistenne yritysten asioista puhuvat henkilöt ja brändit. Henkilöt, jotka jakavat teidän bisneksenne sisältöä, ovat todennäköisesti myös teistä kiinnostuneita. Etsikää tällaisia henkilöitä ja alkakaa seurata heitä, jakakaa itsekin mielenkiintoista sisältöä ja todennäköisesti saatte seuraamistanne henkilöistä itsekin seuraajia. Voitte siis älykkäällä hashtag-valinnalla löytää juuri oikeat kohderyhmät.

7. Kokeile eri twiittausaikoja

Seuraajat eivät roiku linjoilla kaiken päivää ja Twitterin syötekin on valtavan nopea. Miten sitten saada yleisö kiinni?

Kokeile eri julkaisuajankohtia tietoisesti ja seuraa analytiikasta, mitkä ajankohdat sopivat teille parhaiten. Aamu, aamupäivä, iltapäivä, ilta vai jopa myöhäisilta.

On huomattava ero sillä, twiittaatko kaikista tärkeimmän twiittisi klo 11 aamupäivällä vai klo 20 illalla. Jos teillä on jotain erityisen tärkeää, voitte ajastaa twiitin tai twiitata sen vaikka kolmeen eri aikaan – aamulla, päivällä ja illalla. Näin varmistatte näkyvyyden.

8. Twiittaa usein

Paitsi että sinun tulisi optimoida twiittiesi ajankohta, sinun pitäisi myös twiitata suhteellisen usein, mikäli haluat saada seuraajia Twitterissä. Jos ajatus tästä tuntuu raskaalta, mieti onko Twitter oikea kanava itsellesi. Twitterissä läsnäolo on se tärkeimpiä seuratun twiittaajan ominaisuuksia.

Twitter-tilit, jotka ovat vain suoraan Facebookista tulevia linkkipostauksia, eli siis Facebookiin integroituja Twitter-profiileja, eivät houkuta. Jos twiittisi ovat ylipitkiä postauksia Facebookista, et ole aidosti läsnä. Pahinta on, jos postaukset tulevat Facebookista, etkä edes vastaa, jos sinua yritetään Twitterissä puhutella. Tällaisia yritystilejä on Twitterissäkin pilvin pimein, eivätkä ne saa Twitterin aktiivikäyttäjiä seuraajikseen. Ja ne aktiivikäyttäjät ovat nimenomaan ne, jotka ovat yrityksille arvokkaita. Aktiivikäyttäjät saavat viestin leviämään pitkälle, jos tarvista on.

9. Twiittaa kuvallista sisältöä

Kuvalliset twiitit lentävät maailmalla pidemmälle, kuin kuvattomat.

10. Linkilliset twiitit retweetataan 3 kertaa useammin

Jaa mielenkiintoista sisältöä linkkien kautta. Lisää linkitykset aina joko omiin tärkeisiin paikkoihinne: www.sivuille, verkkokauppaan tai blogiinne tai jaa muiden luotettavien tahojen linkkejä. Ihmiset ovat Twitterissä usein ammatillisista syistä ja suorastaan janoavat uutta tietoa. Ole tiedon kuratoija.

11. Analysoi Twitterin käyttöäsi

Twitterin käyttöä, twiittien leviämistä ja muutenkin oman yritysbrändin profiilia, käyttäytymistä ja seuraamista varten on olemassa lukemattomia analyysityökaluja. Analysoinnilla voit kehittää twiittaustasi entistä kustannustehokkaampaan suuntaan ja saada hyöty kunnolla irti. Twitterin oma analytiikkatyökalu löytyy osoitteesta: https://analytics.twitter.com/

12. Call-to-action: please retweet

Jollei pyydä mitään, ei voi saada mitään. Niinhän se menee. Jos sinulla on jotain erityisen tärkeää jaettavaa, voit huoletta pyytää seuraajiasi uudelleentwiittaamaan jotain. Käytä tätä harkitusti. Twitterin oma tutkimus paljasti, että neljä tehokkainta call-to-actionia Twitterissä olivat:

  • latauskehotus
  • uudelleentwiittauskehotus (nosti uudelleentwiittaus määriä keskimäärin 311%)
  • seuraamiskehotus (nosti seuraamisia keskimäärin 258%)
  • vastauskehotus (nosti vastausmääriä keskimäärin 334%)

Knoppitietoa

..Ja mikäköhän mahtaa sitten olla Twitter-historian tähän asti uudelleentweetatuin postaus? Barack Obaman uudelleenvalintakuva, joka ei suinkaan ole kovin virallinen, vaan siinä on voimakkaasti henkilökohtaista vivahdetta, on uudelleentweetattu jo yli miljoona kertaa!

Twitter on sosiaalisen median kanava – ihmiset haluavat nähdä myös brändien ja yritysten inhimillisemmän puolen. Twitterissä lepää henkilökohtaisen kosketuksen mahdollisuus. Käytä mahdollisuus hyväksesi.

Kuulu kouluttaa, lue koulutustarjouksemme ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!

Pyydä koulutustarjous