Oletko joskus miettinyt digimarkkinoinnin ulkoistamista? Niin minäkin, varsinkin silloin kun toteutin entisten työnantajayritysten kaiken markkinoinnin yksin. Varsinkin yrityksissä, joissa vain yksi henkilö työskentelee markkinoinnin parissa, on kyseisen työntekijän tehtäväkenttä melkoisen laaja. On myös yrityksiä, joissa markkinointi ei kuulu kenenkään työnkuvaan ja joku yrittää tehdä sitä oman työn ohessa sen minkä ehtii.
Vaikka olisi kuinka kiinnostunut digimarkkinoinnista, sisällöntuotosta, analytiikasta, graafisesta suunnittelusta, koodaamisesta ja tapahtumatuotannosta, ei kaikessa voi olla asiantuntija. Pelkästään sosiaalinen media muuttuu sellaiseen tahtiin, että saa olla korvat höröllään ja silmät selässä jatkuvasti – muuten tipahtaa kelkasta melko lennokkaasti.
Tässä seitsemän hyvää syytä, miksi kannattaa harkita digimarkkinoinnin ulkoistamista
- Laaja tuntemus. Digimarkkinoinnin kentän tuntee parhaiten digimarkkinoija. Hän kuitenkin työskentelee sen parissa aamusta iltaan.
- Viime käden tieto. Some ja sen työkalut muuttuvat jatkuvasti, joten ajan hermolla pysyminen vaatii kiinnostusta, aikaa ja uteliaisuutta alaa kohtaan. Digimarkkinoinnin asiantuntija on aina ajan tasalla.
- Ulkopuolisen silmin. Ulkoisen sisällöntuottajan on helpompi astua asiakkaan rooliin, sillä hän ei työskentele yrityksessä. Sisältöjen suunnittelu kohderyhmille on helpompaa, kun asiaa ei katso yrityksen sisältä.
- Tiimi taustalla. Digimarkkinoija työskentelee aina yhdessä muiden digimarkkinoijien kanssa. Joku kirjoittaa tekstit, toinen suunnittelee visuaalisen ilmeen. Apu on aina lähellä ja ideointipalaverit kuuluvat digimarkkinoinnin toimiston arkeen.
- Jatkuva seuranta. On seurattava säännöllisesti, mitä on tehty ja onko se tuottanut tuloksia. Digimarkkinoija raportoi tekemisistään sovituin väliajoin ja tulosten perusteella on helpompi tehdä jatkosuunnitelmia.
- Loma-ajat. Kun digimarkkinointi on ulkoistettu, ei tarvitse murehtia, kuka sitä hoitaa lomien ajan. Digimarkkinoinnin toimisto hoitaa homman myös loma-aikoina.
- Tietämys kasvaa. Vaikka digimarkkinointi olisi ulkoistettu, yritys pääsee halutessaan osallistumaan siihen itsekin tai vähintään seuraamaan aitiopaikalta. Samalla yritys oppii itsekin näkemään, mikä toimii ja mikä ei.