Mikä? Kuka? Maaginen sisällöntuottaja.
Olipa kerran somen sisällöntuottaja. Osa meistä on varmasti kuullut mystisestä sisällöntuottajasta, jonka työ on hengata somessa ja ottaa kauniita kuvia Instagramiin. Hänen kanssaan jutellessa puheessa pyörivät sanat hashtag, hakukoneoptimointi ja sisältökalenteri. Mutta mitä sisällöntuottaja oikein tekeekään päivät pitkät? Tässä pieni kuvaus siitä, millaista on sisällöntuottajan työ ja millaisia taitoja työssä tarvitsee.
Ensin asetetaan tavoitteet ja mietitään strategia
Rikotaan nyt ensin myytti somettajan mystisestä ja maagisesta arjesta. Toisin kuin myytti antaa välillä ymmärtää, sisällöntuottajan työ ei ole yhtä kaunista ja spontaania Instagram-kuvaa, vaan usein somekäyttäytymisen taustalla on strategioita ja tavoitteita. Riippuen siitä, kenelle sisällöntuotantoa tehdään, ensimmäinen askel on aina miettiä miksi, miten ja missä somekanavissa. Kauniin instakuvan työstäminenkin helpottuu, kun tietää miksi sellainen tehdään ja mitä sillä halutaan saavuttaa. Tärkeää on myös miettiä, kuinka Facebook-postauksen nähnyt ohjautuu eteenpäin haluttuun suuntaan, esimerkiksi ostamaan verkkokaupan tuotetta, tai klikkailemaan linkistä sivulle.
Ideoidaan luovasti ja luodaan ideoita
Kun tavoitteet on pohdittu ja päätetty, voi luovuuden ja ideoiden aika lentää. Jos tavoitteet ja strategia määräävät matkan päätepysäkin, luovan sisällön tehtävä on kuljettaa katsoja sinne. Tässä lajissa rohkeus ja uskallus ideoida on pelkkää plussaa. Tavoitteiden keskiössä on usein liiketoiminta, mutta luovan työn tavoitteena on asiakas ja mitä asiakas haluaa nähdä. Sisällöntuottajan tehtävänä onkin yleensä naittaa keskenään liiketoiminnalliset toiveet ja asiakkaan toiveet keskenään yhdeksi somepostaukseksi.
Kuvaa, kirjoita, postaa ja vastaile
Visuaalinen sisältö on melko itsestään selvästi osa somessa toimimista nykyään ja siksi jonkinmoinen visuaalinen ymmärrys on osa sisällöntuottajan työtä. Usein työhön kuuluu myös valokuvaamista ja erilaisten visuaalisten ohjelmien käyttö, mutta kukaan ei ole seppä syntyessään ja tässäkin tapauksessa tekemällä oppii.
Myös tekstin tuottamisella on sijansa sisällöntuottajan työssä. Houkuttelevan ja kuvaavan tekstin kirjoittaminen sana- ja merkkirajoituksineen, relevantteine hakusanoineen ja oikeinkirjoituksineen tuottaa välillä harmaita hiuksia, mutta myös kirjoittamisessa harjaantuu kirjoittamalla.
Kun kuva ja teksti ovat valmiina, ne julkaistaan valituille somekanaville tiettyyn aikaan. Koska päivittäinen työ on muuta kuin spontaania postaamista silloin kun tuntuu siltä, moni sisällöntuottaja käyttää työssään apunaan ajastamiseen tarkoitettuja työkaluja. joskus tämä on mahdollista suoraan somekanavassa, joskus on turvauduttava ulkopuolisiin ohjelmiin. Usein sisällön julkaiseminen tiettyinä päivinä tiettyyn aikaan on jo etukäteen mietitty sisältökalenterissa ja tämä usein järjellistää ja helpottaa sisällöntuottajan päivittäistä työtä.
Myös päivittäinen julkaisuun tulleiden kommenttien tykkäyksiä ja viestien tarkastaminen ja niihin vastaaminen on usein sisällöntuottajan työtä. Työhön sisältyy myös tärkeänä osana asiakaspalvelu ja tiedonhankinta ja usein tämä työ ei aikaa katso. Somekanavissa nopeudella ja reagoinnilla on joskus suurikin merkitys ja sisällöntuottajan onkin valvottava julkaisujen ja kanavien toimintaa osana työtään.
Numeroita, dataa ja analyysia
Ah, data. Oi, analyysi. Nämä kaksi kuuluvat erittäin olennaisesti sisällöntuottajan työhön. Koska suurin osa sosiaalisen median kanavista tuottaa jonkinlaisia numeroita ja käyriä siitä, kuka postauksen (kanavaan tuotettavan tekstin ja kuvallisen sisällön) näkee, tuottaa se samalla myös arvokasta tietoa sisällöntuottajalle siitä, kuka postauksen näkee. On siis tärkeää kurkata numeroita ja käyriä säännöllisesti ja analysoida mm. sitä, millainen sisältö toimii ja millainen ei niin hyvin. Analysoida siis voi useita asioita ja sieltä voi poimia ne omaan sisällöntuotantoon vaikuttavat tärkeät asiat.
Sisällöntuotanto on työtä
Sisällöntuottajan työ ei siis ole pelkkiä kauniita kuvia. Päivittäinen sisällöntuotanto on strategista ja analyyttista työtä yhdistettynä visuaaliseen silmään ja asiakaspalveluun. Työ ei myöskään aina katso päivittäistä työaikaa vaan välillä työ vaatii 24/7 valppautta ja ajan hermoilla olemista. Useimmiten työhön päätyykin ihminen, joka on myös itse aktiivinen omissa kanavissaan ja on jo tutustunut somen valloittavaan maailmaan. Mutta sisällöntuotanto työnä on myös todella monipuolista ja jännittävää, erityisesti siksi että jokainen työpäivä on usein erilainen. Työhön voi myös vaikuttaa ja oma osaaminen muokkaa työn kehittymistä paljonkin.
Maagista? ei niinkään vaan työtä, mutta hauskaa sellaista!