Ota yhteyttä

Analytiikka on digimarkkinoijan korvaamaton apulainen

8 syyskuuta 2020

Analytiikka tuo stopin arvailulle. Data ja analytiikka kertovat myös markkinoijalle, mikä ei toimi. Lue vinkit analytiikan hyödyntämisestä markkinoinnissa!

Web-analytiikka, data ja mittaaminen eivät välttämättä kuulosta kovin mediaseksikkäiltä aiheilta. Sitä ne kuitenkin ovat. Analytiikka on yhtä aikaa digimarkkinoijan paras apulainen sekä korvaamaton oikea käsi. Tämän kirjoituksen luettuasi sinäkin tiedät, miksi analytiikka tulisi sisällyttää osaksi sisällöntuotantoa ja digimarkkinointia.

Analytiikka tuo stopin arvailulle

Usein kuulee kysyttävän, millaista sisältöä asiakkaat arvostavat tai lukevat mielellään? Osa myös pohtii, mistä käyttäjät löytävät yrityksen verkkosivuille ja mitä he siellä tekevät. Web-analytiikka auttaa juuri näissä kysymyksissä ja tarjoaa laajasti muutakin informaatiota verkkosivujen tapahtumista. Analytiikka kertoo muun muassa

  • kanavat, joiden kautta käyttäjät tulevat sivuillesi
  • tietoa siitä, mitä käyttäjät tekevät sivuillasi
  • sisältöjesi parissa vietetyn ajan
  • sivujesi suosituimmat sisällöt.

Web-analytiikan avulla saat hyvän kuvan verkkosivujesi vierailijoista ja ymmärrät kävijöitäsi paremmin. Kun tiedät, mitä verkkosivukävijät tekevät, pystyt kehittämään sivujasi entistä paremmiksi ja tarkastelemaan tekemiesi muutosten tuloksia: tilasiko yhä useampi verkkosivuillasi vieraillut käyttäjä uutiskirjeen, vietettiinkö blogisi parissa enemmän aikaa kuin kaksi kuukautta sitten tai lisääntyikö hakukoneesta saapunut liikenne sisällön optimoinnin jälkeen. Analytiikkaa kannattaakin hyödyntää silloin, kun halutaan seurata verkkosivuilla tehtyjen muutosten mukanaan tuomia tuloksia.

Mieti, mitä mittaat

Mittaaminen, analysointi, kehittäminen ja oppiminen kulkevat käsi kädessä – parhaimmillaan opit juuri ne konstit, joiden avulla pääset tehokkaasti verkkosivuillesi asettamiisi tavoitteisiin. Hyväksi havaittuja keinoja kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös jatkossa!

Oli käytössäsi mikä työkalu tahansa, erilaisia mittareita, raportteja ja niistä saatavaa dataa on pilvin pimein. Tämän vuoksi mittaaminen kannattaa aina suunnitella omien tavoitteiden mukaisesti. Päämäärätön tekeminen vie aikaa ja energiaa, eikä auta sinua eteenpäin.

Tavoitteiden ollessa kirkkaina mielessäsi voit paljon helpommin määritellä ne mittarit, joita sinun kannattaa seurata. Yksi mittari ei toimi jokaisessa tilanteessa. Hyvänä ja yksinkertaisena esimerkkinä toimii sivulla vietetty aika: mielenkiintoisen blogisisällön parissa käyttäjän kuuluisikin viettää aikaa, mutta samaa jahkailua harvoin toivotaan tapahtuvan verkkokaupan kassalla. Mielenkiintoinen sisältö koukuttaa blogissa, mutta pitkä tuumaustauko kassalla voi kertoa ongelmista ostamisen yhteydessä.

Data ja analytiikka kertovat myös, mikä ei toimi

Analytiikka on oiva apuväline myös silloin, kun halutaan tunnistaa verkkosivujen mahdolliset pullonkaulat. Onko käyttäjillä hankaluuksia ostosten kanssa tai löytävätkö he sivuiltasi informaatiota, jota alunperin lähtivät etsimään?

Analytiikkaa hyödyntämällä tunnistat mahdolliset poikkeavuudet käyttäjien toiminnassa ja voit reagoida muutoksiin nopeasti. Google Analyticsin käyttäjät voivat myös tilata sähköpostiinsa hälytyksen, mikäli verkkosivuilla tapahtuu jotakin analytiikan näkökulmasta poikkeuksellista. Tätä näppärää ominaisuutta hyödynnetään liian vähän!

Google Analytics onkin erinomainen – ja ilmainen – työkalu analytiikan seurantaan.

Datalla johtaminen

Tiedolla johtaminen on ajankohtainen aihe. Erilaiset analytiikkaraportit kertovat arvokasta tietoa verkkosivuillasi vierailevista kävijöistä.

Pelkkä raaka data ei kuitenkaan riitä. Data täytyy aina purkaa ja pilkkoa, jotta siitä on tulkitsijalleen hyötyä. Tämä onkin analytiikan tärkein vaihe, sillä koko homman pihvi on tiedon huolellisessa pureskelussa. Luotettavat päätelmät tarvitsevat tuekseen dataa, jota tarkastellaan mieluiten usean eri mittarin keinoin. Voi olla esimerkiksi hätiköytyä tehdä johtopäätöksiä yksittäisen sivun tärkeydestä, jos tutkitaan ainoastaan sivun kävijämääriä. Mikäli sivulla käy vain vähän yksittäisiä kävijöitä, mutta suuri osa heistä päätyy ostamaan tuotteen tai suorittamaan jonkin muun halutun toimenpiteen, voi sivun merkitys olla suuri verkkosivusi tavoitteiden näkökulmasta tarkasteltuna. Analytiikkaa tulkitessa on siis hyvä muistaa, että tehtyjä havaintoja kannattaa tarkastella useamman mittarin tai raportin avulla.

Haluatko oppia hyödyntämään analytiikkaa? Kuulu kouluttaa, miten analytiikkaa voi käyttää markkinointityössä hyväksi.

 

Pyydä koulutustarjous