Silloin tällöin törmään tilanteeseen, jossa asiakkaalla ei ole kaikki digimarkkinoinnin kanavat ja salasanat hallussaan. Siksi haluaisinkin antaa vinkkejä erityisesti toimintansa aloittaville yrityksille, jolla kaikki tämä on vasta edessä. Vinkkejä voi tietenkin hyödyntää kuka tahansa markkinoinnin parissa työskentelevä henkilö.
Tässä lista digimarkkinointiin liittyvistä asioista, jotka kannattaa tehdä heti yrityksen perustamisvaiheessa:
Varaa domainit
Jos yrityksen nimi on tiedossa, varaa itsellesi kaikki mahdolliset domainit, jotka ovat johdettavissa yrityksesi nimestä. Kannattaa tarkistaa vapaat domainit jopa jo ennen yrityksen nimeämistä. Domain on siis yrityksesi osoite internetissä.
Varmistamalla domainin heti yrityksen nimeämisen jälkeen tai ennen sitä, voi olla huoleti, ettei kilpailija tai kukaan muukaan pääse hyödyntämään yrityksesi nimestä johdettua www-osoitetta.
Ota haltuun Googlen palvelut
Kannattaa jo tässä kohtaa luoda yritykselle Google-tili, jolloin saat yritykselle myös Gmail-sähköpostiosoitteen. Se voi olla esimerkiksi muotoa yrityksennimi@gmail.com.
Google-tilin avulla voit perustaa tai ottaa käyttöön heti alkajaisiksi nämä Googlen palvelut: My Business, Analytics ja Ads.
Google My Business on Googlen hakutuloksissa näkyvä yritysesittely, joka kokoaa yrityksen tiedot helposti asiakkaiden käytettäväksi. Voit lukea kirjoituksestamme miten Google My Busineksen avulla autat yritystäsi löytymään Googlesta .
Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön heti siitä päivästä alkaen, kun yrityksellä on verkkosivut. Näin saat dataa sivuston kävijöistä koko sen olemassaolon ajan. Lue blogikirjoituksemme Google Analyticsin perusteista .
Google Adsin avulla voit tehdä hakusana- ja bannerimainontaa. Vaikka et heti alkaisi tekemään hakusanamainontaa, voi hyvinkin tulla päivä, jolloin tarvitset tunnuksia kyseiseen palveluun. Tutustu blogikirjoitukseemme Google-hakusanamainonnasta .
Luo tilit somekanaviin
Vaikka et edes vielä tiedä, mitä sosiaalisen median kanavia aiot hyödyntää yrityksesi markkinoinnissa, kannattaa harkita tilien luomista kaikkiin potentiaalisiin kanaviin. Yleisimpiä yrityskäytössä olevia kanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter ja Youtube.
Sometilien perustamiseen pätee sama perustelu kuin domainien kanssa. Olen myös törmännyt tilanteeseen, jossa joku ulkopuolinen on perustanut aloittavan yrityksen nimissä Facebook-tilin ja yrittänyt myydä sitä yritykselle. Tämä ei tietenkään ole sallittua ja saimme tilin yrityksen haltuun neuvottelemalla.
Vaikka et ottaisi esimerkiksi Twitteriä haltuun, voit luoda profiilin ja kertoa siellä, että ”pääset seuraamaan yrityksemme arkea Facebookissa”.
Huolehdi tunnuksista ja salasanoista
Harmittavan usein on tullut vastaan tilanteita, joissa yrityksen Google- ja sometilien ylläpitäjänä on vain yksi henkilö, joka ei enää työskentele yrityksessä. Toisinaan kukaan ei muista, millä tunnuksilla tilit on luotu tai mikä on tilin salasana. Tällaisissa tilanteissa yritykselle on jouduttu perustamaan uusi rinnakkainen tili ja vanha on jäänyt kummittelemaan. Onnekkaimmissa tilanteissa tunnukset ja salasanat on saatu kaivettua tietoon.
Huolehdi siis, että muistat tilien kirjautumistunnukset ja salasanat. Jos kirjaudut tileille harvoin, salasanat saattavat päästä unohtumaan.
Suosittelen lisäämään tilien käyttöoikeudet vähintään toiselle yrityksessä työskentelevälle henkilölle. Jos esimerkiksi yrityksessä on markkinointihenkilö, olisi tunnusten hyvä olla hallussa hänen lisäkseen vaikkapa toimitusjohtajalla. Jos jotain sattuu, päästään tileihin käsiksi.
On myös tärkeää muistaa poistaa käyttöoikeudet henkilöltä, joka ei enää työskentele yrityksessä. Jos kaikki tilit ovat olleet hallussa vain kyseisellä henkilöllä, on erityisen tärkeää varmistaa, että tileille lisätään uusia ylläpitäjiä.