Tärkeintä digimarkkinoinnissa on, että kotipesä on kunnossa. Kotipesällä tarkoitetaan nyt siis yrityksen nettisivuja, koska sieltä kohdeyleisön on löydettävä sinusta kaikki tarvittava. Kun nettisivut ovat priimakunnossa ja hakukoneoptimointi tehty, voi rauhassa miettiä digitaalista markkinointia laajemmin. Kun suunnittelet digimarkkinointiasi, vastaa ensin näihin kysymyksiin.
Digimarkkinoinnin tavoitteet?
Aivan aluksi kannattaa kartoittaa digitaalisen markkinointisi nykytila. Mieti ensin, miksi haluat tehdä digimarkkinointia. Millaisia tavoitteita haluat saavuttaa? Mihin haluat markkinoinnilla vaikuttaa? Yleisimmin digimarkkinoinnilla halutaan vaikuttaa esimerkiksi yrityksen myynnin tai näkyvyyden lisäämiseen.
Jotta suunnitelma konkretisoituisi, tarvitset tavoitteelle mittarit. Haluatko nostaa myyntiäsi 20 prosenttia? Kenties saada tapahtumaasi ilmoittautuneita enimmäismäärän? Tavoitteen määritteleminen mitattavaksi tuo sinulle jo helpot raamit suunnitella ja toteuttaa markkinointia. Jotta saadaan tavoitteelle myös painetta, pitää tehtävälle määrittää realistinen aikataulu. Kiteytä siis tavoitteesta konkreettinen lause, kuten esimerkiksi ”myynti kasvaa 20 prosenttia vuoden 2017 loppuun mennessä”.
Kenelle? Määritä kohdeyleisösi
Kuka on sinun kohdeyleisösi, keihin haluat vaikuttaa? Mieti tavallista asiakastasi. Kuka hän on? Mistä hän pitää? Mistä hän EI pidä? Tee stereotypia asiakkaasta, ja mieti, miten hän puhuisi! Stereotyyppisen asiakkaasi mukaan voit määrittää somen äänensävysi. Esimerkiksi nuorille voit puhua hieman kepeämmin kuin esimerkiksi konservatiiviselle eläkeläiselle. Ja jos kohdeyleisösi käyttää emojeita, silloin sinäkin voit käyttää niitä.
Kun ymmärrät alla olevat asiat asiakkaistasi, onnistut takuuvarmasti. Mikä saa asiakkaasi jakamaan sisältöjä, mistä heidät tavoitetaan, mikä heitä kiinnostaa, mikä helpottaisi heidän elämäänsä?
Mitkä kanavat digimarkkinointiin?
Mitkä kanavat? Mitä digitaalisia alustoja asiakkaasi käyttävät? Näy siellä missä asiakkaasi ovat. Ennen somejulkaisuja, tutustu ensin kanavakulttuuriin.
Muutama vinkki sosiaalisen median kanavista:
– Facebook tavoittaa hyvin monenlaisia ihmisiä, ja monet vertaavatkin sitä jo hieman Googleen. Facebookista yrityksen kannattaa ainakin löytyä! Sen lisäksi Facebookissa mainontaminen on vaivatonta ja erittäin tehokasta.
– Instagramia suositellaan, mikäli haluat tuoda esiin visuaalisesti miellyttävää sisältöä. Insta sopii hyvin myös ns. ”Behind the scenes” -kanavaksi kertomaan enemmän yrityksen arvoista, ihmisistä sekä arkielämästä kulissien takaa.
– Twitter on erinomainen asiantuntijakanava, joka nostaa päätään myös asiakaspalvelupaikkana myös Suomessa. Twitter on lyömätön kanava myös esimerkiksi tieteen alojen uutisille sekä tapahtumaviestintään! Twitter keskittyy juuri siihen, mitä NYT tapahtuu.
– Pinterestiin yrityksen kannattaa mennä lisäämään ideoita, vinkkejä, reseptejä, ohjeita tai tuotteita! Suuri osa käyttäää Pinterestiä uusien ideoiden hakemiseen.
– LinkedIn on asiantuntijakanava, josta etsitään työpaikkoja sekä yhteistyökumppaneita.
Somekanavat kannattaa valita huolellisesti. Muista, että on parempi valita yksi pääkanava ja tehdä markkinointia siellä suunnitellusti, kuin vain haroa pikkuisen sinnepäin joka kanavassa. Näy ja kuulu siellä missä asiakkaasi ovat. Keskittäminen on päivän sana!
Miten? Suunnittele sisältö
Kun mietit tyypillistä asiakasta, niin millaisesta sisällöstä hän pitää? Milloin hän on parhaiten tavoitettavissa somessa?
Sisältöä voi ideoida monella eri tavalla. Varmista, että sisältöä tulee monenlaista ja kokeille rohkeasti myös uusia juttuja. Pidä itsesi ajan tasalla kanavien uusista ominaisuuksista! Yleisesti ottaen kuvat herättävät huomiota enemmän kuin tekstipäivitykset, ja erityisesti videot toimivat somessa hyvin!
Onnistuneessa sisällönsuunnittelussa otetaan huomioon:
- Kanavakulttuuri: muotoile ydinviestisi aina kanavaan sopivaksi.
- Äänensävy: puhu asiakkaan kieltä!
- Ajankohta: julkaise silloin, kun asiakas on somessa!
Kannattaa myös välissä kurkata, mitä kilpailjat tekevät, mutta ehdottomasti keskittyä silti omaan tekemiseen enemmän.
Kuka ja milloin?
Resursointi! Kuka tekee yrityksesi sisällöt? Jos jokin asia on yhteinen asia, niin se ei ole kenenkään asia – vastuiden on oltava selvät, jotta asiat tulevat hoidetuksi. Määrittele siis vastuuhenkilöt sisällöntuottamiselle eri kanaviin.
Vinkkinä, että kannattaa ottaa somen suunnittelu osaksi esimerkiksi kuukausipalaveria, ja miettiä etukäteen kuukauden tärkeimmät esiintuotavat asiat. Onko sinulla tulossa hieno tapahtuma? Mainosta sitä etukäteen! Lanseeraatko uuden tuotteen? Hehkuta sitä joka kanavassa! Muista myös sopia someasiakaspalvelun pelisäännöt – kuka vastaa, jos tulee kysymyksiä, palautetta, kommentteja?
Lopuksi mittaaminen, analysoiminen ja tulevan sisällön optimoiminen
Kun saat digimarkkinoinnin käyntiin, alkaa tärkein vaihe, nimittäin julkaisujen analysoiminen ja tavoitteiden mittaaminen. Melkein jokainen somekanava tarjoaa jonkinlaisia analysointityökaluja. Voit analysoi työkaluilla kuukauden onnistuneet julkaisut sekä ne julkaisut, jotka eivät menestyneet. Jokaisella somealustalla on omat analyysityökalunsa. Tutki dataa. Kysy miksi? Ota vinkit talteen. No niin! Oletkin jo valmis suunnittelemaan seuraavaa kuukautta! Laita heti käytäntöön.