Koulutan noin 100 digimarkkinoinnin koulutusta vuodessa. Puhun itse poikkeuksetta digimarkkinoinnin suuresta kuvasta aina ennen kuin menen yksittäisten somekanavien ominaisuuksiin. Digitaalinen markkinointi on valtava kokonaisuus. Se on osa markkinointia, joka taas on osa yrityksen liiketoimintastrategiaa. Jollei digimarkkinoinnin suurta kuvaa ymmärrä, on erittäin hankala hahmottaa mitä yksittäisistä somekanavista ollaan tavoittelemassa.
Mikä on digitaalisen markkinoinnin kokonaiskuva?
Väitän, että liian suuri joukko yrityksiä ei integroi digimarkkinointiaan liiketoimintastrategiaan. Osalle se on jopa irrallinen osa markkinointistrategiaa. Osa ei välttämättä edes ymmärretä mitä kaikkea se pitää sisällään. Tähän törmään usein: hämmästyneisiin ilmeisiin kun kerron koulutettaville mitkä kaikki asiat kuuluvat digimaailmaan. Tapaan käyttää alla olevaa kuvaa kuvaamaan digimarkkinoinnin kokonaisuutta.
Kuvan lähde
Digitaaliseen markkinointiin kuuluu siis sosiaalisen median lisäksi testaaminen, mittaaminen, analytiikka, raportointi, kirjoittaminen, blogaaminen, nettisivut, hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, verkkokauppa, hakusanamarkkinointi ja niin edelleen. Lista on pitkän pitkä, mutta kaiken ytimenä pitäisi olla hyvät ja toimivat nettisivut . Kaikki muut keinot ovat käytännössä tapoja ajaa liikennettä nettisivuille.
Tässä toinen kuva, joka kuvaa hyvin suuntaa, joka pitäisi digimarkkinoinnissa muistaa
Panosta www-sivuihin
Nettisivujen merkitys on siis erittäin tärkeä. Hyvät nettisivut ovat yrityksen myyjä ympäri vuorokauden. Pienyritysten ja varsinkin yksinyrittäjien on siis ymmärrettävä, että hyvät ja toimivat nettisivut ovat myyjäresurssi, joka parhaimmillaan tuplaa yrityksen henkilökunnan määrän. Nettisivut ovat onnistuneet, jos ne ovat:
- Edustavan näköiset
- Mobiilioptimoidut
- Myyvät, eli keräävät jatkuvasti uusia liidejä (potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja) ja tarjouspyyntöjä
- Informatiiviset, eli niiltä löytyy helposti yhteystiedot ja tarpeellinen tieto
Pienyrittäjät haluavat usein säästää viimeiseen asti, mutta nettisivut ovat se viimeinen asia mistä kannattaa säästää. Niihin nimenomaan kannattaa panostaa, koska ne ovat kuin 24 tuntia vuorokaudessa auki oleva kauppa.
Nettisivujen ulkonäkö
Nettisivujen ulkonäkö ei ole tärkein osa nettisivuja, mutta ulkonäkö antaa kuitenkin ensivaikutelman yrityksestä. Yhden naisen tai miehen yrityksen nettisivujen ei tarvitse näyttää vaatimattomilta. Nimenomaan ulkonäkö on se asia, jonka voi saada pienelläkin rahalla. Kun lähdetään etsimään myyntipuolta toimivaksi, joudutaan pohtimaan asioita jo huomattavasti enemmän ja siitä saa sitten maksaa.
Muista kuitenkin, että teet ensivaikutelman vain kerran ja nettisivujen antama ensivaikutelma on siksi tärkeä. Jos suuren yrityksen nettisivut ovat nukkavierut tai vanhahtavat, ne saattavat viestiä jämähtäneisyydestä. Jos saman alan pienemmän yrityksen nettisivut ovat toimivat ja modernit, yritys saattaa viedä voiton ihan vain mielikuvien takia. Ei välttämättä, mutta näitä asioita kannattaa yrityksissä miettiä ja punnita. Kuinka tärkeää juuri teille on, että nettisivut ovat yksi myyjäresurssi? Jos yrityksellä on erillinen myyjäosasto, myyjät ehkä voivat paikata nettisivujen myymättömyyttä, mutta pienelle yritykselle nettisivujen tarjoama myyntiresurssi on tärkeä.
Www-sivujen mobiilioptimointi
Tutkimusten mukaan matkaillessa jopa 95% Google-hauista tehdään lähellä palveluntarjoajaa mobiililla. ( LÄHDE ) Pysäyttävä luku. Tämä tarkoittaa siis, että juuri kun asiakas on lähellä kivijalkakauppaa, hän saattaa tehdä haun, joka ohjaakin tämän sitten ihan toisaalle asioimaan. Vain koska teidän yrityksen nettisivut eivät toimi mobiilissa hyvin.
Google ilmoitti pari vuotta sitten rankaisevansa www-sivuja, joita ei ole mobiilioptimoitu. Rankaisu tapahtuu yksinkertaisesti niin, etteivät nettisivut enää nouse Googlen hakutuloksissa hyville sijoituksille. Ja tuttua varmaankin jo on, että 75% googlaajista ei koskaan käy hakutulosten toisella sivulla . Ensimmäiseltä sivulta on siis löydyttävä, mikäli mielii päästä ostajan mielessä edes vaihtoehtoiseksi myyjäksi.
Mikäli et tiedä toimivatko nettisivunne mobiilissa hyvin, niin testaa tällä ilmaisella Googlen työkalulla . Kopioit oman nettisivuosoitteenne tyhjään tilaan.
”Meille riittää Facebook-sivu”…
Eivätkö sitten someprofiilit riitä pienelle paikalliselle yritykselle? Pitää ymmärtää miten ja missä ihmiset hakujaan tekevät. Facebookissa yrityksiin törmätään sattumalta, jos niitä ei tunne ennestään. Mutta jos ihminen vasta kartoittaa mitä ostaisi ja mistä, hän todennäköisesti tekee Google-hakuja. Suomessa Google on täysin ylivoimaisesti eniten käytetty hakukone. Siksi Google on etenkin tarpeen kartoitusvaiheessa ja akuutissa tarpeessa tärkeä paikka löytyä. Mikäli yritys myy yritykselle, on hyvä tietää, että jopa 71% ostajista etsii verkosta ennen ostopäätöksen tekemistä. Lisäksi yritys on Facebookin rajuista algoritmimuutoksist a täysin riippuvainen, jollei sillä ole omaa nettisivua! Tällöin voi käydä niin, että yrityksen kaikki sisällöt ovat Facebookissa, mutta kukaan ei enää näe niitä.
”Niin niin muttakun meidän sivut kyllä löytyvät”
Moni yrittäjä luulee sivujensa löytyvän hyvin Googlesta. Tämä harha syntyy siitä, kun haetaan omalla koneella jotakin, niin Google tarjoaa juuri sinulle optimoituja hakutuloksia. Jos olet itse käynyt nettisivuillanne, niin Google tarjoaa sitä todennäköisesti lähes ensimmäiseksi hakutulokseksi, oli sen ”virallinen” sijoitus mikä tahansa. Jos haluat tarkistaa mikä sijoituksenne oikeasti on, hae sivuanne ns. Incognito-haulla Chrome-selaimella tai ns. yksityisellä haulla Firefox-selaimella.
Anonyymi haku tehdään esimerkiksi Chromella klikkaamalla oikeata ylänurkkaa tai Chrome-valikosta "Tiedosto", josta Incognito-haun vaihtoehto löytyy. Kaikilla selaimilla on oma tapansa tämä tehdä, ja kannattaa kyllä kokeilla.
Nettisivuanalytiikka
Helpoin tapa seurata nettisivujen toimivuutta, on tietenkin seurata saako sitä kautta tarjouspyyntöjä tai uutiskirjetilauksia. Jos tällaisia toimintoja ei nettisivuille ole asennettu, voi nettisivujen toimivuutta seurata myös ilmaisella Google Analytics -työkalulla . Vaihtoehtoja on muitakin. Kannattaa opetella nämä työkalut, sillä niistä saa nettisivujen toimivuuden lisäksi arvokasta kohderyhmätietoa. Mistä päin maailmaa tai Suomea nettisivuliikenne tulee, mistä kanavista liikenne tulee, kuinka tärkeä markkinointikanava teille sosiaalinen media on, mitä teidän nettisivuiltanne luetaan. Nettisivuanalytiikka kannattaa asentaa nettisivuille jo tänään, sillä siitä on iso apu seuraavan nettisivu-uudistuksen yhteydessä!