Markkinoinnin automaatio – mihin tarvitset sitä?
Markkinoinnin automaatiotyökaluja on valtavat määrät ja niiden käyttö Suomessakin yleistyy koko ajan. Ongelma niissä on juuri se, että on valintaprosessi voi olla työläs. Ensimmäisenä on hyvä lähteä miettimään millä tasolla markkinoinnin automaatiota haluaa tehdä ja miksi ottaa työkalut käyttöönsä. Toisille on tärkeää saada integroitua CRM, sisällöntuotanto ja tehokas liidienkerääminen, toiset taas haluavat automatisoida sähköpostimarkkinointinsa.
Jos yritystä kiinnostaa automatisoida ja tehostaa sähköpostimarkkinointiansa, jo Mailchimp riittää tähän tarpeeseen. Mailchimp on kehittynyt ajan myötä hyvin kilpailukykyiseksi markkinoinnin automaatiotyökaluksi. Hinnat liikkuvat ilmaisversiosta muutamaan kymppiin kuukaudessa.
Täysin ilmainen vaihtoehto markkinoinnin automaatioon on Mautic . Mauticilla keräät uusia kontakteja, analysoit heidän ostopolkunsa vaiheita ja segmentoit kontaktit erilaisten filttereiden avulla. Mautic on myös integroitavissa lähes kaikkiin tavallisimpiin teknologioihin. Näin pystyt automatisoimaan paitsi sähköpostimarkkinointisi, niin myös liidienkeruusi ja asiakkuudenhallintajärjestelmäsi. Mauticiin saat luotua myös räätälöityjä hallintasivuja. Mautic on melko kokonaisvaltainen digimarkkinointijärjestelmä, koska sillä voi lähettää myös tekstiviestikampanjoita.
Yksinkertainen ja suomeksikin käytettävissä oleva työkalu on Active Campaign . Se sopii myöskin yksityisyrityksille. Active Campaign maksaa parisenkymppiä kuukaudessa ja on varmasti koko rahan edestä hyötyä. Automatisoit Active Campaignilla sähköpostimarkkinointipolkuja ja hallinnoit asiakkuuksianne.
Itse käytämme Hubspotia , joka onkin markkinajohtaja. Hubspot sopii sellaisille toimijoille, jotka tekevät ns. inbound-markkinointia tai sisältömarkkinointia vahvalla panostuksella. Hubspotilla hallinnoit vaikka koko nettispresenssiänne ja asiakkuuksianne.
Markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii sitoutumista ja aikaa
Tärkeää on ymmärtää, että oli työkalu lopulta mikä hyvänsä, sen käyttöönotto ei tapahdu yhdessä yössä, eikä käyttöönotto ole kertaluonteinen tapahtuma. Kun markkinoinnin automaation ottaa käyttöön, on hyvä ymmärtää, että se vaatii koko organisaation sitoutumisen asiaan ja että kyseessä on prosessimainen tapa toimia. Kun markkinoinnin automaation on laittanut liikkeelle, et voi enää ajatella markkinointiasi kampanjamaisesti, vaan se on ”koko ajan päällä”. Kaikki tutkimukset osoittavat, että liiketoiminnassa voittavat yritykset ovat tällä hetkellä ne, jotka ovat ottaneet markkinoinnin automaation käyttöönsä. Itse ajattelen, että tämä ei varmasti voi olla syy-seuraussuhde, vaan väitän, että yrityksen, jotka ovat ymmärtäneet ottaa markkinoinnin automaation käyttöön, ymmärtävät muutenkin markkinointia syvällisesti.