Ota yhteyttä

Facebook Tykkää ja jaa -kilpailut ovat sääntöjenvastaisia

Facebook tykkää ja jaa -kilpailuita on paljon, mutta ne ovat sääntöjenvastaisia. Mikäli rikkoo Facebookin sääntöjä, Facebookilla on oikeus kyselemättä poistaa sääntöjä rikkova Facebook-sivu. Kirjoituksessamme käymme läpi, mikä on sallittua ja mikä kiellettyä Facebookin arvonnoissa ja kilpailuissa.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Päivitetty 23.3.2023

Mikä on sallittua ja mikä on kiellettyä Facebook-arvonnoissa?

Facebook-arvonnat ja -kilpailut ovat varsinainen villi länsi ja tulevat varmaan aina olemaankin. Sääntöjen rikkomisella saattaa olla seuraamuksia paitsi Facebookin suuntaan myös esimerkiksi verottajan suuntaan, joten säännöt on hyvä kerrata välillä.

Hyvä muistisääntö on myös se, että mikäli rikkoo Facebookin sääntöjä, Facebookilla on oikeus kyselemättä poistaa kokonaan sääntöjä rikkova Facebook-sivu, ja tällaista on tapahtunut Suomessakin.

Facebookin kilpailusäännöt kieltävät tykkää ja jaa -kisat

Kerrataan vielä kilpailusäännöt , jotka ovat kopioituna alla. Huomioi kohta 3.

Kampanjat

1. Jos käytät Facebookia kampanjan (esimerkiksi kilpailun tai arvonnan) tiedotuksessa tai hallinnassa, olet vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta, mukaan lukien

  • virallisista säännöistä
  • tarjouksen ehdoista ja kelvollisuusvaatimuksista (esim. ikä- ja asuinpaikkarajoitukset)
  • kaikkien kampanjaan liittyvien säädösten noudattamisesta sekä kampanjan yhteydessä tarjotuista palkinnoista (esim. rekisteröityminen ja tarpeellisten pakollisten hyväksyntien hankinta).

2. Facebook-kampanjoissa on oltava seuraavat tiedot

  • Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
  • Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa

  • Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” – tyyppiset kehotukset on kielletty).

Kopioituna Metan omista ohjeista:
Markkinointisi ei saa vaatia tai kannustaa osallistujia jakamaan, uudelleenjulkaisemaan, merkitsemään muita tai muulla tavoin mainostamaan kampanjaasi. 

4. Me emme auta sinua kampanjasi hallinnassa, ja hyväksyt sen, että jos käytät palveluamme kampanjasi hallitsemiseen, teet sen omalla vastuullasi.

5. Sivujen hallinta

Merkitseminen

  • Et saa merkitä sisältöä virheellisesti tai kannustaa muita merkitsemään sisältöä virheellisesti (esim. älä kehota ihmisiä merkitsemään itseään kuviin, joissa he eivät ole).

Mikä on sallittua Facebook-kilpailuissa?

Se mitä voit tehdä

  1. Voit pyytää kommentoimaan ja näin osallistumaan arvontaan
  2. Voit pyytää tykkäämään kuvasta ja näin osallistua arvontaan
  3. Voit käyttää ulkoista kilpailusovellusta kilpailun laatimiseen (ja kerätä yhteystietoja sähköpostimarkkinointia varten)

Pointtina on, että kilpailu käydään yrityksesi sivulla, ei yksityishenkilöiden aikajanoilla .

Miksi kannattaa noudattaa Facebookin kilpailusääntöjä?

Ensinnäkin siksi, että Facebook saa sivusi toiminnoista tietoa monesta eri suunnasta ja sillä on oikeus poistaa sääntöjenvastaiset sivut.

Toisekseen siksi, ettei kannata turhaan ottaa riskiä. Moni yksittäinen ihminen ärsyyntyy jakokilpailuista niin, että saattaa raportoida jakokilpailut Facebookille. Facebook osaa kohdistaa maksullisen mainonnan hyvin, tällöin ihmiset näkevät juuri niitä mainoksia, joita haluavatkin nähdä. Puolituttujen ja kavereiden jakamat mainospostaukset, jotka ovat usein jotain aivan muuta, kuin mitä itse haluaa nähdä, ärsyttävät siksi helposti.

Samoin kilpailijasi saattaa intoutua raportoimaan sääntöjenvastaisen tykkää ja jaa -kilpailusi. Ilmoittaminen on helppoa: ensin klikataan vain julkaisun oikeasta yläkulmasta ja joko piilotetaan julkaisu, lopetetaan koko sivun seuranta tai sitten ilmiannetaan se, eli annetaan palautetta.

Sen jälkeen voi kertoa, miksi haluaa ilmiantaa julkaisun. Tykkää ja jaa -kilpailun voisi merkata roskapostiksi, jolloin Facebook varmaankin tutkisi asian.

Jos tunnet, ettet tiedä, miten saisit tykkääjiä ja näkyvyyttä Facebookissa, ota yhteys meihin , niin suunnitellaan teille menestyksekäs ja sääntöjenmukainen FB-sivu.

Noudata Facebookin sääntöjä ja Suomen lakia

Facebook-kilpailuissa täytyy noudattaa sekä Facebookin sääntöjä että Suomen lakia. Suomen laki tulee aina ennen Facebookin sääntöjä. Ensimmäinen kompastuskivi tulee jo nimen valinnassa eli onko kyse kilpailusta vai arvonnasta? Arvonnassa voittaminen on sattumaa, kilpailuissa kilpaillaan paremmuudesta jossakin asiassa. Ilmoita siis selkeästi kummasta on kyse.

Arvonnat kuuluvat arpajaisverolain piiriin

Miksi asia on niin tärkeä? No siksi, että Suomen verottaja erottelee asiat niin, että arvonnat kuuluvat arpajaisverolain piiriin. Voittajille palkinnot ovat verovapaita, ja markkinoija maksaa arpajaisveron. Kilpailuista saadut palkinnot puolestaan ovat voittajalle veronalaista tuloa eli voittaja maksaa verot. Tässä tapauksessa kilpailun järjestäjän velvollisuus on ilmoittaa antamansa palkinnot ja voitot vuosi-ilmoituksella verottajalle.

Arpajaisverolakisäädäntöön voit tutustua tarkemmin vero.fi ja finlex.fi sivuilla. Sivuiltakaan emme ole kaikkeen saaneet itse aina yksiselitteisiä vastauksia, vaan olemme joutuneet soittamaan verottajalle arvontojen järjestämisestä.

Kilpailun tai arvonnan järjestäjä on velvollinen kertomaan osallistujille säännöt selkeästi.  Facebook-kampanjoissa on myös oltava seuraavat tiedot:

  • Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
  • Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

Jos teet töitä Facebookin kanssa, ota yhteyttä ja pyydä meiltä tarjous Facebook-koulutuksistamme!

Facebook-koulutukset