Ota yhteyttä

Hakukoneoptimointi eli SEO – varmista löydettävyytesi verkossa

4 helmikuuta 2017

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa sisällöntuotantoa verkossa. Näillä vinkeillä sivujen hakukoneoptimointi onnistuu helposti.

SEO (Search engine optimization) eli suomennettuna hakukoneoptimointi on tärkeä osa sisällöntuotantoa verkossa. Hakukoneoptimoinnin tulisikin olla jokaisen sisällöntuottajan paras kaveri. Näiden vinkkien avulla pääset hyvin alkuun hakukoneoptimoinnissa.

Sisällön hakukoneoptimointi ei onneksi vaadi tekijältään yliluonnollisia kykyjä, saati monimutkaisen ohjeistuksen seuraamista –  perusjuttuja noudattaen pääsee jo pitkälle. SEO-optimointi kannattaa kuitenkin huomioida aina, kun uutta sisältöä luodaan. Hyvin optimoidut sivut voivat generoida verkkosivuillesi liikennettä pitkänkin ajan jälkeen, joten huolellinen työ kantaa varmasti hedelmää.

Hakukoneoptimoinnin abc

Kun tuottaa sisältöä verkkoon, on hyvä muistaa, millaiset asiat vaikuttavat sivuston sijoittumiseen hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneet, kuten Google, pyrkivät luomaan käyttäjilleen mahdollisimman onnistuneen käyttökokemuksen ja tämä heijastuu myös hakutuloksiin. Hakutuloksissa menestyvät parhaiten ne sivut, joiden sisältö vastaa parhaalla mahdollisella tavalla käyttäjien toiveisiin. Hakukoneoptimointi tarkoittaa siis sisällön tuottamista siten, että hakukoneet ymmärtävät sivusi sisältävän käyttäjälle arvokasta tietoa. Laadi sisältösi aina hakukoneen käyttäjää ajatellen.

Aloita uuden sivun hakukoneoptimointi määrittelemällä sivulle avainsana, jota uskoisit myös hakukoneen käyttäjän hyödyntävän. Käytä tätä pääavainsanaa ja sitä tukevia hakusanoja sisältöä optimoidessasi. Hakusanat kannattaa määritellä yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita tukeviksi.

Title ja metakuvaus

Hakukoneen tuloksissa näkyvät title-tunniste tai SEO-title ja sivun metakuvaus ovat tärkeimmät viestisi sivusi sisällöstä. Nämä tiedot näkyvät orgaanisissa hakutuloksissa heti maksetun mainonnan jälkeen. Hyvä SEO-title kuvaa sivusi sisältöä tarkasti ja yksilöllisesti korkeintaan 55 merkillä. Sivun metakuvaus toimii ikään kuin sivusi lyhyenä mainospuheena – mielenkiintoinen kuvaus saa käyttäjän siirtymään juuri sinun sisältösi pariin. Hyvä metakuvaus on korkeintaan 160 merkkiä pitkä, jotta se näkyy hakutuloksissa kokonaisuudessaan. Mikä tärkeintä, muista käyttää sekä titlessä että metakuvauksessa aiemmin määrittelemääsi avainsanaa.

SEO ja sivun sisältö

Sivun sisältö ja käyttäjien sivulla viettämä aika viestittävät hakukoneelle, miten hyvin sisältösi palvelee käyttäjän tarvetta. Sisällössä on useita tekijöitä, jotka vaikuttavat hakutuloksiin. Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin osioihin sivun sisällössä:

  • sivun url-osoite
  • erilaiset otsikkotasot
  • leipäteksti
  • sisäiset ja ulkoiset linkit
  • kuvien alt-kuvaukset.

Käytä sivusi sisällössä määrittelemiäsi avainsanoja. Avainsanat ovat luonnollinen osa tekstiä ja niitä on hyvä upottaa leipätekstin joukkoon, otsikoihin ja mahdollisesti myös osaksi sivun url-osoitetta. Vältä hakukoneoptimoinnissa kuitenkin avainsanojen ylenpalttista viljelyä ( eng. keyword stuffing ), sillä se voi kostautua heikkona menestyksenä hakutuloksissa. Hyvä nyrkkisääntö on käyttää avainsanoja silloin, kun ne istuvat tekstiin luontevasti.

Mikäli lisäät sisältösi joukkoon kuvia, määrittele kuville yksilölliset alt-kuvaukset, jotka kertovat kuvan sisällöstä avainsanojen avulla. Kuvat rikastavat sisältöä ja saavat käyttäjät viettämään enemmän aikaa sivustollasi, mikä on myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta suotavaa. Muista, ettei tärkeiden avainsanojen upottaminen kuviin ole välttämättä paras ratkaisu, koska hakukone ei lue kuvien sisältämää tekstiä.

Käytä avainsanoja myös html-otsikoissa ja erilaisilla otsikkotasoilla (H1, H2, H3 jne.). Mikäli käytät linkkejä, pyri lisäämään avainsanoja myös osaksi linkkitekstiä. Ajatuksella valitut sisäiset ja ulkoiset linkit vaikuttavat hakutuloksiin positiivisesti, joten linkitystä muille sivuille ei tarvitse pelätä.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

On yleinen harhaluulo, että käyttäjät laskeutuvat aina etusivulle ja jatkavat sieltä surffailuaan muihin sisältöihin. Usein näin toki on, mutta moni verkkosivukävijä saattaa navigoida sivustollesi hakukoneen kautta, klikata sivuillesi ohjaavaa linkkiä toisella verkkosivulla tai löytää sivusi esimerkiksi sosiaalisen median kampanjan avulla.  Hakukonetta hyödyntäviä käyttäjiä on yllättävän paljon. Jopa 90 prosenttia kaikista verkkosivukäynneistä alkaa hakukoneen kautta, joten tärkeiden sivujen löytyminen hakutuloksista on ensiarvoisen tärkeää. Kannattaa myös muistaa googlaajien kärsimätön luonne: vain 25 prosenttia hakukoneen käyttäjistä siirtyy hakutulosten toiselle sivulle. Hakukoneoptimointi on siis tärkeässä asemassa, mikäli haluat tehokkaasti ohjata liikennettä omalle sivustollesi.

Hakukoneoptimointi ja sivun tekniset ominaisuudet

Hakukoneoptimointi on toki myös paljon muuta kuin sisällön hiomista. Hakutuloksissa menestymiseen vaikuttavat myös useat tekniset ominaisuudet. Näitä ovat esimerkiksi:

  • sivun mobiiliystävällisyys (pystyykö www-sivuasi lukemaan helposti puhelimella tai pädillä)
  • sivun latausaika – onko sivusi hidas vai latautuvatko ne hakiessa nopeasti
  • sivustohierarkia ja -navigaatiorakenne sekä url-osoitteet.

Responsiivinen ja nopeasti latautuva verkkosivu menestyy hakutuloksissa skaalautumatonta ja hidasta kilpakumppaniaan huomattavasti paremmin. Jos sivuillasi on käytössä Google Analytics, niin voit sen avulla ottaa selville sivunne nopeuden . Googlella on myös yleinen sivun nopeutta mittaava testi , jota voi käyttää kuka tahansa.

Haluatko lukea aiheesta lisää? Myös Google ohjeistaa sivuston hakukoneoptimoinnissa. Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusopas sisältää hyviä vinkkejä SEO-optimointia varten.

Jos tarvitset SEO-auditoinnin nettisivuillesi, ota yhteyttä, ja katsotaan yhdessä yrityksellesi sopiva SEO-suunnitelma!

Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME