Kirjoititko juuri timanttisen blogin tai artikkelin, jonka aiot julkaista organisaatiosi tai yrityksesi verkkosivuilla?
Tekstisi aihe on varmasti ajankohtainen. Kirjoittaessasi muistit ottaa huomioon kohderyhmän, joka lukee tekstiäsi. Viilasit tietysti väliotsikot viimeisen päälle, listasit oikeat hakusanat ja suunnittelit tarkkaan, millainen kuva tekstisi yhteyteen sopii – eikö vaan?
Entäpä juttusi otsikko?
Otsikon tekijät jakautuvat mielestäni selkeästi kahteen eri koulukuntaan. Toisilla tekstin otsikko on alusta saakka kirkkaana mielessä, kun toiset tekevät otsikon vasta siinä vaiheessa, kun teksti on valmis. Jotkut kirjoittajat tekevät myös työotsikon, joka on luonnos valmiista otsikosta ja selkiytyy kirjoitusprosessin aikana.
Kuulutpa mihin leiriin tahansa, otsikon tekemiseen kannattaa käyttää aikaa. Hyvä verkkojuttu voi jäädä ilman lukijoita, jos otsikko ei houkuta lukemaan.
Millainen on hyvä verkko-otsikko?
Otsikko on verkkojutun koukku. Hyvä otsikko houkuttelee lukijat klikkaamaan juuri sinun blogiasi tai juttuasi.
Jos otsikko ei ole tarpeeksi napakka tai ei vetoa tunteisiin, hyvä sisältö voi jäädä täysin vaille lukijoita. Ajattele siis otsikkoa niin, että se markkinoi koko tekstisi sisältöä. Tee otsikostasi niin pysäyttävä, että se erottuu muiden otsikoiden joukosta.
Verkko-otsikon on hyvä olla aktiivinen eli siihen kannattaa valita aktiivimuotoinen verbi. Otsikossa voi olla kertova sävy, se voi kannustaa lukijoita keskustelemaan tai se voi sisältää draaman elementtejä, jolloin teksti lunastaa otsikon lupauksen.
Verkko-otsikossa saa myös olla reilusti pituutta, koska sen täytyy pärjätä yksin. Printissä ingressi tukee jutun otsikkoa.
Viisi vinkkiä laadukkaaseen verkko-otsikkoon
1. Otsikko on selkeä ja huomioi kohderyhmänsä.
Pliisut tai latteat otsikot eivät herätä kiinnostusta. Hyvä otsikko on konkreettinen ja tuo sisällön lähelle kohderyhmäänsä, lähelle hänen arkeaan ja niitä asioita, mistä hän on kiinnostunut. Kohdenna otsikkosi siis heille, joiden haluat lukevat sisältöjäsi.
2. Otsikko on helposti ymmärrettävä.
Jos otsikossa on liian vaikeita sanoja, mielenkiintoinenkin sisältö voi jäädä lukematta. Vältä siis turhien ammatti- tai erikoissanojen käyttöä. Muista miettiä otsikko myös hakukoneiden kannalta eli tee tekstillesi uniikki metaotsikko ja metakuvaus.
3. Otsikko lunastaa lupauksensa.
Hyvä otsikko vastaa jutun sisältöä, mutta ei kuitenkaan paljasta liikaa. Muista, että klikkaus on luottamuksenosoitus lukijalta. Mieti aina otsikkoa tehdessäsi, onko otsikko niin kiinnostava, että klikkaisit sitä itse. Kun lukija tekee valinnan, mitä hän siitä saa? Pohdi, onko tekstistä hänelle mitään hyötyä, vastaako se hänen kysymyksiinsä tai tarjoaako se hänelle vaikkapa iloa tai huumoria.
4. Otsikko vetoaa tunteisiin.
Vetoaako otsikko lukijaasi? Tunne myy ja tunne koskettaa, joten tunteen nostamista mukaan otsikkoon on turha pelätä. Käytä otsikossasi sanoja, joihin ihmiset reagoivat. Myös haastateltavan sitaattien käyttö otsikossa on helppo tapa tuoda tunnetta mukaan.
5. Otsikko toimii kokonaisuutena yhdessä kuvan kanssa.
Otsikko ja kuva puhuvat yhteistä kieltä, joten muista laadukas kuva. Kuva ja otsikko eivät saa herättää keskenään ristiriitaisia tunteita.
Kun muistat laittaa otsikkoon joskus myös suoran kysymyksen, toimintakehotteen tai sisällyttää otsikkoon numeroita, veikkaanpa, että lukija on valmis klikkaamaan otsikkoasi.
Onnea otsikointiin!