Sosiaalisen median videoiden suosio jatkaa nousuaan. Instagram lanseerasi 20. kesäkuuta San Franciscossa järjestetyssä julkaisutilaisuudessa uuden sovelluksen, IGTV:n. Tässä lyhyt katsaus sovelluksesta – mikä on IGTV ja kuinka se toimii?
Mikä on IGTV?
IGTV on uusi Instagramin kehittämä sovellus, joka on luotu videosisältöjen jakamiseen ja katsomiseen. Se hyödyntää Instagramin tarinoista tuttua koko ruudun kokoista pystyvideoformaattia.
Instagramin toimitusjohtaja Kevin Systrom kertoo IGTV:n julkaisutilaisuudessa teinien katsovan 40 % vähemmän televisiota kuin aiemmin, siinä missä Instagramin videoiden katselu on lisääntynyt 60 % viimeisen vuoden aikana. Hän kuvailee, kuinka Instagram halusi luoda uuden tavan katsella videoita – tavan, joka olisi käyttäjäystävällinen ja suunniteltu yksinomaan mobiilikäyttöön.
IGTV imitoi perinteistä televisiota. Kun avaat sovelluksen, silmiesi eteen avautuu automaattisesti jokin algoritmin juuri sinulle valitsema video. Sovelluksessa on helppo klikkailla videosta toiseen, aivan kuin television kanavia vaihtelisi. Katso oheiselta videolta, miten IGTV toimii:
Vaikka IGTV on oma sovelluksensa, sitä voi käyttää myös alkuperäisen Instagram-sovelluksen sisällä. Jos siis haluat keskittyä vain yhden sovelluksen käyttämiseen tai vaikkapa säästää puhelimen muistia, voit jättää erillisen IGTV-sovelluksen lataamatta.
Mikä on uutta?
Instagramissa on aiemmin ollut mahdollista jakaa maksimissaan minuutin mittaisia videoita. Minuutin pituusrajoitus koskee omassa profiilissa jaettuja ns. perusjulkaisuja – Instagramin tarinoissa voi puolestaan jakaa korkeintaan 15 sekuntin mittaisia videopätkiä.
IGTV mahdollistaa jopa tunnin mittaisten videoiden jakamisen Instagramissa. Tämä on merkittävä uudistus, jonka tarkoituksena on arvatenkin saada käyttäjät viettämään enemmän aikaa Instagramin parissa. Kun Instagram mahdollistaa pitkien videoiden katselun sovelluksen sisällä, käyttäjien ei tarvitse klikata itseään erilliseen sovellukseen katsomaan täyspitkiä videoita suosikkisisällöntuottajiltaan.
Pystyvideon tulevaisuus
On selvää, että IGTV on luotu YouTuben kilpailijaksi. Jää kuitenkin nähtäväksi, kuinka innokkaasti tubettajat ottavat uuden formaatin käyttöönsä. Pystysuunnassa toimivaan sovellukseen ei ole järkevää ladata samaa vaakasuunnassa kuvattua YouTube-sisältöä.
Kaikki eivät ole vertikaalivideoista yhtä innoissaan, mutta mielestäni IGTV:ssä on valtavasti potentiaalia. Minua on aina ärsyttänyt YouTube-videoiden katsominen puhelimella – jos haluaa nauttia koko ruudun peittävästä videokuvasta, puhelin täytyy kääntää luonnottomasti vaakatasoon. En muutenkaan ole mikään YouTuben suurkuluttaja, sillä vietän someaikani pääosin Instagramissa.
Kun somekanavien käyttö on siirtynyt niin vahvasti mobiiliin, onko myös videoiden tulevaisuus vertikaalinen? Se jää nähtäväksi. Erityisesti nuoret somekäyttäjät ovat omaksuneet pystyvideot Snapchatin ja Instagramin tarinoiden ansiosta. Instagramilla on jo yli miljardi kuukausittaista aktiivista käyttäjää ympäri maailman, joten IGTV:tä ei missään nimessä kannata jättää huomioimatta.
Koulutamme Instagramia livenä tai webinaarina missä vain, joten tutustu Instagram-koulutuksiimme ja pyydä tarjous!