Päivitetty 21.4.2022
Moni on joutunut koronan aikana keksimään uusia viestintäkanavia asiakkailleen. Lähtökohtaisesti Instagram live on mainio viestintäväline, jos yrityksellä on jo valmis yleisö kanavassa olemassa. Hyödynnä Instagramin tarjoama hyvin näkyvä paikka – live on ainoa paikka Instagramissa, johon algoritmi ei vielä vaikuta.
Erityisiä syitä tehdä livelähetyksiä Instagramissa
- Livevideo kiinnitetään seuraajiesi stoorien kärkeen ja se on hyvin näkyvillä koko livelähetyksen ajan
- Livelähetykset ovat hyvin sitouttavia – ihmiset tykkäävät jutella, kommentoida ja tykätä livelähetysten aikana.
- Halutessasi voit tallentaa livelähetyksen profiilisi kohokohtiin.
Instagram Liven ominaisuuksia
- Tarvitset Instagram-sovelluksen.
- Livevideon enimmäispituus on neljä tuntia.
- Livevideoita voi kommentoida sekä tykätä.
- Kommentoinnin voi laittaa pois päältä.
- Tietyn kommentin voi kiinnittää videoon.
- Neljän henkilön livelähetys on mahdollinen
Millainen sisältö sopii Instagram-liveen?
Instagram-liveen sopii oikeastaan millainen sisältö vain, mutta parhaimmillaan se sopii esimerkiksi Q&A-tyyppiseen tekemiseen, harrastustoimintaan liittyvien, kuten jumppatuntien livelähetyksiin sekä kokkailusessioihin. Eräs majataloyrittäjä kyseli missä kanavassa hän voisi lähettää livenä majatalonsa ympäristön esittelyä, ja esimerkiksi sellaiseen Instagram-live sopii mainiosti.
IG-liven haasteena on pystyformaatti, mikä on asia, jota täytyy ehkä miettiä ennakkoon. Käytännössä siis on mietittävä mitä kuvaruudulle mahtuu.
- Viimeisimmät uutiset
Tee lanseeraukset tai tiedotustilaisuudet Instaliven kautta. Hyödynnä kaikki uutuudet ja kerro niistä seuraajillekin. Livelähetys voi olla hyvin lyhytkin, joten tee vaikka viiden minuutin lähetys.
- Tapahtumat
Tapahtumista kannattaa ehdottomasti lähettää liveä, oli kyseessä b2b-alan messut tai mikä tahansa muu tapahtuma. Johdata seuraajannekin mukaan tapahtumiin ja esittele jännittäviä paikkoja, henkilöitä tai vaikka seminaaripuheita, mikäli niitä saa striimata.
- Kulissien takaiset tapahtumat
Bäkkärimeininki kiinnostaa aina, älä aliarvioi alasi kiinnostavuutta. Tämä antaa läpinäkyvyyttä yrityksen toiminnalle ja maistiaisen mitä työnne oikeasti on. Livevideot ovat aina aika inhimillisiä pienine rosoisuuksineen, se kiinnostaa.
- Viikoittainen chat yleisön kanssa
Viikoittaisuus toimii konseptina parhaiten, kun opetat seuraajillesi jonkun tietyn lähetysajan, josta ette poikkea. Käytä viikoittaista chat-liveänne esimerkiksi uutisten jakoon, kysymyksiin vastailuun tai muuhun neuvontaan.
- Tuote-esittelyt
Esittele tuotteitanne livenä. Voit kertoa miten niitä käytetään tai esittele mitä kaikkea teillä on. Tuote-esittelyt taatusti auttavat myymään tuotteita ja säilyttämään asiakkaita.
- Yhdistä voimat
Onko teillä hyvää yhteistyökumppania, jonka kanssa voisitte lähettää yhdessä ja mahdollisesti hyödyntää toistenne vahvuuksia? Kahdestaan lähetetyt livevideot ovat aina hyvin kiinnostavia, koska siitä voi syntyä mitä vain yllättävää!
- Haastattelut
Haastattelut ovat loistava tapa herättää yleisön kiinnostus, jos vain löydätte mielenkiintoisia haastateltavia. Haastattele omaa tiimiä, alan asiantuntijoita tai ehkäpä jopa asiakkaita. Haastateltavan kautta on mahdollista saada uutta yleisöä, jos haastateltavan oma yleisö liittyy teidänkin brändinne seuraajaksi.
Tallenna Instagram live
Kun olet nähnyt vaivaa ja käyttänyt aikaa Instagram liven tekemiseen, ei sitä kannata heittää bittiavaruuteen, vaan tallenna aina videosi. Livevideo kannattaa nostaa myös Instagram-profiilisi kohokohtiin.
Jos haluat jakaa live-videosi kohokohtiin, klikkaa näytön alareunassa Jaa tarinaan sen jälkeen, kun olet lopettanut livelähetyksen. Jos live meni mielestäsi mönkään tai et jostain muusta syystä halua säästää sitä, klikkaa Poista video ja valitse sitten Poista . Voit myös tallentaa sen kamerasi rullaan napauttamalla vasemmassa yläkulmassa olevaan latausnuolta.
Instagram on mahdollistanut nyt livelähetysten arkistoimisen 30 päiväksi.
Muutama vinkki Instagram liveen
- Joka viides yrityksen tekemä Instastoori-julkaisu saa aikaan yksityisviestintää, eli Instastoori on sisältömuotona hyvin sitouttava. (lähde: https://business.instagram.com/a/stories-ads )
- 83% Instagramin käyttäjistä löytää uusia palveluita ja tuotteita Instasta (lähde: https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales )
- Huonolaatuista lähetystä ei jakseta seurata. Katsojat sietävät huonoa laatua heikosti. 90 sekuntia on aika, minkä keskimääräinen katsoja sietää huonolaatuista lähetystä , joten pidä huoli, että lähetät hyvässä internetverkossa.
- 80% ihmisistä katsoisi mieluummin yrityksen livevideon, kuin lukisi blogikirjoituksen, paljastuu Vimeon ja New York Magazinen kyselytutkimuksesta (N=1000).
Livevideolla on hyvä huomioarvo Instagramissa
Kun lähetät livelähetystä, profiilisi siirtyy ensimmäiseksi muiden profiilien joukkoon kaikilla seuraajillasi ja profiilipallero hehkuu punaisena. Näin ollen livelähetykset saavat hyvän huomioarvon.
Perusta harjoittelutili
Jos Instagram-live tuntuu ajatuksena liian hurjalta, harjoittele ensin jollakin tilillä. Tähän harjoitukseen sopii hyvin oma henkilökohtainen tilisi tai harjoittelua varten luotu harjoittelutili. Harjoittelulla sinun on mahdollista myös säätää valaistusta ja ääntä kaikessa rauhassa, eikä siitä tarvitse varsinaisen tilin livelähetyksessä enää huolehtia.
Kun haluat siirtyä livetilaan, klikkaa stooritila auki, ja valitse LIVE swaippaamalla oikealle. Näet samantien moniko seuraajistasi on jo linjoilla ja miltä aloitusruutusi näyttää.
Kun haluat lopettaa livelähetyksesi, muista täpätä lataa-nappulaa kuvaruudun vasemmassa laidassa, kun haluat tallentaa videosi.
Harjoittelutilillä voit tutustua kaikkiin liven aikana näkyviin nappuloihin rauhassa, jolloin varsinaisessa lähetyksessä osaat täpätä oikea-aikaisesti oikeita nappuloita. Voit esimerkiksi kokeilla miltä tuntuu siirtyä etu- ja takakameran välillä, eli milloin kuvaat etualaa ja milloin itseäsi
Jos aiot jakaa linkkejä kesken livelähetyksesi, pidä huoli, että sinulla on linkki välittömässä läheisyydessäsi, ja voit sen kopioida ja kirjoittaa suoraan kommenttikenttään, eikä sinun tarvitse liven aikana yrittää sitä etsiä mistään.
Huomioi korkea ja kapea kuvaruutu
Käytä lähetyksesi ajan jonkinlaista jalustaa. Se on kohteliasta jo ajatellen seuraajia, mutta eritoten se parantaa kuvanlaatua. Se myös helpottaa sinua itseäsi. Muista, että Instaliven ruutu on korkea ja kapea, joten kokeile ennakkoon miten tulet ruudulla näkymään.
Jos teet esimerkiksi livelähetyksiä jumpista, puhelimen täytyy olla suht kaukana sinusta, jos teet vatsallaan tai selälään liikkeitä, joissa olet kuvaruutuun nähden poikittain. Huomaa myös, että kun olet puhelimesta kaukana, äänenlaatu kärsii merkittävästi.
Hyödynnä kyselymahdollisuus
Jos olet kysynyt stoorissasi kysymyksiä ennen livelähetystä, voit poimia kysymyksia livelähetykseesi. Voit valikoida mihin haluat vastata.
2–4 henkilön livelähetys
2020 Instagram lisäsi mahdollisuuden tehdä livevideoita kahden henkilön kesken. Sittemmin henkilömäärää on lisätty neljään. Useamman henkilön kesken tehdyt livelähetykset ovat kasvattaneet suosiotaan kovasti. Jos päätät tehdä tämän, muista, että jonkun teistä on mentävä livetilaan ensin ja sen jälkeen muiden on mentävä livekatsojaksi ja pyytää pääsettekö liven toiseksi isännäksi tai emännäksi. Sen jälkeen ensin livenä ollut henkilö voi hyväksyä muut lähetykseen mukaan.
Ajasta live
Instagram-live on mahdollista ajastaa jo ennakkoon. Tämä auttaa siihen, että tuleva lähetyksesi näkyy profiilissa muille jo ennakkoon. Ajastettu livelähetys mahdollistaa myös, että potentiaali yleisö saa tilattua lähetyksestä muistutuksen itselleen.
Tallenna livelähetyksesi
Sekä Instagramissa että Facebookissa voit itse valita tallennatko livelähetyksen vai annatko sen hävitä. Facebook on Instagramia parempi videoiden tallennukseen sikäli, että siellä on mahdollista tehdä videokirjastoja. Toisaalta taas Instagramissa videot on mahdollista nostaa kohokohtiin, highlightseihin.
Kun tallennat videon Facebook-sivullesi, niin yleensä sitä katsellaan vielä pitkäänkin varsinaisen livelähetyksen jälkeen. Sivun profiiliin tallennetun livevideon voi myös upottaa verkkosivuille, mikä on aina hyödyllistä. Videot kannattaa siis otsikoida hyvin, jotta myöhemmin niitä katsovat ihmiset ymmärtäisivät heti mistä video kertoo.
Instaliven katsominen jälkikäteen kohokohtien kautta riippuu varmasti täysin sen sisällöstä.
Live- ja stoorilähetykset jaetaan erikseen, eli kun joku tulee profiiliisi livelähetyksen jälkeen ja klikkaa profiilikuvakettasi, hän voi valita katsooko hän stoorisi vai livelähetyksesi.
Muista kuitenkin, että vain murto-osa seuraajista jaksaa katsoa livelähetyksen jälkikäteen. Koko jutun pihvi on kuitenkin se livenä tapahtuva osuus. Jos pystyt tarjoamaan runsaasti hyötyä, livelähetyksesi kannattaa ehdottomasti säästää ja jättää näkyväksi. Katsojia riittää aina jonkin verran myös liven jälkeen.
Ennakkopromoa livelähetystäsi
Muutama vinkki, miten saat livelähetyksellesi enemmän katsojia.
- Anna yleisöllesi maistiainen esimerkiksi stoorissa ja/tai feedissäsi, mitä aiot livelähetyksessäsi kertoa/tehdä/näyttää
2. Käytä lähtölaskenta/countdown tarraa stoorissa kertoaksesi, milloin livelähetys lähetetään
3. Muista kertoa tulevasta IG-livestä myös muissa somekanavissasi
4. Jos livelähetykseesi osallistuu useampi henkilö, tee livelle oma ”mainoskuva”, jota jokainen osallistuja voi omissa kanavissaan jakaa
5. Käytä kysymystarroja. Julkaise stoorissasi mahdollisuus kysyä jo ennakkoon kysymyksiä, joihin liven katselijat haluavat vastauksia livelähetyksen aikana.