Sopiiko Instagram yrityksellesi?
Instagramilla on jo yli 200 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Vuodesta 2010 saakka toiminut palvelu on kasvanut tasaisesti yhdeksi sosiaalisen median suosituimmista kanavista. 200 miljoonasta käyttäjästä yli puolet käyttävät aktiivisesti palvelua vähintään kerran päivässä, kolmasosa useammin. Tulevaisuutta on aina vaikea ennustaa, mutta Instagramin kohdalle Kuulu povaa loistavia näkymiä, lisää käyttäjiä ja pitkää (some)ikää.
Palvelu on lunastanut paikkansa yhtenä sosiaalisen median pääkanavista. Monelle brändille Instagram on tehokkaampi markkinointikanava kuin jopa Facebook. Se on tarjonnut yrityksille ainutlaatuista lisäarvoa, potentiaalista kuluttajahuomiota sekä sitoutuneisuutta. Forresterin taannoisen tutkimuksen mukaan, Instagram-käyttäjät sitoutuvat brändien julkaisuihin 58 kertaa paremmin kuin Facebookissa ja 120 kertaa paremmin kuin Twitterissä. Huomionarvoinen seikka!
Instagramilla saavutat yleisösi
Palvelu ei suodata sisältöä, joten seuraajasi todella näkevät kaikki julkaisusi. Instagram on nerokas tapa tavoittaa kohdeyleisö käyttämättä penniäkään rahaa mainostukseen.
Voi tosin olla, että Instagram-mainokset ovat hyvinkin pian todellisuutta. Instagram on vielä ilmainen ja käyttäjälähtöinen palvelu, mutta se tullee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Mainokset toteutetaan oletettavasti Facebookista ja Twitteristä tuttuun ”sponsoroitu julkaisu” –tapaan. Mitä todennäköisimmin lukuisat yritykset hyppäävät viimeistään siinä vaiheessa palveluun mukaan. Jos yritykselläsi on jo aktiivinen profiili ja vahva seuraajayhteisö, ei rahaa tarvitse välttämättä käyttää mainostukseen.
Jo nykyisellään pystyy 15 seuraajalle kerrallaan lähettämään kuvan ikään kuin yksityisviestinä. Vastaanottajia täytyy seurata itse. Kun on lähettänyt kuvan, keskustelua voi jatkaa tekstillä. Jos käyttäjä saa viestin henkilöltä, jota ei itse seuraa, tämä saa ensin ilmoituksen, jossa voi valita haluaako vastaanottaa viestin vai ei. Viestin lähettäjä näkee myös kuka on jo nähnyt kuvan, tykännyt ja kommentoinut sitä. Kuvan ja videon suora lähettäminen on muutoin aivan samanlainen prosessi kuin normaali julkaisu, mutta jaettaessa kuva, voi valita vaihtoehdon SUORA / DIRECT.
Instagramin vetovoima
Instagramin viehätys on se, että sen voi ottaa mukaan arkeen. Se sitouttaa ja koukuttaa käyttäjänsä. Instagramissa jokainen voi tuntea olevansa hyvä kuvaaja. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: se välittää tunteita, ideoita, tuntemuksia, ajatuksia ja todellisuutta. Näitä asioita ei pysty välittämään samalla tavalla tekstin kautta.
Instagramissa tärkeää on hauskuus ja viihtyvyys. Yrityksesi profiilin tulisi antaa seuraajillesi lisäarvoa, jotain mitä muualla ei näe. Sinun täytyy ajatella laatikon ulkopuolelle: mitä voit näyttää yrityksestäsi, joka kiinnostaisi seuraajiasi. Käyttäjät haluavat nähdä kulissien taakse: Instagramissa pystyt esittelemään yrityksesi ihmistasolla, kuka sinä olet ja ketkä ovat ihmiset brändisi takana. Voit oikeasti puhua yleisösi kanssa ja näyttää todellista kuvaa toiminnoistasi. Ja muista: Paras tapa ottaa selvää kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteista on seurata heitä Instagramissa!
Brändiesimerkkinä toimii Marimekko. Marimekosta löytyy 135595 ”tägiä”, eli Marimekkoon liittyviä kuvia löytyy Instagramista juuri nyt 135 595 kappaletta.
Marimekko itse hoitaa Instagramia varsin hyvin; heillä on neljä eri tiliä kohdennettuna eri maanosiin. Esimerkiksi New Yorkin liikkeellä on oma Instagram-tili, jolla on jo lähes 30 000 seuraajaa!
Instagram b2b-yrityksille?
Tutustu myös Jenn’s Trendsin listaamaan 20 eri alojen yritykseen , joista ei ensi-istumalta tulisi mieleen, miten he voivat Instagramia käyttää. Moni näistä on vielä business to business -alan yritys. Kannattaa tutustua, sillä nämä esimerkit hoitavat Instagraminsa hyvin!