Miksi Instagram tili kannattaa optimoida? Onko Instagram niin tärkeä alusta, että sen löydettävyyden parantamiseen kannattaisi käyttää aikaa? Tässä muutama fakta:
- Instagramilla on kuukausittain yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailmaa
- Kaksi kolmasosaa käyttäjistä on alle 34-vuotiaita
- Ihmiset viettävät sovelluksessa aikaa päivittäin aikaa keskimäärin 53 minuuttia
- Käyttäjistä 83 % käyttä ä Instagramia löytääkseen uusia tuotteita tai palveluita.
Yllä oleviin tietoihin perustuen uskallan väittää , että hyvin monenlaisen yrityksen asiakaskuntaa kuuluu Instagram-käyttäjiin ja siksi on tärkeää myös löytyä siellä helposti.
Instagram julkisti marraskuussa -20, että avainsanahaku on tulossa Instagramiin . Aluksi se on lanseerattu vain kuuden englanninkielisen maan käyttöön, mutta jossain vaiheessa uudistus löytää myös Suomeen. Tämä tarkoittaa, että Instagramista on tulossa relevantti hakukoneoptimoitava kanava muiden kanavien rinnalle.
Jos osaat hakukoneoptimointia, Instagram SEO on helppoa
Hastagit ovat Instagramille sama kuin avainsanat Googlelle. Ne ovat olleet alusta asti se keino, jolla lisätty sisältö on löytynyt parhaiten. Nyt kuitenkin hashtag-haun lisäksi myös avainsanahaku on tulossa Instagramiin. Sen tuleminen lisää Instagramin painoarvoa hakukoneoptimoinnin suhteen merkittävästi.
S iksi teimmekin tämän blogitekstin – t ässä blogissa käydään läpi muutam ia vinkkejä, joiden avulla kasvata löydettävyyttäsi Instagramissa ja jotka auttavat ymmärtämään Instagram SEO:a paremmin .
Nro 1. Optimoi profiilisi!
Ensimmäisenä listalla kohti parempaa I nstagram- näkyvyyttä, on profiilin optimointi .
Profiilin löydettävyys ja laatu ovat avainasemassa, jos Instagramia aikoo hyödyntää kaupallisesti. Jos tilisi ei ole helposti löydettävä, päätyy asiakas luultavasti, jonkun kilpailijan tilille.
Tässä muutamat tapa, joilla lähteä optimoimaan Instagram tiliäsi :
- Tee profiilista julkinen
- Valitse brändiäsi kuvaava profiilikuva
- Luo tunnistettava ja helposti löydettävä @käyttäjänimi
- Kirjoita toimialaasi kuvaava ja helposti hakukonelöydettävä profiilinimi
- Rekisteröidy yritys- tai vaikuttaja käyttäjäksi
- Lisää yrityksesi käyttämät #hastagit profiiliin
- Lisää yrityksesi verkkosivuille johdattava linkki
Nro 2. Sisällytä tärkeimmät hakusanasi @käyttäjänimeen sekä display-nimeen
Instagramin hakutoiminto toimii vähän kuin Google. Se käy läpi miljoonia tilejä löytääkseen osuvimmat profiilit hakutermi isi perustuen, eli tilit, joista löytyy käyttämäsi hakusanat.
Kuten esimerkeistä näk ee , molemmis sa hakujen kärjessä on tilit , joiden profiileista löytyy käytetty hakusana. Parhaassa tapauksessa hakusana löytyy sekä käyttäjänimestä että display -nimestä, mutta tämä ei aina ole mahdollista, varsinkaan käyttäjänimen kohdalla.
Nro 3. Käytä toissijaisia hakusanoja biossa eli profiilitekstissä
Kuten nimikentässä, myös bioteksti kannattaa optimoida . Käytä tekstissä t oissijaisia avainsanoja, jotka toimivat tukisanoina ensisijaisille avainsanoillesi kuvailemaan yrit ystäsi tarkemmin . Esimerkiksi, Kuulu on digimarkkinointitoimisto, joka myös tuottaa videoita ja järjestää koulutuksia. Toissijaiset avainsanat ovat loistava tapa tavoittaa niitä ihmisiä, jotka eivät välttämättä etsi yrityksesi ensisijaista avainsanaa, mutta saattaisi silti olla kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi.
Bio on myös sopiva paikka lisätä hastageja boostataksesi mahdollisuuksia näkyä paitsi hauissa, jotka sopivat profiiliisi, myös sellaisissa hauissa, joissa käytetään h a st a gej a !
Nro 4. Käytä hastageja kuin avainsanoja
Kun profiili on optimoitu, on aika siirtyä julkaisuihin ja niiden tägittämiseen . A siaankuuluvi en ja kohdennettujen hastagien käyttäminen postauksissa ja storyssa ovat toistaiseksi edelleen paras tapa kasvattaa löydettävyyttä. Hyvin suunnittelusta ja mietitystä hastag- strategiasta voi seurata lisää sitoutuneisuutta, uusia seuraajia sekä uusia asiakkaita yrityksellesi. Lue täältä lisää tehokkaasta hashtagien käyttämisestä .
Instagramin h ashtagien vaikutus löydettävyyden parantamiseen muistuttaa paljon sitä, kuinka avainsanat voivat parantaa hakukoneoptimointia . Tärkeintä on, että sisällytät brändiäsi koskevat h a st a git ensimmäisiksi ja sen jälkeen tulevat kuvaa koskevat has t a git .
Nro 5. hyöty irti myös kuvateksteistä
Oikea nlainen kuvateksti voi tehdä enemmän kuin vain kiinnittää käyttäjän huomion – se voi myös auttaa sinua näkymään hakutuloksissa. Samalla tavalla kuin optimoit bio n ja h a shtagit toissijaisilla avainsanoilla, kannattaa sama tehdä Instagram-kuvatekstillesi
Instagramin algoritmi kerää sekä f eed issä että t utki-osiossa jatkuvasti tietoja käyttäjien käyttäytymisestä sovelluksessa (mitä tilejä seuraat, mistä tykkäät, mihin kommentoit) oppiakseen millaisesta sisällöstä yksittäinen käyttäjä nauttii eniten.
Kun avainsanahaku tulee kohta meillekin, kuvatekstit kannattaa kirjoittaa huolella. K un kirjoitat yrity stäsi tai toimiala asi kuvaavia tai siihen liittyviä kuvatekstejä, Instagram poimii ne ja yhdistää kuvasi käyttämiesi sanojen perusteella sellaisten tilien kuviin , jotka käsittelevät samoja aiheita.
Yksinkertaistettuna: k äyttämällä hyödyllisiä ja kuvaavia avainsanoja kuvateksteissä , näyt todennäköisemmin Tutki -sivulla sellaisille käyttäjille, jotka ovat aiemmin ilmaisseet mielenkiintoaan kyseisiin avainsanoihin liittyviin aiheisiin .
Nro 6. Alt-tekstit hyötykäyttöön
Instagramin uudehko päivitys on ALT – eli alternative – tekstit. Suomeksi sama on ”vaihtoehtoinen teksti”.
ALT – tekst iä on alun perin hyödynnetty, jos käyttäjällä on hidas netti, eikä kuva lataudu. Tässä tapauksessa näytölle ilmestyy ALT-teksti, joka kertoo katsojalle mitä kuvassa on. Nykyisin kun saavutettavuusdirektiivi koskee kaikkia julkisia tahoja ja mm. oppilaitoksia, vaihtoehtoinen teksti on myös pakollinen elementti osalle toimijoista. Vaihtoehtoinen teksti on tärkeä saavutettavuuden elementti ja kertoo lukulaitteilla Instagramia käyttäville henkilöille, mitä kuvassa tapahtuu. Näin käyttäjälle jää edes jokin muistijälki, siitä mistä kuvassa on kyse ja voi auttaa yritystä tavoittamaan uusia kohderyhmiä.
Instagram kerää ALT- teksteistä dataa, jonka avulla se kohdentaa kuviasi niistä luultavasti kiinnostuneille. Kuten aiemmassa kappaleessa mainitsin, Instagramin uusi algoritmi pyrkii tunnistamaan tekstien perusteella, mitä kuvassa on. Näin toimimalla Instagram automaattisesti etsii uusia ihmisiä, joille näyttää kuvaasi. Toisin sanoen se tekee kohdennusta puolestasi.
Jos et itse lisää kuvaan ALT-tekstiä, Instagram tekee sen puolestasi, mutta hakukoneoptimoinnin kannalta itse kirjoitetut tarkemmat ja luovemmat kuvailu t toimivat paremmin. Tekstin voi lisätä kuvaan sen julkaisun yhteydessä, tai jos nyt vasta heräsit ALT-tekstien hyödyllisyyteen, voit lisätä niitä myös vanhoihin kuviin.
Tällä hetkellä odotamme Instagramin syksyllä lupaamaa uudistusta, joka mahdollistaa Instagram hakujen suorittamisen avainsanoilla. Kun tähän asti haut ovat rajoittuneet vain nimiin, käyttäjänimiin, hastageihin ja paikkamerkintöihin, tulevan uudistuksen myötä voit käyttää haussa vaikka kokonaisia lauseita ja hakuoptimoiduista kuvateksteistä tulee entistä merkityksellisempiä . Uudistus on tällä hetkellä käytössä jo englanninkielisillä alueilla USA:ssa, Kanadassa, Englannissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa sekä Irlannissa.