Sosiaalisen myynnin merkityksestä puhutaan nykypäivänä paljon. Myyjien on entistä tärkeämpää olla läsnä eri sosiaalisen median kanavissa, valmiina auttamaan omilla tuotteillaan ja palveluillaan potentiaalisia asiakkaita. Luottamuksen rakentaminen myyjän ja asiakkaiden välille korostuu, jonka vuoksi suhdetta on rakennettava pitkäjänteisesti eri kanavissa.
LinkedIn on maailman suosituin työelämän somekanava, jossa sosiaalisen myynnin mahdollisuudet ovat rajattomat. Tehokkaimmin LinkedInin käyttöä voidaan hyödyntää asettamalla erilaisia tavoitteita ja mittaamalla tuloksia. Liidien ja uusien kontaktimäärien lisäksi on olemassa myös LinkedInin oma työkalu, jolla pääsee seuraamaan oman tekemisen vaikuttavuutta: Social Selling Index (SSI).
Mistä tiedän oman SSI-lukuni?
Social Selling Indexin seuraaminen on maksutonta. Löydät oman lukusi seuraavasta polusta: Work –> Sales Solutions –> Resources –> Social Selling Index –> Get your Score Free.
Mitä asioita SSI mittaa?
Social Selling Indeksi mittaa LinkedInin käytön neljää eri ulottuvuutta: asiantuntijabrändin vahvistamista, oikeiden ihmisten löytämistä, keskusteluihin osallistumista ja ihmissuhteiden rakentamista. SSI-luku muodostuu kaikkien näiden yhteenlasketusta arvosta (kuvassa luku 71/100).
Esittelen seuraavaksi kaikki osa-alueet, ja miten niihin voi omalla tekemisellään vaikuttaa.
1. Vahvista asiantuntijabrändiäsi (Establish your professional brand)
Ensimmäinen keino oman asiantutijabrändin vahvistamiseen on päivittää kaikki osiot omasta profiilista (profiilikuva, otsikko, summary ja työhistoria). Näiden lisäksi kannattaa lisätä skills-osioon 50 omaa taitoa, jotta verkostosi voi todentaa osaamistasi peukuttamalla!
Perusasioiden ollessa kunnossa, kannattaa profiilin summary – ja työhistoriaosioihin lisätä multimedialinkkejä, kuten kuvia,videoita tai työnäytteitä. Näiden avulla voit visualisoida osaamistasi ja luoda profiilistasi kiinnostavamman.
2. Löydä oikeat ihmiset (Find the right people)
Tämän kategorian pisteisiin voi vaikuttaa kontaktoimalla oikeita ihmisiä LinkedInissä. Hyödynnä Anvanced Search -työkalua, jonka avulla voit etsiä LinkedInin käyttäjistä juuri oikeita ihmisryhmiä, yhteistyökumppaneita, asiantuntijoita tai työntekijöitä.
Liity erilaisiin ryhmiin, joissa voit verkostoitua ja osallistua keskusteluihin. Muista myös seurata, ketkä käyttäjät vierailevat profiilissasi! Miten tätä tietoa voi hyödyntää myynnin tai verkostoitumisen suhteen? Ota yhteyttä ja luo uusia kontakteja!
3. Osallistu keskusteluihin (Engage with insights)
Yksi asiantuntijabärndin luomisen kulmakivistä on arvoa tuottavan sisällön julkaiseminen ja keskusteluihin osallistuminen. Seuraa mielenkiintoisia ihmisiä ja kommentoi heidän julkaisujaan.
Omien julkaisujen tekeminen vahvistaa kuvaa sinusta ammattilaisena – älä pidä julkaisemisen kynnystä liian korkealla! Aloita julkaisemalla esimerkiksi kaksi kertaa viikossa. Omien julkaisujen kanssa kannattaa olla pitkäjänteinen; voi kestää hetken että kohdeyleisösi löytää sinut ja oppii tuntemaan sinut alasi ammattilaisena.
4. Rakenna ihmissuhteita (Build relationships)
Ihmissuhteita kannattaa rakentaa pidemmälle, kuin puhtaasti ammattimielessä olisi tarpeen. Luottamuksen rakentaminen on yksi sosiaalisen myynnin edellytyksistä. Luottamuksen ansainnut palveluntarjoaja luo pidempiä asiakassuhteita, jotka tuottavat arvoa asiakkaille. Joskus on hyvä aidosti kysyä asiakkaalta, mitä hänelle kuuluu.
LinkedInissä suhteita voi rakentaa monella tapaa: käymällä keskusteluja yksityisviesteillä, onnittelemalla ylennyksistä/uusista työpaikoista/vuosipäivistä ja pitämällä yhteyttä verkostoihin säännöllisesti.
Jos motivoidut luvuista, on SSI:n kehityksen seuraaminen kokeilemisen arvoista! Tai miten olisi pieni kilpailu työyhteisön sisällä, tai tiimin yhteisen SSI-tavoitetason määrittäminen? SSI-luku voi toimia myös esimiehelle esitettävänä mittarina, josta näkee LinkedInin käytön tehokkuuden ja vaikutuksen asiantuntijabrändin kehittymiselle.
Järjestämme koulutuksia juuri sinulle räätälöitynä. Tutustu tarkemmin ja pyydä tarjous!