Yksi tehokkaimmista tavoista yrityksille hyödyntää LinkedIniä on yrityssivulta tehdyt julkaisut. Yritysprofiilissa voi kertoa yrityksestä, tuotteista ja ajankohtaisista tapahtumista. Ihan ensimmäiseksi kannattaa pohtia, mitä haluaa postauksilla saavuttaa. Yrityksen tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia ja se vaikuttaa valittavaan strategiaan. Tavoitteet voivat olla esimerkiksi:
- brändin tunnettavuuden lisääminen
- työnantajamielikuvan rakentaminen
- uusien asiakkaiden saaminen, tämä koskee etenkin B2B-yrityksiä
- tapahtumamarkkinointi kuten webinaarit ja koulutukset.
Tavoitteita voi olla samaan aikaan useita ja eri jukaisuihin kannattaa valita erilainen strategia.
Julkaisuohjeet
Yritysprofiilissa päivityksen pituus on maksimissaan 1300 merkkiä, joten asia täytyy osata kertoa tiiviissä muodossa. Paras konsti tähän on se, että kertoo yhdestä asiasta kerallaan.
Luettavuus on myös hyvä pitää mielessä. Kappaleet kannattaa pitää lyhyinä ja ytimekkäinä, jotta teksti pysyy luettavana. Olennaista on myös huomioida, että LinkedIn näyttää vain alun päivityksestä, käytännössä pari riviä ja loppu löytyy ” …see more” -napin takaa. Alun täytyy siis herättää kiinnostusta, jotta ihmiset ylipäätään klikkaavat päivityksen auki ja lukevat lisää.
Säännöllisten päivitysten tekeminen on tärkeää. Yrityksen on hyvä julkaista LinkedInissä vähintään kerran viikossa. Isolla yrityksellä asiaa voin olla niin paljon, että päivityksiä riittää useammalle päivälle.
Hashtag
Viestien löydettävyyttä voi parantaa hashtagien käytöllä. Vaikka niitä käytetään LinkedInissä vielä suhteellisen vähän, on niitä syytä ottaa jo nyt käyttöön ja tehdä niiden käytöstä tapa. #LinkedInOhjeet #Yrityspostaus
Kuva ja video
LinkedIn postauksen kuvakoko on tällä hetkellä 1200 x 627. Käytä kuvaa, joka herättää huomiota ja on relevantti asian kannalta.
Kuvaa kannattaa käyttää esimerkiksi, kun tavoitteena on brändimarkkinointi ja yrityksen henkilöiden tunnetuksi tekeminen. Yleensäkin ihmisten kuvat toimivat hyvin, niistä kiinnostutaan ja tykätään. Myös rekryilmoituksissa kuvan käyttöä voi suositella, etenkin kun kuvaan laittaa sanat rekry ja avoinna oleva paikka. Näin se saa huomiota uutisvirrassa.
LinkedIniin ei voi tällä hetkellä ladata suoraa videota vaan se täytyy linkittää ulkoisen palvelun kautta, esimerkiksi YouTubesta.
Mistä kirjoittaa?
Yrityksen ja tuotteiden tunnetuksi tekeminen on kenties helpoin lähtökohta. Liikkeelle voi lähteä kertomalla yrityksen toiminnasta, arvoista ja historiasta, unohtamatta tuotteita tai palveluita. Lukijalle kannattaa tuoda uutta tietoa, esimerkiksi uudet tuoteinnovaatiot tai uudet palvelut.
LinkedIn toimii myös työnantajamielikuvan luojana, eli kannattaa miettiä, mitä haluat yrityksestä kertoa potentiaalisille työntekijöille, tai miten houkuttelisit työntekijöitä yritykseesi. Työnantajamielikuvan luomisessa auttavat esimerkiksi postaukset, jotka kertovat koulutuspäivistä ja virkistäytymispäivistä. Lisäksi yrityksen henkilöstöä kannattaa esitellä, sillä henkilötarinat ovat kiinnostavia. LinkedInissä on paljon työtä hakevia ihmisiä ja on kynnys hakea työpaikkaa madaltuu, kun on päässyt lukemaan, millaisia ihmisiä yrityksessä työskentelee ja millainen yrityskulttuuri vallitsee.
Myös LinkedInissä pätevät somepostauksien yleiset säännöt: tarinat jäävät mieleen ja ihmiset tykkäävät niistä. Päivityksen voi myös päättää kysymykseen ja näin aktivoida keskustelua aiheesta.
Postauksien näkyvyys
LinkedInin postauksien näkyvyydestä on käyty paljon keskustelua. LinkedIn on julkaissut oppaan yritystilien käytöstä ja antanut suosituksia millaisia postauksia kannattaa tehdä. The LinkedIn Company Pages Playbook 2018, on ladattavissa: http://bit.ly/LinkedIn_Yrityssivut2018
Vaikka viestikenttään sopii 1300 merkkiä, tässä oppaassa LinkedIn suosittelee käytettäväksi vain 150 merkkiä, eli tämä tarkoittaa todella lyhyitä postauksia. Tämän lisäksi suositellaan lisäämään linkki, jonka kautta pääsee lukemaan lisää aiheesta.
LinkedIn oppaan mukaan hyvää sisältöä, mikä kannattaa jakaa, ovat:
- blogipostaukset
- artikkelit
- e-kirjat
- YouTube-videot.
Mielenkiintoista on LinkedInin tarjoama tilasto, jonka mukaan linkin sisältävät postaukset saavat 45 prosenttia korkeammat sitoutumiset kuin ilman linkkiä olevat.
Nämä ohjeet poikkeavat siitä, mitä LinkedInissä on puhuttu viime kuukausina. Eri testien mukaan LinkedInin tämänhetkinen algoritmi hylkii julkaisuja, joissa on linkki ulkopuoliseen sivustoon. Syyksi on esitetty, ettei LinkedIn halua ihmisten poistuvan palvelusta. Tätä on kierretty paljon sillä, että linkki on lisätty kommenttiin.
Myös kuva- ja videopostauksien on ajateltu olevan LinkedInin hylkylistalla ja algoritmin suosivan tekstipäivityksiä. Erilaisten testien perusteella on päätelty, että tekstipostaukset näkyvät kaikkein parhaiten. Jos siihen liittää kuvan tavoittaa se enää 1/3 käyttäjistä pelkkiin tekstipostauksiin verrattuna, ja postaukset jotka sisältävät linkin ja esikatselukuvan tätäkin vähemmän käyttäjiä.
Mielipiteitä linkkien ja kuvien käytöstä on puolesta ja vastaan. Millaisia postauksia sitten kannattaa suosia? Kaikki riippuu oikeastaan tavoitteistasi. Jos tavoitteesi on herättää keskustelua ja kerätä yrityssivuillesi seuraajia, kenties pelkkien tekstipostauksien suosiminen on paikallaan. Mutta jos haluat lisää kauppaa ja liikennettä verkkosivuillesi tai osallistujia tapahtumaan kannattaa suosia linkkipostauksia.
Kannattaa miettiä myös käyttäjäystävällisyyttä, jaksaako lukija etsiä linkkiä kommenteista. Myös tämä on aiheuttanut paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Facebookissa pari päivää sitten Sometyöntekijöiden kesken käydyn keskustelun tuloksena 2/3 toivoo linkkiä itse postaukseen.
Kuvan käyttö on myös miettimisen arvoista, sillä kuva herättää usein huomiota enemmän kuin pelkkä teksti. Esimerkiksi rekryilmoituksen tekeminen huomiota herättävällä kuvalla on paikallaan.
Kaiken tämän jälkeen täytyy vielä muistaa, että postauksen kiinnostavuudella, julkaisuajankohdalla ja reagoinneilla on oma merkityksessä näkyvyyteen. Riippumatta postaustyypistä, on tärkeää pitää mielessä, että sinulla on vain muutama sekunti saada LinkedInin käyttäjät kiinnostumaan postauksestasi, joten mene suoraan asiaan ja kerro heti alussa tarkalleen mistä on kyse.
Parhaan näkyvyyden takaamiseksi voi antaa päteväksi ohjeeksi vain: Testaa mikä toimii!
Asetukset
Ennen postauksen julkaisua tarkista, että ne ovat julkisia. Post settings kohdasta kannattaa aina valita Public, jotta päivitykset näkyvät kaikille LinkedInin käyttäjille. Tämä ei tietystikään tarkoita sitä, että kaikki sen näkevät, mutta näkyvyyttä ei kannata itse rajata.
Postauksen julkaisun jälkeen työntekijälähettiläisyys
Kuten todettua LinkedInin postauksien näkyvyyteen vaikuttavat myös niiden saamat reaktiot. Yksi hyvä keino saada reaktioita postaukselle on kerätä niitä omalta henkilöstöltä. Yrityksen on hyvä luoda käytäntö, miten voi helposti tiedottaa päivityksen ilmestymisestä ja saada omat työntekijät tykkäämään siitä. Näin ensimmäiset tykkäykset luovat pohjaa näkyvyydelle. LinkedInin algoritmin mukaan ensimmäiset pari tuntia julkaisun jälkeen ovat tärkeitä, jos tässä ajassa päivitykset saavat reaktioita, LinkedIn pitää niitä relevantteina ja alkaa myös näyttää niitä paremmin. Kerää siis ensimmäiset helpot tykkäykset henkilöstöltä nopeasti.
Kun postauksia kommentoidaan, muista kommentoida takaisin ja tykätä kommenteista. Myös tämä osaltaan lisää näkyvyyttä ja viestin leviämistä.
Tiivistettynä:
- Mieti, mikä on yrityksesi tavoite.
- Tee tavoitettasi tukevia postauksia.
- Tykkää ja kommentoi.
- Testaa ajoittain erilaisia postauksia.
PS. Kuulun LinkedIn-sivulta voit katsoa mallia suunnitelmallisesta ja säännöllisestä LinkedIn-julkaisemisesta.
Kiinnostuitko LinkedInin mahdollisuuksista yrityksellesi? Tutustu koulutustarjontaamme ja opi hyödyntämään LinkedInia yrityksesi markkinoinnissa!