Päivitetty 28.11.2016
Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama kuvaviestipalvelu, jonka avulla voit jakaa arjen mukavia hetkiä ”snappeina” eli kuvina ja maksimissaan minuutin mittaisina videoina, tai ”chatteina”, eli viesteinä chatissa. Snapchat eroaa muista viestintäpalveluista niin, etteivät chatit ja snapit automaattisesti tallennu käyttäjille.
Snapchat on saavuttanut suuren suosion etenkin nuorten keskuudessa ja vuoden 2022 alussa sillä onkin jo 332 miljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Muut somekanavat mittaavat käyttäjiään kuukausittain, eivät niinkään päivittäin. Snäpin suurimpia haastajia ovat etenkin nuorten suosimat sosiaaliset mediat kuten Instagram ja Tiktok .
Snapchat on mobiilisovellus ja sen voi ladata ilmaiseksi Android- ja iOS-laitteille. Rekisteröityäksesi sinun ei tarvitse kuin syöttää nimesi, syntymäpäiväsi ja sitten valita käyttäjätunnus ja salasana. Tämän jälkeen Snapchat vielä pyytää sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotta voit helposti löytää henkilöitä yhteystiedoissasi tai palauttaa salasanan, jos se sattuu unohtumaan.
Snapchatin käyttö pähkinänkuoressa
Snapchatissa on kaksi erilaista tapaa ottaa suoraan yhteyttä ”snäppikavereihin”;
– Snapit , eli kuvat ja videot, joihin voidaan kirjoittaa, piirtää, lisätä musiikkia ja tarroja tai muokata esimerkiksi lisäämällä filttereitä.
– Chatit , voit kirjoittaa viestejä, tai lähettää kuvia muistoista ja galleriasta siten, että ne näkyvät kyseisessä viestiketjussa. Voit tallentaa chatit painamalla niitä. Jos et tallenna, ne katoavat perusoletuksena 24h kuluttua.
Snapchatin käyttöön löydät perusteelliset ohjeet täältä.
Chat-symbolit
Snapchat symboleissa sininen väri edustaa chatteja, punainen kuva- ja violetti videosnappeja.
Miksi Snapchat?
Snapchat on varmasti monille yrityksille aivan uusi sovellus ja suurin osa ei ota sitä markkinointikanavakseen koskaan, mutta jotkut markkinoinnin edelläkävijät ovat jo hoksanneet hyötyä siitä. Esimerkiksi 16 Handles -niminen jogurtti-jäätelöä myyvä yritys keksi hienon taktiikan saada lisää asiakkaita Snapchatin avulla. He pyysivät asiakkaitaan lähettämään kuvan itsestään jogurtin kanssa yrityksen Snapchat-käyttäjälle. Kun kuva oli lähetetty, sai automaattisesti takaisin kuvan alekupongista. Kuvan sai avata vasta kassalla, sillä sen pystyi näkemään vain 10 sekuntia.
Snapchatilla voisi siis tehdä lyhytaikaisia kuponkeja ja lähettää asiakkaille kuvia tulevista tuotteista herättämään mielenkiintoa. Snapchatilla saisi erityisesti nuorempien kohderyhmien huomion, sillä juuri he käyttävät kyseistä sovellusta eniten tällä hetkellä.
Jos Snapchat kiinnostaa enemmänkin, lue toki myös Snapchat markkinointikäytössä -blogimme.