Ota yhteyttä

Mikä on Snapchat? – Snäpin esittely ja käyttö lyhyesti

6 heinäkuuta 2014

Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama kuvaviestipalvelu, jonka avulla voi jakaa arjen mukavia hetkiä snäppeinä eli kuvina, viesteinä ja lyhyinä videoina. Lue blogistamme Snapchatin esittely sekä käyttö pähkinänkuoressa.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Päivitetty 28.11.2016

Snapchat on Evan Spiegelin ja Robert Murphyn vuonna 2011 perustama kuvaviestipalvelu, jonka avulla voit jakaa arjen mukavia hetkiä ”snappeina” eli kuvina ja maksimissaan minuutin mittaisina videoina, tai ”chatteina”, eli viesteinä chatissa. Snapchat eroaa muista viestintäpalveluista niin, etteivät chatit ja snapit automaattisesti tallennu käyttäjille.

Snapchat on saavuttanut suuren suosion etenkin nuorten keskuudessa ja vuoden 2022 alussa sillä onkin jo 332 miljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Muut somekanavat mittaavat käyttäjiään kuukausittain, eivät niinkään päivittäin. Snäpin suurimpia haastajia ovat etenkin nuorten suosimat sosiaaliset mediat kuten Instagram ja Tiktok .

Snapchat on mobiilisovellus ja sen voi ladata ilmaiseksi Android- ja iOS-laitteille. Rekisteröityäksesi sinun ei tarvitse kuin syöttää nimesi, syntymäpäiväsi ja sitten valita käyttäjätunnus ja salasana. Tämän jälkeen Snapchat vielä pyytää sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotta voit helposti löytää henkilöitä yhteystiedoissasi tai palauttaa salasanan, jos se sattuu unohtumaan.

Kun snäppikaverisi tarkastelevat profiiliasi, se näyttää tältä. Voit vaihtaa valitsemaasi käyttäjänimeä vain kerran vuodessa, joten se kannattaa valita tarkkaan. Käyttäjänimeä hakemalla muut Snäpin käyttäjät löytävät sinut!

 

Valitsemasi nimi näkyy muille käyttäjille chat-sivulla, kun he lisäävät sinut kaverikseen. Toisin kuin käyttäjänimeä, pystyt muuttamaan nimeäsi milloin haluat.

 

Snäppikavereiden nimiä voidaan muokata tuttavallisemmaksi, kuin muokattaisiin nimiä yhteystiedoissa. Klikkaa kaverin profiili auki > paina kolmea pistettä oikeassa yläkulmassa > hallinnoi kaveruutta > muokkaa nimeä. Sama toiminto onnistuu helpommin myös kaverin profiilissa painamalla tämän nimeä. Muokattu nimi näkyy vain sinulle, eivätkä muut saa siitä ilmoitusta.

 

Snapchatin käyttö pähkinänkuoressa

Snapchatissa on kaksi erilaista tapaa ottaa suoraan yhteyttä ”snäppikavereihin”;

– Snapit , eli kuvat ja videot, joihin voidaan kirjoittaa, piirtää, lisätä musiikkia ja tarroja tai muokata esimerkiksi lisäämällä filttereitä.
Chatit , voit kirjoittaa viestejä, tai lähettää kuvia muistoista ja galleriasta siten, että ne näkyvät kyseisessä viestiketjussa. Voit tallentaa chatit painamalla niitä. Jos et tallenna, ne katoavat perusoletuksena 24h kuluttua.

 

Snapchatin käyttöön löydät perusteelliset ohjeet täältä.

 

Chat-symbolit

Snapchat symboleissa sininen väri edustaa chatteja, punainen kuva- ja violetti videosnappeja.

 

Kuvassa toisille käyttäjille on lähetetty kuva, chatti ja video.

 

Käyttäjät ovat avanneet näille lähetetyt viestit.

 

Olet vastaanottanut toisilta käyttäjiltä videon, chatin ja kuvan. Klikkaa symbolia avataksesi viestit.

 

Tältä symbolit näyttävät, kun olet avannut vastaanottamasi viestit.

 

Lähettämistäsi viesteistä on otettu näyttökuva, eli ”screenshot.” Muista, että kun otat snapissa kuvia muiden käyttäjien viesteistä, he saavat siitä ilmoituksen.

 

Nykyään myös snappeina lähetettyjä kuvia ja alle kymmenen sekunnin videoita voidaan tallentaa chattiin. Tästäkin ominaisuudesta kerromme lisää tässä blogissa.

Miksi Snapchat?

Snapchat on varmasti monille yrityksille aivan uusi sovellus ja suurin osa ei ota sitä markkinointikanavakseen koskaan, mutta jotkut markkinoinnin edelläkävijät ovat jo hoksanneet hyötyä siitä. Esimerkiksi 16 Handles -niminen jogurtti-jäätelöä myyvä yritys keksi hienon taktiikan saada lisää asiakkaita Snapchatin avulla. He pyysivät asiakkaitaan lähettämään kuvan itsestään jogurtin kanssa yrityksen Snapchat-käyttäjälle. Kun kuva oli lähetetty, sai automaattisesti takaisin kuvan alekupongista. Kuvan sai avata vasta kassalla, sillä sen pystyi näkemään vain 10 sekuntia.

Snapchatilla voisi siis tehdä lyhytaikaisia kuponkeja ja lähettää asiakkaille kuvia tulevista tuotteista herättämään mielenkiintoa. Snapchatilla saisi erityisesti nuorempien kohderyhmien huomion, sillä juuri he käyttävät kyseistä sovellusta eniten tällä hetkellä.

Jos Snapchat kiinnostaa enemmänkin, lue toki myös Snapchat markkinointikäytössä -blogimme.

Kuulu kouluttaa, ota yhteyttä ja katsotaan mitä voimme tehdä yhdessä! 

Pyydä koulutustarjous