Joko käytät Snapchatia? Mikäli et, nyt olisi oikea aika tutustua snäppäilyyn. Snapchat on tällä hetkellä todella ajankohtainen sosiaalisen median palvelu, joka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Harva suomalainen yritys käyttää Snapchatia, joten siirtymällä sen käyttäjäksi varhaisessa vaiheessa saat olla edelläkävijä. Me Kuululla ollaankin ahkeria Snapchatin käyttäjiä, joten voit ottaa mallia meistä! Lisää Snäpissä kaveriksi kuulufi, niin pääset katsomaan meidän Storyn.
Onko Snapchat sinulle täysin vieras some? Lue ensin aiemmat blogikirjoituksemme Mikä on Snapchat? sekä Snapchat yrityksen markkinoinnissa .
1. Todistat yrityksesi olevan ajan hermoilla, jopa edelläkävijä
Snapchat on edelleen verrattain tuore sosiaalinen media. Tämä ei kuitenkaan ole huono asia – Snapchat on uniikki ja kiinnostava some. Esimerkiksi Yhdysvalloissa yhä useammat brändit ovat ottaneet Snapchatin omakseen osana yrityksen somemarkkinointia, mutta Suomessa Snapchat on tullut suurempaan suosioon vasta hiljattain. Vielä vuosi sitten snäppejä lähettivät pääasiassa teini-ikäiset, mutta nyt yhä useampi nuori aikuinen siirtyy Snapchatiin.
Snapchatin välityksellä lähetetään yli 400 miljoonaa viestiä päivittäin, ja luvut tulevat varmasti kasvamaan entisestään. Snapchatin käytöllä annat yrityksestäsi tai tuotteestasi nuorekkaan kuvan. Lisäksi olet selkeässä etulyöntiasemassa kilpailijoihisi nähden, kun liityt Snäppiin ensimmäisenä alasi yrityksenä.
2. Saat sitoutettua ihmisiä brändiisi
Snapchatin My Storyyn lisätyt kuvat vanhenevat ja poistuvat seuraajien näkyvistä 24 tunnin kuluessa. Tämä käytäntö eroaa merkittävästi muista sosiaalisen median kanavista – kuten Facebookista ja Instagramista – joissa vanhoja päivityksiä voi palata lukemaan milloin tahansa.
Jos yrityksen My Storyn sisältö on kiinnostavaa, seuraajat eivät halua jättää välistä yhtäkään snäppiä. Parhaimmassa tapauksessa aktiiviset Snapchatin käyttäjät tulevat tarkistamaan yrityksesi My Storyn useita kertoja päivässä. Avainsanoja ovatkin kiinnostavuus ja hyöty – Snäppiin kannattaa jakaa sellaista sisältöä, mitä ei voi nähdä mistään muualta. Myös erilaisten alennusten tarjoaminen snäppääjille on mitä mainioin tapa sitouttaa seuraajia. Kokeile vaikka jakaa verkkokaupan alekoodi, joka on voimassa vain seuraavan 24 tunnin ajan!
KUVA
3. Tuot yrityksesi lähemmäs asiakkaita
Facebookissa ja Twitterissä yritykset pitävät yleensä hyvin asiallisen linjan. Asiallinen tarkoittaa useimmiten asiakkaan näkökulmasta myös etäistä. Kuluttajat haluavat yrityksiltä yhä enemmän läpinäkyvyyttä, ja erilaiset behind the scenes -julkaisut ovatkin loistava tapa lisätä sitä. Tähän tarkoitukseen Snapchat on sopiva työkalu.
Snapchatin avulla olet seuraajiesi ystävä, etkä tavoittamattomissa oleva kasvoton brändi. Snäppiin kannattaakin lisätä sisältöä, johon seuraajat pystyvät helposti samaistumaan. Esimerkiksi toimiston arjen ilot ja onnistumiset ovat hyvää ja positiivista sisältöä Snapchatiin.
Mikäli yrityksesi myy jotain fyysistä tuotetta, sen suunnittelu- ja valmistusprosessi varmasti kiinnostaa kuluttajia. Hyvä esimerkki taitavasta snäppäilystä on vaatemerkki Everlane, joka on ottanut Snapchatin pääasialliseksi sosiaalisen median kanavakseen. Everlanen My Story koostuu behind the scenes -videoista ja kuvista, joissa näytetään vaatteiden ja asusteiden valmistusprosessia ja markkinointia aina toimistolta tehtaalle saakka.
4. Saat käyttää luovuutta mainonnassa
Kun ajattelemme sosiaalisen median mainontaa, ensimmäisenä mieleen tulevat Facebook ja Twitter. Kyseiset somealustat tarjoavat hyvin perinteisiä mainostamisen keinoja. Snapchat puolestaan pakottaa yritykset ajattelemaan laatikon ulkopuolella – miten snäppäilyllä saa sitoutettua seuraajia?
Tällä hetkellä Snapchat tarjoaa mainontaa kohdeyleisön sijainnin perusteella. Esimerkiksi uutta Age of Adeline -elokuvaa mainostettiin hiljattain New Yorkissa asuville snäppääjille. Tällä hetkellä mainoksia ei kuitenkaan pysty jakamaan eteenpäin, ja ne voi ohittaa yhdellä sormen napautuksella. Mainosten tulisi olla aina kiinnostavia ja joukosta erottuvia, mutta Snapchatissa tähän tulee erityisesti panostaa.
KUVA KUVA KUVA
Lisäksi Snapchat tarjoaa mahdollisuuden mainostaa erilaisia tapahtumia ja kaupunkeja. Käytännössä kyseiset mainokset ovat koosteita käyttäjien omista videoista, jotka on koottu yhteen Storyyn. Nämä koosteet tulevat näkyviin kaikkien snäppääjien Story-näkymään (ks. ylläolevat ruutukaappaukset). Vanha Brand Stories -mainontakeino on puolestaan poistettu kokonaan käytöstä. Yksittäiset yritykset eivät siis enää voi jakaa snäppejään sellaisille ihmisille, jotka eivät seuraa heitä Snapchatissa.
5. Mobiili ottaa vallan
Koskapa sekä surffailu, sometus että shoppailu siirtyvät koko ajan enemmän ja enemmän mobiiliin, on Snapchat luonteva tapa nähdä ja käyttää sisältöjä. Se kun toimii ainoastaan puhelimissa. Varsinkin nuoria tavoitellessa yrityksen kannattaa valita Snapchat kanavakseen.
Kuulun Snapchat-kokeilu
Muokattu 29.8.2015
Myös me Kuululla kokeilimme Snapchatin luovaa käyttöä, kun livesnäppäilimme Twitter-koulutuksestamme. Käytännössä siis jaoimme koulutuksen parhaita paloja videoin ja kuvin suoraan Snapchatin My Storyyn. Mainostimme livesnäppäilyä etukäteen samana päivänä somekanavissamme, jotta ihmiset osasivat tulla seuraamaan koulutusta Snapchatin ääreen. Snäppikoosteen näet videolla yläpuolella (huom! äänet kannattaa laittaa isolle, sillä videoklippien siirtely alustalta toiselle ei tehnyt äänelle kovin hyvää)
Livesnäppäilyn suosio yllätti meidät täysin. Kahden ja puolen tunnin koulutuksellamme oli 25-50 aktiivista seuraajaa, jotka seurasivat livesnäppäilyä alusta loppuun saakka. Snapchat oli myös todella hyvä alusta materiaalin jakamiseen – kuvat, videoit ja niihin kirjoitetut kommentit nostivat juuri sopivasti koulutuksen parhaita paloja esille. Aiomme kokeilla livesnäppäilyä ehdottomasti myös tulevaisuudessa!
Olemme käyttäneet Snäppiä nyt ahkerasti muutamia kuukausia ja meillä on ihan hyvä päivittäinen seuraajamäärä. Snapchatissahan näet koko ajan kuka on snäppejäsi katsellut. Jaamme Snäppiin ajatuksiamme, vinkkejämme, mutta ehkä eniten tunnelmiamme. Se on itse asiassa ihan hauska väline sisäiseen viestintäänkin, sillä tätä ennen emme ole tietenkään oman henkilökuntamme kesken nähneet missä kaveri menee milloinkin ja miltä siellä näytti, mitkä olivat fiilikset. Nyt on kiva katsoa toistemme koulutuskeikkoja sekä asiakaskäyntejä. Tuleepahan dokumentoitua tekemistä muutenkin, kunhan vain muistaa ladata päivän snäpit talteen.