Sähköpostimarkkinointi voi olla todella tehokasta, ja se onkin varteenotettava ja kustannustehokas lisä osaksi markkinointistrategiaa ja digimarkkinoinnin kokonaisuutta. Sähköpostimarkkinointi on kuitenkin tehokasta vain, jos vastaanottajat oikeasti seuraavat uutiskirjettäsi. Tässäpä siis viisi yleistä syytä sille, miksi uutiskirjeen tilaaminen lopetetaan. Vältä virheet ja menesty sähköpostilla! Sisällöntuotanto kirjeisiin on helpompaa, kun tietää yleisimmät sudenkuopat.
1. Tuntematon osoite
Vastaanottaja lopettaa uutiskirjetilauksen usein siksi, että lähettäjän osoite ei kerro selkeästi, mistä sähköposti tulee. Nykyisin virukset ja haittaohjelmat leviävät harmittavan usein sähköpostin välityksellä, joten on ymmärrettävää, että vastaanottajat epäröivät avata tuntemattomilta vaikuttavia posteja. Käytä siis selkeää osoitetta, joka kertoo yrityksestäsi.
2. Pitkät sähköpostit
Älä kirjoita posteistasi liian pitkiä! Tutkimusten mukaan vastaanottajat jättävät todennäköisemmin lukematta pitkät sähköpostit. Vastaanottajat myös lopettavat helpommin pitkien uutiskirjeiden seuraamisen. Mikä sitten on optimaalinen sähköpostin pituus? Pituudesta on monia mielipiteitä, mutta alle 750 sanaa toimii usein hyvin.
3. Persoonattomat postit
Personoidut sähköpostit voivat vaikuttaa yllättävästi sähköpostimarkkinoinnin menestykseen! Nimellä puhuttelu luo yhteyden yrityksen ja vastaanottajan välille ja parantaa myynnin ja konversioiden mahdollisuuksia. Nimellä puhuttelevien sähköpostien on todettu tuottavan kuusi kertaa enemmän toimintoja kuin personoimattomat sähköpostit.
Yleisimmät syyt poistua sähköpostilistalta
- Ärsyttävä, liikaa tekstiä
- Huono kohdennus, ei koske minua
- Ikävä ulkoasua tai kirje ei aukea kunnolla
- Harhaanjohtava otsikko
- Jatkuvasti sama sisältö
4. Epäolennainen sisältö
Ajattele kohdeyleisöäsi ja sitä, mitä he haluavat lukea ja tietää! Jos lähetät viestejä ilman järkevää sisältöä, vastaanottajat saattavat poistaa uutiskirjetilauksensa.
5. Saaja ei ole tilannut uutiskirjettä
Yksi yleisimmistä uutiskirjeen lopettamisen syistä on se, että vastaanottaja ei ole koskaan tilannut koko kirjettä. Yritykset voivat ostaa sähköpostilistoja sen sijaan, että keräisivät listoja itse. Valitettavasti ostettujen listojen kohdalla on mahdotonta tietää, miten ne on kerätty. Ne on saatettu kerätä automaattiohjelmalla, jolloin listalle päätyneet eivät ole tilanneet uutiskirjettä. On siis parempi rakentaa oma sähköpostilista, kuin ostaa valmiita listoja.
Lähde: Social Media Today – 5 Reasons Why Users Unsubscribe From Email Newsletters