Sosiaalisen median ja digimarkkinoiden koulutusta on tänä päivänä tarjolla laidasta laitaan: on pikakursseja, päivän seminaareja ja kokonaisia tutkintoja, joilla asiantuntemustaan voi kartuttaa. Koulutusten hintalappu vaihtelee ilmaisesta kalliiseen ja juuri oikean koulutustavan valinta voi aiheuttaa harmaita hiuksia.
Me Kuululla koulutamme n. 300 erilaisessa koulutustilaisuudessa vuosittain. Kokemuksemme perusteella listasimme viisi pointtia, jotka kannattaa huomioida, kun organisaatiossa on aika kehittää some- tai digikentän osaamista:
1. Tavoite
On keskeistä määritellä koulutukselle konkreettinen tavoite. Tavoite voi olla yksittäisen somekanavan tai vaikkapa Googlen analytiikan käytön tehostaminen, mutta suurempana tavoitteena voi olla yhtä lailla yrityksen digistrategian hahmottaminen ja sen järjestelmällisen noudattamisen aloittaminen. Sosiaalisen median työkalujen opiskeluun löytyy muutaman tunnin avoimia koulutuksia ja webinaareja, joissa tarvittava oppi on saatavilla helposti. Jos tavoite on syvemmällä, kannattaa ottaa yhteyttä alan asiantuntijoihin oman, räätälöidyn koulutuksen suunnittelemiseksi. Näin koulutuksessa voidaan huomioida juuri yrityksen omat tarpeet, toimialan trendit sekä osaamistaso.
2. Käsiteltävät aiheet
Tavoitteen määrittämisen myötä selviävät myös koulutuksessa käsiteltävät aiheet.
Mitä syvemmälle aiheeseen halutaan mennä, sitä vähemmän erilaisia aiheita kannattaa yhteen koulutustilaisuuteen sisällyttää.
Jos koulutuksen aikana käydään läpi esimerkiksi kaikki suosituimmat sosiaalisen median kanavat, saadaan kaikista vain ohut pintaraapaisu. Mikäli taas syvennytään vaikkapa vain Facebookin erilaisiin ulottuvuuksiin, päästään huomattavasti syvemmälle.
3. Koulutuksen osallistujat
Koulutuksen aihepiiri antaa suuntaa sille, ketä koulutukseen kannattaa yrityksestä lähettää.
Nyrkkisääntönä on, että mitä yleisemmällä tasolla asioita käsitellään, sitä isompi ryhmä voidaan kouluttaa.
Syvemmälle meneviä koulutuksia ja työpajoja suunniteltaessa kannattaa perehtyä osallistujien osaamistasoon ja työtehtäviin siten, että kukin osallistuja saa niihin sopivan haastavaa ja monipuolista oppia. Tällöin osallistujamäärän rajaaminen voi olla aiheellista.
4. Investointi
Henkilöstön kouluttaminen on yritykselle aina investointi. Välillä puolen päivän täydentävä katsaus on riittävä täyttämään koulutustarpeen. Toisinaan kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään, minkälaista osaamista digistrategian jalkauttaminen tai esimerkiksi markkinointisuunnitelmassa määritellyt toimenpiteet vaativat henkilöstöltä. Hyvin suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu koulutus on kertainvestointina suurempi, mutta sen tuloksetkin kantavat hedelmää nopeammin kuin huolimattomasti valittu, edullisempi pikakurssi.
5. Koulutuksen jälkeen
Koulutuksen jälkeen oppeja pitää päästä toteuttamaan käytännössä. Jo koulutusta suunniteltaessa on tärkeää, että osallistujalle on varattuna aikaresurssia ja tarvittavat valtuudet toteuttaa oppimaansa jatkossakin.