Kun ajattelet menestyvää Instagram-tiliä, mikä on ensimmäinen menestyksen mittari, joka tulee mieleesi? Usein nimittäin ajatellaan, että suuri seuraajaluku on automaattinen tie onneen ja merkitsee enemmän kuin mikään muu. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Tuhansilla seuraajilla ei ole hirveästi merkitystä, jos kukaan heistä ei ole aidosti kiinnostunut sisällöistäsi tai palveluistasi.
Mutta entä jos sinulla olisi vain sata seuraajaa, joista jokainen on sitä mieltä, että tilisi on parasta mitä Instagramista löytyy? Kuulostaa lupaavalta alulta aidosti menestyvälle Instagram-tilille. Päämäärättömän seuraajaluvun kasvattamisen sijaan kannattaakin keskittyä seuraamaan julkaisujen sitoutuneisuutta.
Sitoutumisella tarkoitetaan julkaisun keräämiä reaktioita. Instagramissa tämä tarkoittaa tykkäyksiä ja kommentteja. Käytännössä myös julkaisujen tallennukset ja jaot ovat sitoutumisia. Jakoja ei tosin enää näytetä analytiikkatyökaluissa Euroopan uusien tietosuojasääntöjen vuoksi, joten niitä on vaikea laskea mukaan.
Yhteisöllä ei ole sanana yhtä selkeää määritelmää, mutta sitä käytetään yleensä kuvastamaan ihmisryhmää, joka on kiinnostunut samasta aiheesta. Sitoutuneella Instagram-yhteisöllä tarkoitan siis seuraajia, jotka ovat innostuneita tilisi aihepiiristä ja haluavat kommunikoida kanssasi aktiivisesti. Todennäköisesti he ovat myös halukkaita ostamaan tarjoamiasi tuotteita ja palveluita.
Olen itse onnistunut kasvattamaan täysin orgaanisesti yli 2000 seuraajan tiiviin Instagram-yhteisön hyvin marginaalisen harrastukseni ympärille. Luku voisi tietysti olla suurempikin, jos olisin motivoituneempi käyttämään kaikkia tietämiäni kikkoja säännöllisemmin (suutarin lapsella ei tunnetusti ole kenkiä). Ajoittain melko puolivillaisesta panostuksesta huolimatta seuraajakuntani on hyvin sitoutunutta. Jotain olen siis saattanut tehdä oikein.
Instagram-julkaisun sitoutumisprosentti
Hyvin menestyvillä Instagram-tileillä on korkea sitoutumisprosentti. Tämä tarkoittaa sitä, että julkaisujen keräämät reaktiot ovat korkeat suhteessa seuraajien määrään. Voit laskea julkaisun sitoutumisprosentin plussaamalla tykkäykset ja kommentit yhteen, jonka jälkeen jaat luvun seuraajamäärälläsi ja kerrot sen sadalla.
Esimerkki: Jos sinulla on 2 399 seuraajaa ja julkaisullasi on 146 tykkäystä ja 12 kommenttia, laskukaavasi on (146 + 12) ÷ 2 399 × 100. Tulos on 6,5 %.
Mutta mikä sitten on hyvä sitoutumisprosentti? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, ainoastaan alan asiantuntijoiden arvioita. Suurilla kansainvälisillä tileillä ajatellaan, että hyvä sitoutumisprosentti on jotain 1-5 prosentin väliltä. Kun puhutaan aloittelevista suomalaisista tileistä, keskiverto sitoutumisprosentti voikin olla jotain 6-10 prosentin väliltä. Oheiset luvut ovat vain suuntaa antavia – näiden esimerkkien sijaan voit keskittyä seuraamaan oman sitoutumisprosenttisi kasvua. Mitä suurempi prosentti, sen parempi.
Pienemmillä tileillä sitoutumisprosentti on luonnollisesti suurempi, joten seuraajamäärän kasvaessa ei kannata säikähtää sitoutumisprosentin laskua. On myös hyvä huomioida, että ihmiset sitoutuvat vahvemmin henkilöihin kuin brändeihin. Tästä syystä esimerkiksi somevaikuttajilla sitoutumisprosentit ovat huomattavasti korkeampia, kuin vaikka B2B-yrityksillä. Myös yritystilien sitoutuneisuutta voi nostaa tuomalla henkilökuntaa paremmin esiin.
Älä sorru vippaskonsteihin
Kukapa nyt ei haaveilisi suurista seuraajaluvuista? Varsinkin 10 tuhannen seuraajan rajan ylittäminen on houkuttelevaa, sillä se mahdollistaa linkkien lisäämisen Instagramin tarinoihin. Seuraajaluvun nopeaan kasvattamiseen on olemassa monenlaisia kyseenalaisia keinoja, mutta ne saattavat pidemmällä tähtäimellä kääntyä itseään vastaan.
Yksi suosituimmista keinoista kerätä uusia seuraajia on arvonnat. Kun arvonnan ehtoihin lisää tilin seuraamispakon ja kaverin tägäämisen, niin seuraajia sataa ja menestys on taattu? No ei ihan. Seuraajalukemaasi voi kyllä tulla piikki, mutta valitettavasti uusien seuraajiesi joukossa voi olla paljon ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. He tulivat tilillesi ainoastaan ilmaisen arvontapalkinnon perässä, eikä heillä ole aikomustakaan reagoida tekemiisi julkaisuihin. Tämä tietenkin vaikuttaa negatiivisesti sitoutumisprosenttiin. Silloin tällöin harkitut ja tarkoituksenmukaiset arvonnat voivat olla paikoillaan, mutta älä luo niistä tilisi kasvun päästrategiaa.
Erityisen arveluttava mutta valitettavan helppo tapa hankkia seuraajia on ostaa niitä. Seuraajien ostaminen on kuitenkin nopein ja varmin tapa tuhota tilisi sitoutumisprosentti. Jos hankit seuraajiisi tuhansia botteja, jotka eivät koskaan reagoi postauksiisi, se saa tilisi vain näyttämään huonolta. Anna tilisi mieluummin kasvaa hitaasti ja boostaa kasvua tarvittaessa mainosrahalla.
Vastaa kommentteihin ja viesteihin
Instagram on sosiaalinen media. Seuraajien kommentteihin ja viesteihin vastaaminen on äärimmäisen tärkeää, jos haluat yleisösi sitoutuvan yritykseesi tai henkilöbrändiisi. Kun seuraajasi huomaavat sinun vastaavan aktiivisesti kommentteihin, he voivat innostua jättämään kommentteja itsekin. Vastauksen kannattaa olla ajatuksella kirjoitettu kommentti pelkän sydänsilmäemojin sijaan – näin kannustat seuraajiasi aitoon keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Toki lyhyt ”kiitos” on aina tyhjää parempi.
Jos tuntuu ettei sinulla ole aikaa vastata saamiisi kommentteihin, kannattaa pohtia ajankäytön priorisointia. Entä jos julkaisisitkin uusia kuvia ja stooreja vähän harvemmin ja käyttäisit jäljelle jäävän ajan seuraajien kanssa keskustelemiseen? Löydä sinulle sopiva tasapaino sisällöntuotannon ja vuorovaikutuksen välillä.
Herätä keskustelua
Jos haluaa reaktioita, täytyy herättää keskustelua. Hyvä nyrkkisääntö on, että ihmiset rakastavat puhua itsestään. Kannattaa siis pyrkiä tekemään julkaisuja, jotka kannustavat seuraajiasi kertomaan omia kokemuksia ja mielipiteitä valitsemastasi aiheesta. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty – pelkkä simppeli kysymys kuvatekstissä ei välttämättä saa seuraajaa avaamaan sanaista arkkuaan.
Ajankohtaisiin aiheisiin tarttuminen on tehokas keino saada keskustelua aikaiseksi. Seuraa siis oman alasi uutisia ja muita vaikuttajia, niin pysyt kärryillä kuumimmista puheenaiheista. Kannattaa uskaltaa ottaa kantaa myös vaikeisiin aiheisiin, jotka herättävät tunteita ja eriäviä mielipiteitä. Jonkinlaista harkintaa täytyy tietenkin käyttää, ettei hedelmällinen keskustelu muutu hyökkääväksi väittelyksi.
Kun avaat keskustelun aidosti ja avoimen rehellisesti, luot seuraajillesi esimerkin tililläsi vallitsevasta keskustelukulttuurista. Kuvatekstit kannattaa siis kirjoittaa ajatuksella – ne ovat ihan yhtä tärkeä osa Instagramia kuin niihin liitetyt kuvatkin. Helppoja kommentteja kalastelevat pintapuoliset kannanotot eivät erotu joukosta edukseen.
Kaikki eivät tietenkään halua avautua henkilökohtaisista asioistaan julkisesti internetissä, mikä kannattaa ottaa huomioon aihetta valitessa. Herkimmät aiheet voi ottaa puheeksi Instagramin tarinoissa, jolloin keskustelut käydään yksityisviestein. Stoorin työkaluista löytyvä kysymysboksi on helppo keino jakaa seuraajiesi mielipiteitä anonyymisti muiden nähtäville.
Luo toistuvia konsepteja
Toistuvien konseptien avulla voit tarjota seuraajillesi jotain mitä odottaa. Löytyykö tilisi aihepiireistä teemoja, joiden ympärille voit luoda säännöllisesti toistuvia sisältöjä? Käytännössä tämä voi tarkoittaa vaikkapa kuukausittaista Instagram-livelähetystä tai joka torstai ilmestyvää samaa aihetta käsittelevää kuvajulkaisua. Kun brändäät konseptisi selkeästi ja pitäydyt julkaisemassasi aikataulussa, se tulee jäämään seuraajiesi mieleen. Ihanteellisessa tilanteessa sisällöistäsi tulee osa heidän rutiiniaan.
Etenkin livelähetykset ovat erinomainen keino luoda yhteisöllisyyttä, sillä pääset vuorovaikuttamaan seuraajiesi kanssa reaaliajassa. Lähetyksen aikana myös seuraajasi voivat kommunikoida keskenään chatissa. Jos haluat livelähetyksellesi maksimaalisen sitoutumisen, sitä suunnitellessa kannattaa valita ajankohta, jolloin mahdollisimman moni seuraajistasi pääsee paikalle.
Kuulostaako työläältä?
Sitoutuneen Instagram-yhteisön kasvattaminen ja ylläpitäminen on pitkäjänteistä työtä, eikä tuloksia kannata odottaa yhdessä yössä. Kaiken voi halutessaan hoitaa täysin orgaanisesti ilman mainosrahaa, mutta aikaa ja vaivaa kannattaa budjetoida sitäkin enemmän. Tästä syystä kirjoituksessa mainitut vinkit soveltuvat erityisesti omaa henkilöbrändiään hioville tyypeille sekä aloitteleville somevaikuttajille, joilla ei ole lukuisia markkinoinnin tehtäviä työpöydällään. Toki näitä samoja neuvoja voi hyödyntää myös yritykset, yhdistykset ja organisaatiot, joilla Instagram on keskeisessä roolissa markkinointistrategiassa.
Tarvitsetko lisää apua aiheeseen liittyen? Ei hätää Kuulu kouluttaa, ota yhteyttää ja katsotaan mitä voimme tehdä yhdessä!
Lue lisää kirjoittamiani Instagram-vinkkejä täältä .
Lähteet:
What is a Good Engagement Rate on Instagram (& How to Achieve it)