Milloin olet viimeksi nähnyt sosiaalisessa mediassa julkaisun, joka sisältää pelkkää tekstiä? Tätä nykyä kaikissa postauksissa olisi hyvä olla mukana kuva tai video, jotta se keräisi reaktioita ja näyttökertoja. Visuaalisuus on in. Kansa vaatii kuvia ja silmänruokaa.
Sisällöntuotannossa kuvista tulee usein pulaa. Siksipä haluankin paljastaa sinulle kaikki internetin parhaat ilmaiset kuvapankit. Toivottavasti saat tästä oppaasta rutkasti apua sisällöntuotantoon!
Kuvapankkikuvien tekijänoikeudet
Ennen kuin sukelletaan ilmaisten kuvapankkien maailmaan, kerrataan vielä tekijänoikeuksia. Jos etsit ilmaisia kuvapankkikuvia, hae kuvia joilla on CC0-lisenssi. Usein lisenssi merkitään kuvan yhteyteen, tai sitten kuvapankin tiedoista voi löytyä ohjeistus, jossa ilmoitetaan kuvien käyttöoikeuksista.
CC0-lisenssillä varustettuja kuvia voi käyttää täysin vapaasti yrityksen markkinoinnissa. Kuvien käyttöön ei tarvitse pyytää lupaa, niitä saa editoida kuvankäsittelyohjelmalla, eikä kuvan lähdettä tarvitse ilmoittaa. CC0-kuvat ovat siis täysin vapaata riistaa. Käytännössä voit vaikka ladata kuvan tietokoneellesi, lisätä sen päälle tekstiä kuvankäsittelyohjelmalla ja sen jälkeen tehdä kuvasta Facebook-mainoksen. Voit lukea lisää CC0-lisenssistä Creative Commonsin sivuilta .
Tässä oppaassa listaan kuvapankkeja, joissa on tarjolla ainoastaan CC0-lisenssillä varustettuja kuvia. Ei muuta kuin kuvia latailemaan!
Parhaat ilmaiset kuvapankit
Pexels
Pexels on Kuulun sisällöntuottajien keskuudessa suosituin kuvapankki. Ymmärrän miksi. Pexelsissä on laaja valikoima korkealaatuisia kuvapankkikuvia. Kuvia löytyy laidasta laitaan, joten tästä sivustosta on hyvä aloittaa.
Jos haluat maustaa markkinointia ilmaisilla videosisällöillä, kurkkaa myös sisarsivusto Pexels Videos . Kokeile lisätä lyhyt videopätkä vaikkapa Facebook-sivun tai tapahtuman kansikuvaksi. Kuvat ovat usein helppokäyttöisempiä, mutta videoilla voi saada aikaan wow-efektin.
Kenelle? Kenelle tahansa tyylikkäitä kuvapankkikuvia etsivälle.
Unsplash
Henkilökohtainen suosikkini kuvapankkien viidakossa on Unsplash . Tästä kuvapankista materiaalia löytyy tolkuttoman paljon, mutta sisältö on onnistuttu pitämään korkealaatuisena. Unsplashista löytyy kuvia etenkin upeista maisemista ja arkkitehtuurista, mutta myös digimaailmaan soveltuvia läppärikuvia on sivusto pullollaan.
Kenelle? Oman elämänsä hipstereille, jotka ihailevat Instagramin luontokuvaajien ja lifestyle-bloggaajien ottamia kuvia.
Picjumbo
Picjumbo on omassa käytössäni unohdettu helmi, jota pitäisi muistaa hyödyntää useammin. Täältä löytyy paljon lifestyle-tyylistä sisältöä, joka voi toimia erityisesti nuorille naisille kohdistetussa markkinoinnissa. Ei saa kuitenkaan yleistää – olen löytänyt Picjumbosta mainiota kuvamateriaalia myös erään autokorjaamon somekanaviin.
Sivustolla mainostetaan näkyvästi premium-jäsenyyttä, mutta ilmaisilla kuvilla pötkii myös pitkälle. Jos huomaat käyttäväsi paljon Picjumboa, edullista premium-jäsenyyttä kannattaa harkita.
Kenelle? Freesiä ja valoisaa kuvamateriaalia etsiville.
Gratisography
Gratisography tarjoaa visuaalista karkkia värien ja outojen kuva-aiheiden ystäville. Jos olet kyllästynyt perinteisiin kuvapankkikuviin, tältä sivustolta löydät taatusti vaihtelua. Gratisography on yhden ihmisen ylläpitämä kuvapankki, joten sisältöä on vähän suppeammin kuin monilla muilla sivustoilla. Jälki on kuitenkin laadukasta ja tyyli yhtenäinen.
Olen pistänyt merkille, että luova johtajamme Ville käyttää usein Gratisographyn kuvia koulutusmateriaaleissaan. Eipä ole tylsät slaidit noilla kuvilla!
Kenelle? Humorististen ja värikkäiden kuvien ystäville.
Kuvia Suomesta
Joskus on uskottavuuden kannalta tärkeää, että kuvassa on tunnistettava suomalainen maisema. Kuvittele vaikkapa tilanne, jossa haluat toivottaa Facebook-seuraajillesi hyvää juhannusta. Jos haet amerikkalaisesta kuvapankista kuvia hakusanalla summer, on hyvin todennäköistä, että kuvissa vilisee palmuja ja turkoosia vettä. Jos haluat kuvia Suomesta, valitse Kuvia Suomesta . Tältä sivustolta löydät ainoastaan suomalaisia maisemia.
Huom! Jos olet joskus aiemmin selannut tätä kuvapankkia ja nyrpistellyt nenääsi sivuston kankeudelle, minulla on ilo kertoa, että sivustoa on hiljattain päivitetty. Uudessa versiossa haku ja kategoriat helpottavat kuvasisältöjen löytämistä. Lisäksi kuvamateriaalia on tullut rutkasti lisää. Peukku!
Kenelle: Suomalaista kohdeyleisöä tavoitteleville markkinoinnin ammattilaisille.
Muita hyviä ilmaisia kuvapankkeja
Tämän listan kuvapankit eivät lukeudu omiin suosikkeihini, mutta myös näistä löytää laadukasta kuvasisältöä. Tekijänoikeusvapaasti, tietysti.
SplitShire
SplitShire on tummanpuhuva kuvapankki. Ainakin omaan silmääni monet kuvat tuntuvat olevan sävyiltään melko tummia! Tämähän ei ole missään nimessä huono asia, ainoastaan makukysymys. Itselläni tämä kuvapankki on jäänyt muiden jalkoihin, vaikka sieltä löytyykin erittäin pätevää sisältöä. Huomaa myös, että SplitShirestä löytyy ilmaisia videoita .
Kenelle? Maskuliinisemman kuvamateriaalin ystäville.
NegativeSpace
NegativeSpace on itselleni uusi löydös, joten en ole saanut siitä vielä otetta. Sisältö näyttäisi olevan osittain samaa kuin muissa listaamissani kuvapankeissa, mutta myös itselleni tuoretta sisältöä löytyy. Jos siis haluaa metsästää kuvia joita ei ole jo käytetty jokaisen kilpailijan kanavissa, täältä saattaisi löytyä.
Kenelle? Mainstream-kuvapankkeihin kyllästyneille ja uusia kuvia hamuaville.
Pixabay
Jos jonkun ilmaisen kuvapankin entuudestaan tietää, niin yleensä se on Pixabay . Pixabay ei lukeudu suosikkeihini, mutta on sekin aivan kelpo kuvapankki muiden joukossa. Sivustolla valokuvien laatu vaihtelee jonkin verran – joukossa on sekä timantteja että vähän amatöörimäisempiä kuvia. Pixabayn vahvuus on se, että sivustoa voi käyttää myös suomeksi. Näin ollen voit käyttää myös suomenkielisiä hakusanoja.
Kenelle? Kaikille jotka vierastavat englanninkielisiä kuvapankkeja ja hakusanoja.
Miksi kuvat ovat ilmaisia?
Tätä kysytään minulta koulutuksissa jatkuvasti. Miten ilmaisten valokuvien jakaminen voi olla tuottavaa toimintaa? Yleensä ilmaisissa kuvapankeissa on bannerimainoksia, eli ylläpitäjät voivat pärjätä mainostuloilla. Lisäksi monilla kuvapankeilla on erillisiä maksullisia premium-jäsenyyksiä tai yhteistyökampanjoita maksullisten kuvapankkien kanssa.
Ilmaisilla kuvapankeilla on paikkansa, mutta budjetin salliessa kannattaa tukea ammattivalokuvaajia. Firman sisäiset kuvaukset ja oman kuvapankin rakentaminen helpottaa yrityksen markkinointia ja auttaa brändin rakentamisessa. Onhan se loppuunsa uskottavampaa tehdä mainontaa omilla kuvilla ilmaisten kuvapankkikuvien sijaan.