PÄIVITYS 28.11.2022
Linkedin kokeile stooreja pienen hetken, mutta hautasi ne vuoden 2021 lopulla, koska niitä käytettiin niin vähän. Kirjoitus ei siis ole enää ajankohtainen.
Jo aiemmin Snapchatista ja Instagramista tuttu stories-ominaisuus on rantautunut myös LinkedIniin. Miten työkalu toimii käytännössä? Miten tarinoita kannattaa hyödyntää asiantuntija- ja yritysviestinnässä?
1. Mikä on LinkedIn Stories?
LinkedIn Stories -ominaisuudessa on lukuisia yhtäläisyyksiä, kuin monelle tutussa Instagram Storiesissa. Tarinoihin (stories) voidaan liittää valokuvia tai videoita, ja ne ovat katsottavissa 24 tunnin ajan. LinkedInissä kuka tahansa verkostosi jäsen tai sinua seuraava henkilö voi nähdä tekemäsi tarinat.
Tarinoita voi jakaa ainoastaan mobiilisovelluksella, eli pöytäkoneversiossa tarinoita ei voi katsella eikä julkaista. Jos ominaisuus ei näy puhelimesi sovelluksessa, kannattaa päivittää sovellus uusimpaan versioon. Näet omat ja verkostosi luomat tarinat puhelimen ruudun yläreunassa. Jos pallon reunukset ovat sinisenä, profiilissa löytyy tarinoita, joita et ole vielä katsonut. Tarinoita voi julkaista sekä omalla henkilökohtaisella tilillä että yritysprofiilin nimissä.
2. Pikaopas LinkedIn Storiesin käyttöön
Seuraavassa käyn vaihe vaiheelta läpi: miten tarinoita luodaan, mitä elementtejä siihen on mahdollista liittää, miten tarinoita julkaistaan, ja miten voit tarkastella tarinoihin liittyvää analytiikkaa.
Tarinan luominen ja julkaiseminen
Voit lisätä kuvan tai videon kuvaamalla sen reaaliaikaisesti sovelluksella, tai liittää tiedoston suoraa puhelimesi muistista.Valo- tai videokuvan päälle on mahdollista lisätä tekstiä. Tekstin muokkauksen työkalu tarjoaa muutaman eri tyylin ja värivaihtoehdon.
Tarinaan voi myös lisätä erilaisia tarroja, kellonjan tai maininnan. Tarinassa voi mainita muita henkilöprofiileja, mutta yritystilien tägääminen ei ole mahdollista. Tekstit ja tarrat voi halutessaan poistaa raahaamalla ne ruudun alalaitaan ilmestyvään roskakoriin.
Yleisesti erilaisia lisättäviä ominaisuuksia on huomattavasti rajoitetummin kuin Instagramissa. LinkedInin tarinoihin ei ole mahdollista liittää esimerkiksi kyselyitä, tietovisoja tai kysymyslaatikkoa. Myös fonttien ja värien valikoima on todella pieni. Lisättäviä tarroja on vain rajoitettu määrä, eikä esimerkiksi Instagramissa suosittuja filttereitä tai musiikkikirjastoa ole tarjolla.
Kun olet kuvannut tai liittänyt tarinaasi valokuvan tai videon, voit julkaista sen ruudun alalaidasta Share story – napista. Tarinoita voi tehdä useampia, joka onkin tarinallisuuden kannalta myös hyvin suositeltavaa!
Julkaisun jälkeen muut voivat laittaa sinulle viestiä suoraa tarinastasi, tai reagoida siihen erilaisten emojien avulla.
Linkin liittäminen tarinaan
Yritysprofiililla tehtyihin tarinoihin on mahdollista lisätä linkki, josta katsoja voi halutessaan tutustua kyseiseen aiheeseen tarkemmin. Linkin voi liittää esimerkiksi nettisivuille, blogiin tai tuotesivulle. Henkilöprofiilissa linkin voi liittää silloin, kun verkoston koko on yli 5000 ja profiilissa ensisijaiseksi toiminnoksi on liitetty follow-nappi (connect-toiminnon sijasta). ( lähde )
Linkki lisätään kuvan tai videon lisäämisen jälkeen. Linkki-ikoni ilmestyy ylävalikkoon teksti- ja tarraominaisuuden viereen. Lisää haluamasi linkki ja paina done.
Tarinan analytiikan tarkastelu
Tarinoiden näyttömääriä on mahdollista tarkastella samalla tavalla kuin Instagramissakin. Näet tarinan katselijat avattua tarinasi. Vasemmalla alhaalla näkyy silmäikonin vieressä tarinasi katselijoiden määrä. Pääset katsomaan tarkemmin, kun pyyhkäiset tarinasi päällä sormella ylöspäin. Näytölle avautuu näkymä, jossa näet profiilikohtaisesti ketkä tarinaasi ovat katsoneet.
2. Viisi vinkkiä LinkedIn Storiesin hyödyntämiseen viestinnässä
LinkedIn Storiesin hyödyntäminen markkinoinnissa on monella varmasti vasta lapsen kengissä. Itse olen ainakin tottunut Instagramin tarinoiden erittäin monipuoliseen työkaluvalikoimaan, jonka vuoksi LinkedInin vastaava tuntuu hieman kömpelöltä. Tarinaosio luo kuitenkin verrattain konservatiiviseen somekanavaan uudenlaisia mahdollisuuksia spontaanimpaan sisällöntuotantoon ja asiantuntijuuden esilletuomiseen. Tässä viisi vinkkiä, miten LinkedIn Storiesia voisi hyödyntää:
Esittele uusi tuote tai palvelu!
Tarinoihin on hyvä esitellä uusia tuotteita tai palveluja videoilla tai kuvina. Ja koska kaikki yritykset voivat seuraajamääristä riippumatta lisätä linkin tarinoihinsa, voi katsojaa kehottaa siirtymään halutulle nettisivulle lukemaan lisää tietoa. Ja ostamisen kynnystä voisi madaltaa, jos jakaa tuotteen tai palvelun saamia palautteita tarinoiden muodossa!
Q&A -päivä – vastaa seuraajien kysymyksiin!
Hyvä tapa lisätä vuorovaikutusta seuraajien kanssa on järjestää päivä, jolloin yritykselle voidaan esittää kysymyksiä mieltä askarruttavista asioista. Kyseisen osa-alueen asiantuntija voi sitten vastata kysymyksiin seuraajille informoituna ajankohtana. Tällaista Q&A-tilaisuutta voi sitten markkinoida esimerkiksi LinkedInin feed-julkaisuissa tai yrityksen muissa somekanavissa!
Behind the scenes – näytä asioita, joita muut eivät näe!
LinkedIn Stories on oiva kanava päästää katsoja kurkkaamaan sinne, minne yleensä ei ole näkyvyyttä. Tapahtumien kulisseihin ja työpaikan arkeen. Se, mikä sinulle on työarjessa täysin normaalia, on ulkopuoliselle aivan uutta ja mielenkiintoista! Koska tarinat ovat nähtävillä vain 24 tuntia, on julkaisujen tekemisen kynnys matalampi kuin esimerkiksi tarkemmin harkittujen feed-julkaisujen kohdalla.
Vahvista työantajamielikuvaa – anna henkilöstösi näkyä!
Stories-ominaisuus tarjoaa mainion esittäytymispaikan organisaation henkilöstölle. Työntekijät voivat kertoa omista työtehtävistään ja organisaation kulttuurista omalla tyylillään. Mikä olisikaan parempi keino vaikuttaa organisaation työnantajamielikuvaan, kuin henkilöstön omakohtaiset kokemukset heidän omasta näkökulmastaan. Organisoi kaikille omat vuorot ja anna tarvittaessa teema, joista jokainen voi puhua omalla vuorollaan.
Tapahtumat – tee päivityksiä tärkeistä tapahtumista!
Järjestetäänkö teillä onlinetapahtuma? Onko teillä aloittanut uusi työntekijä? Oletteko solmineet uuden yhteistyön tai lanseeraamassa uutta palvelua? Kaikki edellämainitut ovat mehukkaita hetkiä jakaa tunnelmia tarinoihin. Katsojasta on jännittävää olla kuulemassa ensimmäisenä yrityksessä tapahtuvista tärkeistä tapahtumista! Entä onko teillä aukeamassa rekry? Kerro siitäkin, niin yritystäsi seuraavat potentiaaliset työntekijät osaavat odottaa työpaikkailmoituksen ilmestymistä.