Usein sosiaalisen median koulutuksissa minulta kysellään sopisiko Instagram kysyjän yritykseen vai olisiko sittenkin Pinterest hyvä, ja entäpä sitten se Snapchat, josta niin paljon puhutaan. Eli visuaalisten sosiaalisten medioiden erot ovat todellisuudessa suuria, mutta normisomettaja on niiden kaupallisen käytön kanssa aika sekaisin. Puhuin tänään OAMK:n järjestämässä #creatosome -seminaarissa Snapchatin ja Pinterestin eroista. Kaksi somea, jotka ovat kuin yö ja päivä.
Snapchat saavutti pinterestin suosion
Snapchatin eikä Pinterestin käyttäjien lukumääriä voi lähinnä arvailla ja joitakin arvioita onkin. Google Trendsistä näkeekin selkeästi Snapchatin nousun Suomessa, kuva löytyy alla olevasta esityksestä. Huomasin itse Snapchatin nousun selkeästi myös oman blogimme tilastoista. Snapchat-aiheiset blogikirjoitukset alkoivat nousta suosiossa jo viime vuoden puolella. Tällä hetkellä ne ovatkin suosituimpia aiheita blogissamme.
Demografiset erot ovat suuria
Peruseroista jo demografiset erot ovat näiden kanavien välillä merkittävät. Pinterestiä käyttävät ostovoimaiset 25-54-vuotiaat naiset. Snapchatin käyttäjistä valtaosa on selvästi teini-ikäisiä. Alla olevassa esityksessä olen käyttänyt Pinterest-demografian selvityksessä mainiota MTV3:n teettämää tutkimusta . Snapchat-demografiat ovat peräisin omasta Snapchat-kyselystämme, johon saimme 1648 vastausta. Kirjoitamme näistä tuloksista vielä erillisen blogin.
Peruseroista merkittävin on linkit
Pinterestin koko markkinoinnillinen ja myynnillinen arvo on linkit. Jokainen kuva on käytännössä jo itsessään linkki. Pinterestissä lisäksi pystyy hienosti havaitsemaan ns. long tail effectin, eli yksittäiset kuvat tuovat liikennettä kuin itsestään, jatkuvasti, ilman että kuvan lisääjän tarvitsee tehdä mitään. Jos siis tekee esimerkiksi nettikauppaa, varsinkin kansainvälisesti, Pinterest voisi olla mahtava työkalu.
Snpachatissa linkit puolestaan eivät toimi. Käytännössä Snapissa linkki toimii ainoastaan yksityisviestinä lähetetyssä tekstiviestissä.
Peruserot: Pinterest business ammattikäyttöön, Snapchat sama kaikille
Jos yritys haluaa käyttää Pinterestiä, kannattaa ehdottomasti valita Pinterestin business-versio. Tällöin saa statistiikat käyttöönsä ja Pinterestin käytöstä tulee huomattavasti tavoitteellisempaa. Myöskin ajastus on mahdollista ja tämä kannattaa yritysten muistaa myös. Bufferapp on oiva työkalu siihen.
Snapchatissa ei ole kovin paljoa yrityksiä, eikä niitä ole vielä totuttu suurissa määrin seuraamaan. Omaan kyselyymme vastanneista 15,5% haluaisi seurata myös yrityksiä. Snaphatista saa irti peruskäyttäjäkin, että kuka on snäppejä katsellut. Mikäli tarkempi analytiikka kiinnostaa, katso Snaplytics .
Peruserot: tyyli
Tyylierot näiden kahden kanavan välillä ovat valtavat. Pähkinänkuoressa asian voisi tiivistää niin, että Pinterest on kuin mainoskatalogi ja Snapchat kuin amatöörivideokuvaajan aikaansaannos.
Peruserot: kommunikaatio
Ensialkuun Snapchat vaikuttaa hyvin yksisuuntaisen viestinnän paikalta, mutta äkkiä voi huomata, että keskusteluja käydään koko ajan. Sen sijaan Pinterestin keskustelut ovat hyytyneet. Jos vertaa parin vuoden takaiseen Pinterestiin, keskusteluja on huomattavasti vähemmän. Se sopii siis paremmin henkilökohtaiseen fiilistelyyn, kuin porukalla hehkuttamiseen.