Jos teet sisältöjä sosiaaliseen mediaan, joudut luultavasti myös kirjoittamaan. Kuvien, videoiden ja linkkien lisäksi somejulkaisuissa on useimmiten myös tekstiä.
Ennen kuin seuraavan kerran painat julkaise-painiketta, huolehdi, että nämä asiat ovat kunnossa somejulkaisussasi.
Oikeinkirjoitus
Kun pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet ovat oikeilla paikoillaan, lukija ymmärtää viestisi paremmin kuin niiden puuttuessa. Välimerkit myös tekevät julkaisusta helposti silmäiltävän ja luovat mielikuvan luotettavasta viestijästä.
Some vai some? Twiitata vai tviitata?
Sanasta some näkee monenlaista kirjoitusasua. Jotkut kirjoittavat sen muotoon SoMe , jonka taustalla voi nähdä englannin kielen tavan tehdä trendikkäitä lyhenteitä, esim. MoMA (Museum of Modern Art) . Suomen kielessä some on kuitenkin lyhenne sosiaalisesta mediasta , jolloin isoja alkukirjaimia ei käytetä.
Toisinaan varsinkin somen monikkomuoto tuottaa hankaluuksia ja epävarmuutta. Näin some taipuu yksikössä ja monikossa:
some , somen, somea, someen
somet, somejen (myös somein), someja, someihin
Verbistä twiitata on puolestaan käytössä kahdenlaista kirjoitusasua: twiitata ja tviitata . Molemmat näistä ovat hyväksyttyjä.
twiitata tai tviitata, twiittaan, twiittasi, twiittaisi, twiitannee,
twiitatkoon, twiitannut, twiitattiin
Some-markkinointi vai somemarkkinointi?
Jos lyhenne luetaan sanana, kuten some luetaan, selvyyden vuoksi voi käyttää yhdysmerkkiä. Molemmat kirjoitusasut ovat kuitenkin sallittuja.
some-markkinointi ~ somemarkkinointi
Jos et muista tai tiedä oikeaa kirjoitusasua, tarkista se esimerkiksi Kielitoimiston sanakirjasta . Voit myös googlata, mikä kirjoitusasu on saanut eniten osumia. Usein se antaa viitteitä oikeasta kirjoitusasusta.
Äänensävy eli tone of voice
Miltä yrityksesi haluaa kuulostaa somessa? Onko sävy esimerkiksi nuorekas, innostunut, asiantunteva, myyvä tai tiedottava? Teititteletkö vai sinutteletko asiakasta? Käytätkö emojeita?
Päätä myös, puhutko yrityksesi toiminnasta passiivi- vai aktiivimuodossa ja varmista, että käytät muotoa yhtenäisesti somejulkaisussasi.
Passiivi: Aluksi koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään.
Aktiivi: Aluksi jaoimme koehenkilöt kolmeen ryhmään.
Esimerkiksi aktiivimuoto tuo me-henkeä ja inhimillisyyttä yrityksesi äänensävyyn somessa.
Mieti jo etukäteen, millainen on yrityksesi äänensävy somessa – muista myös kirjoittaa tone of voice muistiin, jotta kaikki yrityksen someen julkaisevat voivat hyödyntää sitä.
Tiivistäminen
Somessa lyhyet viestit toimivat monesti kaikkein parhaiten. Useat somekanavat myös rajoittavat julkaisujen pituutta joko maksimimerkkimäärällä tai katkaisemalla pitkän tekstin niin, että vai osa tekstistä jää näkyville.
Somejulkaisun tekstin tiivistäminen
- parantaa viestin ymmärtämistä
- karsii turhat asiat pois
- tuo uskottavuutta.
Toisin sanoen tekstin tiivistäminen helpottaa sekä kirjoittajaa että lukijaa. Tässä muutama vinkki, mistä tekstiä voi tiivistää.
Karsi adjektiiveista
Tekstin tiivistäminen kannattaa aloittaa turhien adjektiivien karsimisesta.
Tutkimuksen yllättävät tulokset osoittautuivat hätkähdyttäviksi, suorastaan uskomattomiksi.
Tutkimustulokset yllättivät.
Kaikki adjektiivit eivät tietenkään ole turhia – jos yrityksesi tehnyt superhyperhuippumahtavan tuloksen, kerro se – vältä kuitenkin adjektiivien liikakäyttöä.
Vältä kapulakieltä
Uskottavuutta on se, että osaa kirjoittaa monimutkaisista asioista yksinkertaisesti, eikä se, että kirjoittaa monimutkaisista asioista monimutkaisesti.
Usein esimerkiksi virastokielessä on kapulakielisyyttä, joka tuo monien mielestä tekstiin virallisen sävyn. Kapulakielen eli substantiivitaudin piirteitä ovat tekijän häivyttäminen ja konkreettisuuden välttäminen, mikä useimmiten vaikeuttaa tekstin ymmärtämistä.
Suorita lippujen varaaminen hyvissä ajoin ennen viime hetkeä.
Varaa liput ajoissa!
Verbit s uorittaa, toteuttaa, aiheuttaa, edellyttää, tapahtua ja joissakin tapauksissa myös tehdä lisäävät substantiivien käyttöä. Jos huomaat jonkin näistä verbeistä tekstissäsi, tarkista, voitko kertoa asian verbin avulla.
arvonta suoritetaan –> arvotaan
valmistus tapahtuu –> valmistetaan
toteuttaa karsinta –> karsia
Suosi verbejä
Verbit ovat tehokkain tapa saada viesti perille. Sen lisäksi ne useimmiten säästävät somejulkaisujen arvokasta tilaa.
Voittajan valinta tullaan suorittamaan lokakuun viimeisellä viikolla.
Voittaja valitaan 27.10.
Unohda kliseet
Kapulakielen lisäksi vältä kuluneita ja kankeita ilmauksia somejulkaisussasi.
tapahtua suuressa mittakaavassa, näissä puitteissa, tehdä jonkun toimesta, helppo nakki, vierailla vesillä
Viimeistely
Lopuksi tee vielä nämä kolme asiaa ennen kuin painat Julkaise-painiketta. Näin varmistat, että somejulkaisusi on huippukuosissa, kun se ilmestyy somefeedille.
Ääneenluku
Lue somejulkaisusi ääneen, jotta kuulet sen ikään kuin ulkopuolisen korvin. Kiinnitä huomioita erityisesti niihin kohtiin, joissa takeltelet – kaipaako kyseinen kohta tiivistystä tai eri sanamuotoa?
Jos työskentelet esimerkiksi avokonttorissa etkä voi lukea somejulkaisua ääneen, lue se ääneti huuliasi liikuttaen. Tällöin keskityt jokaiseen sanaan.
Karsinta
Lue somejulkaisusi muutaman kerran niin, että keskityt etsimään sieltä kaikki turhat adjektiivit, passiivit ja kliseet ryhmä kerrallaan. Karsi ne pois.
Oikoluku
Katso julkaisua eri ympäristössä, jotta näet virheet ja kummallisuudet paremmin. Jos tykkäät muokata esimerkiksi pidempiä somejulkaisuja aluksi tekstinkäsittelyohjelmassa, vaihda fonttia ja asettelua niin näet tekstin uusin silmin.
Julkaisu
Kaikki somejulkaisut eivät tarvitse näin tarkkaa läpikäyntiä, mutta jos julkaisukynnys on korkea, läpikäynti näillä vinkeillä tuo varmuutta.
Julkaisusi on valmis valloittamaan somen!
Jos vinkeistämme huolimatta tuntuu, että tarvitsisitte apua esimerkiksi somen ylläpitoon tai blogikirjoitukseen, niin otahan yhteyttä!
Pyydä tarjous Someagentista ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä teidän somekanaville!