Muiden somekanavien tapaan myös LinkedIn uudistuu tasaiseen tahtiin. Aina ei ole aikaa kaikkien uusien ominaisuuksien opetteluun, joten kokosimme Social Media Todayn vinkit uusimpien päivitysten hallitsemiseen! Mukana myös paljon tipsejä LinkedInin tehokkaampaan hyödyntämiseen. Jos näkökulmasi on yrityksen markkinointi, lue myös kirjoituksemme LinkedIn-yrityssivun luominen .
1. Profiilikuvan sijainnin muutokset
Profiilikuvan sijainti on siirtynyt pöytäkoneella keskeltä profiilin vasempaan reunaan. Tämä muutos houkutteleekin päivittämään kansikuvan uudelleen, sillä sen näkyvyys onkin nyt parempi käytettäessä LinkedIniä pöytäkoneella. Myös mobiiliversiossa profiilikuva on syksyllä 2019 siirtynyt vasempaan reunaan.
2. Älä lähetä potentiaalisia asiakkaita kilpailijasi profiiliin!
Kun vierailet toisen henkilön profiilissa, sivun oikeassa reunassa löytyy Ihmiset, joita myös katsottu -osio. Kun potentiaaliset asiakkaat, työntekijät tai yhteistyökumppanit vierailevat sivullasi, haluatko että he päätyvät osion kautta kilpailijoidesi profiiliin?
Voit estää tämän asetusten kautta. Mene Setting & Privacy –> Privacy –> Viewers of this profile also viewed –> laita asetus No .
3. Julkaisujen uusimmat merkkirajoitukset
Jos olet ollut vähänkin tekemisissä LinkedInin kanssa, merkkirajoitukset ovat saattaneet tuottaa sinulle jossakin vaiheessa päänvaivaa. Tässä uusimmat merkkirajoitukset eri julkaisumuotoihin:
- Tilapäivitys: enintään 1 300 merkkiä
- Profiilin otsikko: enintään 100 merkkiä
- LinkedIn-artikkeli: enintään 40 000 merkkiä
4. Miten GDPR vaikuttaa LinkedInin henkilötietojen käsittelyyn?
GDPR eli EU:n yleinen tietosuoja-asetus tulee tarjoamaan myös LinkedInin eurooppalaisille käyttäjille paremman yksityisyyden- ja tietosuojan. LinkedIn tulee päivittämään eri tuotteidensa ehtoja vastaamaan GDPR:n vaatimia asetuksia.
Erityisesti muutokset koskevat LinkedInin myyntityökalua (LinkedIn Sales Solutions). Muutokset mahdollistavat tiedon siitä, miten ja mihin palvelu käyttää henkilötietoja. Myös käyttäjätietojen saaminen järjestelmästä ja niiden poistaminen helpottuu uudistuksen myötä. Lisätietoja myyntityökalun uusituksista löydät täältä: LinkedIn Sales Solutions and The General Data Protection Regulation (GDPR) .
5. Hyödynnä kuka katsoi profiiliasi -ominaisuutta oikein
LinkedInin ilmaisversiossa näet viisi viimeisintä profiilisi vierailijaa edellisen 90 päivän aikana, kun taas Premium-versiossa näet täyden listan profiilisi vierailijoista. Olisivatko nämä vierailijat potentiaalisia asiakkaitasi? Entä työntekijöitä? Jokin motiivi on saanut heidät vierailemaan sivullasi, joten tätä sanatonta viestiä ei kannata jättää huomiotta.
Henkilöiden lisäksi LinkedIn listaa top-kolme yritystä, jonka työntekijät ovat vierailleet profiilissasi. Tämän lisäksi saat tietoa, millä titteleillä vierailijasi työskentelevät, kuten myös sen, millä hakutermeillä profiilisi on noussut vierailijoiden hakutuloslistalle. Miten tätä tietoa voidaan hyödyntää yrityksesi liiketoiminnassa?
6. Miten kasvatat seuraajiesi määrää?
Tiesitkö, että LinkedInin ensimmäisen asteen verkoston voi kasvattaa maksimissaan 30 000 hengen kokoiseksi? Vaikka luku kuulostaakin valtavalta, sen saavuttaminen voi realisoitua aktiivisen kanavan hyödyntämisen kautta esimerkiksi sosiaalisen myynnin mestareilla.
Ratkaisuna kyseisin verkoston koon saavuttaneille on se, että LinkedInissä pystyy seuraamaan ihmisiä ilman verkostoitumista.
LinkedIn määrittelee profiilin seuraamisen näin: ”Henkilön seuraaminen LinkedInissä mahdollistaa hänen julkaisujen ja artikkeleiden näkemisen uutisvirrassasi ilman verkostoitumista heidän kanssaan. Toisaalta, seuraamasi henkilö ei näe sinun julkaisujasi. Voit myös itse tavoittaa suuremman yleisön antamalla luvan omien julkaisujesi seuraamiselle.”
Miten sitten saada lisää seuraajia LinkedInissä? Tärkeintä ei ole seuraajien määrä, vaan laatu. On ensiarvoista rakentaa omaa asiantuntijuutta omalla ydinosaamisalueella. Julkaisemalla säännöllisesti ja kirjoittamalla artikkeleita keräät luonnostaan jo aiheesta kiinnostuneita seuraajia. Seuraavassa neljä vinkkiä seuraajamäärän kasvattamiselle:
A. Luo arvoa tuottavaa sisältöä
Yksi asia, jota ei voi tarpeeksi korostaa, on tärkeys julkaista laadukasta ja arvoa tuottavaa sisältöä LinkedInissä. Kannattaa myös muistaa, että se, mitä itse pidät arvoa tuottavana, ei välttämättä ole sitä potentiaalisen asiakaskuntasi keskuudessa. Mikään ei ole nopeampi ja tehokkaampi tapa kasvattaa seuraajien määrää, kuin aidosti arvoa tuottavan ja laadukkaan sisällön tuominen yleisöllesi.
B. Keskity omaan erikoisosaamiseesi
Parhaan arvon sisältävä julkaisu on yleensä kirjoitettu siitä aiheesta, jonka tunnet parhaiten. Kun aihepiiri on sinulle tuttu, pystyt kirjoittamaan aiheesta syvällisesti ja kertomaan aiheeseen liittyviä tarinoita. Yleisö voi puolestaan samaistua tarinoihin, jolloin niiden vaikutus vastaanottajaan on voimakkaampi.
C. Kirjoita aiheista, joihin tunnet aitoa intohimoa
Intohimo aihepiiriä kohtaan mahdollistaa arvoa tuottavan sisällön julkaisemista. Ilman intohimoa julkaisuista tulee helposti latteita. Intohimo auttaa myös sisällöntuotannon jatkuvuudessa – onhan intohimon kohteista mukavampaa kirjoittaa kuin vähemmän mielenkiintoa herättävistä aihepiireistä.
D. Tuota ja jaa sisältöä pitkäjänteisesti
Säännöllisyys julkaisemisessa on yksi avaintekijä seuraajamäärän kasvattamisessa. Kannattaa hyödyntää erilaisia julkaisumuotoja: kirjoita artikkeleita, kuvaa videoita, julkaise tilastoja tai kuratoitua sisältöä.
7. Miten hiljentää ryhmäkeskustelut LinkedInissä?
Joskus meidät lisätään keskusteluryhmiin, joiden sisällöstä emme halua ilmoituksia. Ryhmästä poistuminen ei välttämättä tule kuitenkaan kysymykseen, joten voisi olla parempi olla saamatta ilmoituksia ryhmän uusista viesteistä. Ilmoitukset ryhmän sisäisistä viesteistä saa helposti poistettua seuraavasti: paina ryhmässä olevaa kolmea pistettä ja valitse Mute conversation .
8. Paranna hakutuloksia tarkennetun haun avulla
Käyttäessäsi laajennettua hakua LinkedInissä, on sinun mahdollista hyödyntää erilaisia parametreja löytääksesi mahdollisimman tarkan osuman haullesi. Voit hakea muun muassa henkilöitä, joiden osaamiseen kuuluu kaksi eri taitoa: esimerkiksi sosiaalinen myynti AND brändääminen . Tällä tavalla hakutoiminto etsii molemmat taidot kaikkialta henkilöiden profiilista ja osaa yhdistää ne tarpeen tullen.
Parametreillä voi myös hakea jotakin annetuista kriteereistä. Merkitsemällä hakukenttään sosiaalinen myynti OR brändääminen saat tuloksiksi kaikki ne, joilla totetutuu toinen näistä taidoista. Voit myös sulkea tiettyjä taitoja pois käyttämällä NOT-sanaa. Huomioithan, että haku löytää sen kieliset sanat, jotka olet hakukenttään kirjoittanut. Kannattaa siis hakea myös englanniksi, jolloin hakutoiminto löytää myös englanninkieliset profiilit.
9. Hyödynnä Linkedinin tallennetut haut -toimintoa
Voit myös tallentaa hakuja, jolloin saat ilmoituksen henkilön täyttäessä asettamasi hakukriteerit! Halutessasi saat myös viikoittaisen sähköpostin, jossa on koontina asettamiesi hakukriteerien täyttävät profiilit. Hakujen tallentaminen onnistuu ilmais- ja Premium-versioilla. Ilmaisversiossa tallennettujen hakujen määrä on rajattu kolmeen, kun maksetussa versiossa niiden määrää ei ole rajoitettu.
10. Personoi kaikki verkostoitumispyyntösi
Yksi tärkeimmistä ja helpoimmista LinkedIn-vinkeistä on lähettää henkilökohtainen verkostoitumispyyntö. Tämä tarkoittaa yksilöidyn viestin kirjoittamista linkityspyynnön yhteydessä. Lähettämällä viestin maksimoit mahdollisuuden sen hyväksymiselle. Jos vastaanottaja ei hyväksy verkostoitumispyyntöäsi, hänelle tulee mahdollisuus merkata syyksi En tunne tätä henkilöä . Varoitus: jos saat paljon tällaisia merkintöjä, mahdollisuuttasi lähettää kutsuja saatetaan rajoittaa!
Personoidaksesi verkostoitumispyynnön mobiilissa valitse henkilön profiilikuvan alta MORE ja klikkaa Personalize invite. Kerro kontaktoimallesi henkilölle, kuka olet ja miksi haluat liittää hänet verkostoosi! Mikä antaakaan paremman ensivaikutelman?
Kiinnostuitko LinkedInin mahdollisuuksista yrityksellesi? Tutustu koulutustarjontaamme ja opi hyödyntämään LinkedInia yrityksesi markkinoinnissa!