Siellähän niitä on, kadehdittavia matkakohdekuvia ympäri somea! Milloin sinua houkutellaan Islannin jäätiköille issikkavaellukselle hallavaharjan selässä, milloin rantatuoliin kuumalle hiekalle delfiinien hyppiessä horisontissa ”olisiko tämä sinun seuraava lomamaisemasi #bliss #yournextholiday”? Olisi, on, ottakaa rahani! Painan sata sydäntä ja toivon, että minulla olisi kanttia pakata mukaan vain passi ja lähteä saman tien. Mielikuvia, inspiraatiota, huokauksia – näitä onnistunut matkailumarkkinointi parhaimmillaan tarjoaa. Sosiaalinen media on osoittautunut erityisen toimivaksi markkinoinnin muodoksi, kun halutaan myydä kohteita, matkoja ja elämyksiä. Sosiaalinen media on visuaalinen , jota matkailumarkkinointi erityisen hyvin hyödyntää.
Kohteiden myymisestä elämysmatkailun markkinointiin
Sain muutama vuosi sitten mahdollisuuden työskennellä Levillä matkailumarkkinoinnin verkkoviestinnässä – kokemus oli korvaamaton ja aiheutti keskivaikean Lapinhulluuden, mutta ei mennä tässä siihen asti. Digimarkkinoinnin mahdollisuudet alkoivat nostaa päätään ja parhaimmillaan myös liiketoimintaa. Aika oli kuitenkin haastavaa: nettisivuja, mobiilipalveluita, myyntiprosessia ja sosiaalisen median toimintaa oli kehitettävä nopeassa tahdissa. Samoin kausivaihtelut toiminnassa aiheuttivat piikkejä ja laskuja, joita haluttiin paremmin hallita ( Deseasionalisation ). Jatkuvasti kyti tarve luoda nahka, siirtyä laskettelukeskuspuheesta ympärivuotiseksi elämys- ja tapahtumakeskukseksi niin kuluttajille kuin bisnesmatkaajille. Samoin majoituskohteiden vuokraus sekä aktiviteettien tarjoaminen ja varaaminen siirtyi yhä enemmän verkkoon. Sisällöntuotannon tarve kasvoi räjähdysmäisesti ja kuvasin vapaa-aikananikin, jotta perustetut somekanavat saivat ruokaa.
Tämä on tapahtunut monella muullakin alalla maassamme hujauksessa, mutta matkailumarkkinointia se liippaa todella läheltä. Se nimittäin elää ihmisten valinnasta, missä he haluavat viettää vapaa-aikansa – ja se jos mikä on arvokasta ja erittäin kilpailtua.
”Kyseessä on vahvasti näkyvyyteen, kiinnostavuuteen ja houkuttelevuuteen perustuva menestys, joka lunastetaan toimivalla asiakaskokemuksella niin verkossa kuin paikan päällä. ”
Reaktiivisesta yksilötoiminnasta yhteisiin tavoitteisiin
Totesimme äsken, että matkailumarkkinoinnin tavoite on saada ihmiset lahjoittamaan vapaa-aikansa . Noin massiivisen tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan todellakin harkittua, päivittyvää ja vaikuttavaa markkinointiviestintää. Moni pieni toimija kohottaa tässä vaiheessa kulmiaan, eihän tuohon meidän paukut riitä! Hyviä uutisia, ei tarvitsekaan – sillä todennäköisesti vaikutat paikassa, jossa et ole yksin luomassa sen houkuttelevuutta. Huh!
Yhteismarkkinointi ei ole uusi idea, niin tehtiin jo vuosia sitten esimerkiksi kyseisessä Levin matkailukeskuksessa, mutta se on edelleen modernisti jalostettuna erittäin toimiva. Sen lisäksi, että yksittäinen toimija saa näkyvyyttä ja mahdollisuuden osallistua yhteisiin markkinointitoimiin, yhteismarkkinointi luo koko alueelle vetovoimaa, joka hyödyttää ihan kaikkia alueen toimijoita. Yhteen hiileen sinne nokipannun alle kannattaa todellakin puhaltaa. Kukaan ei tule kodallesi, jos kohde ei kiinnosta! Mutta kun sinne kodalle on houkuteltu koko maailma, homma alkaa toimia.
Eikä tuki muuten jää oman matkailualueen liiketoimintaan, usein matkailua on tukemassa järjestöjä ja hankkeita, jotka osaltaan tekevät arvokasta, kansainvälistä työtä eri alueiden houkuttelevuuden nostamiseksi, hyvänä esimerkkinä Lapin matkailualueen House of Lapland . Nämä kaikki kannattaa hyödyntää ja muodostaa tiivis verkosto, johon aktiivisesti itse kuuluu.
Muutaman vuoden takaisesta reaktiivisesta ja nopean muutoksen tilasta ollaan vähitellen siirrytty tavoitteellisen tekemisen tilaan, jossa ymmärretään verkkopalveluiden ja live-kokemuksen nivoutuminen. Jo verkossa pitää pystyä vakuuttamaan ja kertomaan, mitä erityistä koettavaa juuri täällä olisi. Verkkokaupassa tulee osata tarjota oikeanlaista majoitusta ja kylkeen sopivia palveluita ja elämyksiä sen mukaan, miten asiakas verkossa käyttäytyy ja kertoo.
Surffailijaa hoksataan parhaimmillaan muistuttaa olemassaolostamme uudelleenmarkkinoinnilla sosiaalisessa mediassa ja jo kerran käyneitä asiakkaita muistetaan helliä räätälöidyin tarjouksin, esimerkiksi uutiskirjein. Kun asiakas tulee kylään, pidetään huoli, että vierailu on unohtumaton. Sillä hän on se, joka kertoo muille kokemuksistaan ja jota oikeasti uskotaan verrattuna yrityksen kertomaan. Kurkkaammehan me itsekin, mitä TripAdvisor kohteesta kertoo tai mitä vaikka Instagram meille näyttää, kun hakee sisältöjä tietystä kohteesta – aidot, asiakkaiden ottamat kuvat ja videot ovat uskottavampia, kuin yrityksen omat.
Tavoitteellisen matkailumarkkinoinnin kolme kovaa:
- Kalliit mainosklikkihinnat: panosta orgaaniseen löydettävyyteen, sekä näkyvyyteen myös muissa kuin omissa medioissa
- Panosta asiakaskokemukseen ja arvosta vierailua: bloggaajat ja vaikuttajat, media ja matkaajat ovat tärkeässä roolissa kohteen viestinviejinä – ansaittu media on vaikuttavinta. Lisäksi palvele verkkomedioissa kuten palvelisit kasvokkain, räätälöi myös verkkomediat somea myöten!
- Toimi yhteistyössä: pidä huoli, että toimit alueen houkuttelevuuden hyväksi, se itseänsä maksaa takaisin
- +plus-vinkki: sparraa viestintästrategia timanttiseen kuntoon ammattilaisen kanssa ja muista panostaa tavoitteelliseen sisällöntuotantoon
Voisin kirjoittaa tästä ikuisesti. Onneksi meillä on muitakin erinomaisia matkailumarkkinoinnin osaajia, jotka syventävät osaltaan matkailumarkkinointivinkkejämme jo julkaistuissa ja tulevissa teksteissään. Myös meidän kuvaajamme ottavat kohtalaisen osuvaa materiaalia, käy inspiroitumassa @kuulu.fi
Koulutamme myös ympäri Suomen ja webinaarien välityksellä, joten jos haluat perehtyä syvemmin aiheeseen, pyydä meiltä koulutustarjous!
Kuuntele podcastimme Instagramin matkailumarkkinoinnista!