Ota yhteyttä

TikTok käyttöopas, osa 1: algoritmi, FYP ja kanavakulttuuri - Kuulu

22 helmikuuta 2022

Ota haltuun TikTokin perusteet TikTokin käyttöopassarjamme 1. osasta. Tässä puhumme TikTokin algoritmista, for you pagesta ja kanavakulttuurista.

TikTok on sosiaalisen median kanava, jossa voi jakaa lyhyitä, maksimissaan kolmen minuutin mittaisia videoita. TikTokin sydän on ääniraidat, jotka voivat koostua esimerkiksi musiikista, elokuvien vuorosanoista tai meemeistä. Samoja ääniraitoja kierrätetään videosta toiseen, kun käyttäjät luovat niiden avulla omia versioitaan sen hetken videotrendeistä. Nykyään TikTok on paljon muutakin kuin tanssitrendejä ja lip sync -videoita, mutta ne ovat edelleen oleellinen osa sen kanavakulttuuria.

Vuoden 2022 alussa sovelluksella oli jo kolme miljardia latauskertaa sekä miljardi aktiivista kuukausittaista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Tällä lukemalla TikTok on ohittanut esimerkiksi Twitterin, Snapchatin ja Pinterestin. Toistaiseksi Gen Z hallitsee kanavaa, mutta vanhempien käyttäjien määrä sovelluksessa kasvaa koko ajan. Mistään lasten ja nuorten villityksestä ei siis ole enää kyse. TikTokin räjähdysmäisestä suosiosta kertovat myös muiden somekanavien kopiot formaatista, kuten Instagram Reels ja YouTube Shorts.

TikTok on lyhyessä ajassa muovannut suhdettamme videosisältöihin. Saman koimme muutama vuosi sitten, kun Instagram kopioi Snapchatin tarinaformaatin luomalla Instagram Storiesin. Instagramista ominaisuus valui lopulta myös Facebookiin. Jopa Twitter ja LinkedIn kokeilivat omia vastineitaan Stories-toiminnosta, mutta ominaisuudet lopulta poistettiin alustoilta.

Muistan edelleen elävästi sen vastarinnan, jonka Instagram Storiesin julkaisu aiheutti monissa sosiaalisen median käyttäjissä. Se on täysin verrattavissa vanhempien sukupolvien ennakkoluuloihin TikTokista. Kuten tiedämme, nykyisin tarinat ovat suurimmalle osalle luontainen tapa jakaa ja kuluttaa sisältöä. Näin tulee käymään myös TikTokeille, Reelseille ja Shortseille.

TikTokin algoritmi ja For You Page

TikTokissa sisältöä voi kuluttaa kahdella tavalla: selaamalla Seurataan-sivua tai Sinulle-sivua . Englanniksi termit ovat Following page ja For you page . Sinulle-sivu, eli tuttavallisemmin FYP tai FRY , vastaa esimerkiksi Instagramin Tutki-syötettä. Siihen ilmestyy sisältöjä pääasiassa tileiltä, joita et vielä seuraa. Muista somekanavista poiketen TikTokissa selataan oletuksena juurikin Sinulle-sivua, eli sovellus priorisoi sinulle tuntemattomien sisällöntuottajien videoita.

TikTokin hienous on hämmästyttävän älykäs algoritmi, joka koukuttaa käyttäjänsä salakavalasti. Algoritmi oppii käyttäjänsä kiinnostuksenkohteet todella nopeasti, pidemmällä tähtäimellä myös pelottavan tarkasti. Eli mitä enemmän vietät aikaa sovelluksessa, sitä osuvampaa sisältöä myös saat. Oma Sinulle-sivuni tuntuu jo niin henkilökohtaiselta, etten edes kehtaa avata sovellusta muiden ihmisten nähden.

TikTokin algoritmi puskee videon Sinulle-sivulle, vaikka sen postanneella käyttäjällä ei olisi ollenkaan seuraajia. Tämän ansiosta on täysin mahdollista saada satoja tuhansia näyttökertoja vasta eilen perustetulle tilille. Toisaalta myös massiivisen seuraajakunnan omaavien tilien videot voivat flopata, jolloin näyttökerrat jäävät seuraajalukuun suhteutettuna todella alhaisiksi. Seuraajien määrällä ei siis ole TikTokissa mitään merkitystä – sisältö ratkaisee.

Uudet videot päätyvät Sinulle-sivulle porrastetusti. Jos videon ensimmäinen ”kierros” pienellä testiyleisöllä (esimerkiksi nykyisten seuraajien keskuudessa) menestyy hyvin, algoritmi antaa sille lisää näyttökertoja. Jos tämäkin kierros tuottaa tulosta, algoritmi levittää sen taas entistä laajemmalle. Algoritmi mittaa videon menestystä erityisesti sillä, katsotaanko video alusta loppuun, katsotaanko sitä uudelleen ja jaetaanko sitä eteenpäin yksityisviesteihin tai muihin kanaviin.

Helpoin tapa lisätä videoiden orgaanista näkyvyyttä Sinulle-sivulla on hyödyntää hashtageja. Suomalaisille sisällöille on lukuisia yleisiä hashtageja, kuten #tiktoksuomi, #ttsuomi, #sinulle, #fypsuomi ja #suomitiktok. Näitä kannattaa hyödyntää, jos haluat videoillesi suomalaisia silmäpareja. Myös vuorovaikutus muiden tilien kanssa on suositeltavaa, sillä viraalien videoiden kommentoiminen voi tuoda tilillesi yllättävän paljon näkyvyyttä. Jenkeissä brändit hyödyntävät tätä taktiikkaa paljon.

TikTokin kanavakulttuuri

TikTokissa sisältö menee estetiikan edelle. Videot kuvataan useimmiten puhelimen etukameralla, eikä niiden editointiin käytetä liikaa aikaa tai vaivaa. TikTok-videoiden autenttisuus on raikas tuulahdus täydellisesti lavastettujen Instagram-kuvien ja tarkkaan käsikirjoitettujen YouTube-videoiden jälkeen.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö TikTokin sisältöjä kannattaisi suunnitella etukäteen. Videot voivat olla autenttisia ja spontaanin oloisia, vaikka olisit pohtinut sen rakennetta etukäteen ja taustalla olisi useampi kuvausyritys ennen onnistunutta finaaliversiota. Myös korkealaatuisella videolla voi tehdä TikTokissa vaikutuksen, mutta se kannattaa sitoa kanavakulttuuriin esimerkiksi trendaavalla ääniraidalla.

TikTokissa ollaan yleisestikin rehellisempiä ja avoimempia kuin missään sosiaalisen median kanavassa aikaisemmin. Käyttäjät jakavat toisilleen samaistuttavia arkisia asioita sekä hyvin kipeitäkin kokemuksia, joista ei yleensä puhuta ääneen. Myös brändit ovat TikTokissa kuin yksi meistä.Tämä voi näkyä esimerkiksi siten, että suuretkin korporaatiot kommentoivat TikTokissa minä-muodossa. Käyttäjien kesken vallitsee ymmärrys, että yritystilien takana on aitoja ihmisiä, jotka tekevät vain työtään.

Mitä enemmän vietät aikaa TikTokissa, sitä relevantimpaa sisältöä osaat tehdä. Jos haluat välttää nolot kömmähdykset ja ottaa kanavakulttuurin haltuun, suosittelen lataamaan sovelluksen ja tutustumaan sen sisältöihin muutaman viikon ajan. Tämän jälkeen voit alkaa harjoitella omien sisältöjen luomista TikTokissa.

TikTok-käyttöoppaan seuraavassa osassa käsittelemme trendejä sekä opetamme, kuinka TikTok-videoita oikein kuvataan ja editoidaan. Stay tuned!

Lähteet
TikTok User Statistics
How to Use TikTok for Business in 2022

Mikäli kiinnostuit, pyydä tarjous TikTok-koulutuksesta alta!

TikTok-koulutus

TikTok-markkinointi ja mainonta koulutus