Olemme kirjoittaneet niin monia ohjeita Instagramin käyttöön ja kouluttaneet niin monta yritystä ja yhteisöä käyttämään Instagramia, että tällä kertaa päätimmekin tehdä blogin yleisimmistä Instagram-mokauksista. Välttele siis näitä virheitä, ja opi entistäkin sujuvammaksi Instailijaksi! Nämä ovat ohjeita etenkin niille, jotka instailevat tavoitteellisesti ja haluavat Instagramin olevan yksi markkinointinsa kulmakivistä!
1. Älä yhdistä sometilejä
Vaikka ajatteletkin säästäväsi hurjasti aikaa yhdistämällä esimerkiksi Instagramin ja Twitterin tai Facebookin, niin älä tee sitä. Oikeasti ajansäästö on minimaalinen ja jos sinulla on niin kiire, ettet ehdi postata samaa kuvaa kahteen eri paikkaan, niin tee toinen postaus myöhemmin. Jokaisella somekanavalla on omat erityispiirteensä ja huonolaatuinen sometus vain häiritsee menestystäsi.
Instagram-kuvat eivät näy Twitterissä kuvina, vaan linkkeinä. Jos taas laitat kuvan kuvana Twitteriin, se näkyy kuvana. Linkkien avaaminen Twitterissä saattaa kestää, varsinkin jos olet 3G-yhteyden päässä kaukana kaupungista. Sisältösi jäävät takuulla katsomatta, jos ne ovat Instagram-linkin päässä. Lisäksi Instagram -päivitykset ovat pääpiirteittäin pidempiä kuin Twitterin 140-merkkiset julkaisut, kymmenet hashtagit takaavat sen, että myös teksti on hankalasti ymmärrettävä tai jää jopa kesken, kun päivityksen jakaa suoraan Instasta Twitteriin. Teet siis lähinnä hallaa Twitter-tilillesi jakamalla kuvat suoraan Twitteriin.
Paljoa kestävämpää jako suoraan Facebookiinkaan ei ole, sillä hashtagit eivät toimi Facebookissa kovinkaan hyvin henkilöprofiilien yksityisasetusten vuoksi. Hashtagit ovat ylipäätään hankalia luettavia Facebookissa, ja moni käyttäjä kokee ne hyvin epäselviksi luettaviksi. Jos välttämättä haluat Insta-kuvasi Facebookiin, niin voit jakaa kuvasi Instasta kuvan julkaisun jälkeen ilman lukemattoman monia hashtageja. Tosin yhtä nopeasti teet sen suoraan Facebookissa. Todennäköisesti sinulla ei ole kovin montaa eri profiilia ja somekanavaa ylläpidettävänä ja silloin suosittelemme mieluummin panostamaan laadukkaaseen sisältöön, kuten hyvännäköisiin kuviin ja järkevään tekstiin.
Jos välttämättä haluat kuvasi kuvina Twitteriin, opettele käyttämään IFTT-palvelua . Sen avulla saat kuvat kuvina Twitteriin asti.
Parhaiten kuvat toimivat siis jaettuna yhteen kanavaan kerrallaan!
2. Et tunne tärkeimpiä hashtagejasi
Hashtagit ovat se, miten teidät sattumalta saatetaan Instagramissa löytää. Opiskele siis alasi tärkeimmät tunnisteet ja käytä niitä johdonmukaisesti. Toki Instagramissa hassutellaan ja käytetään höpöhashtagejakin, mutta muista aina myös ne tärkeimmät. Hashtag on siis # -tunniste, se on ikään kuin linkki, joka kokoaa kaiken aiheesta puhutun yhteen paikkaan. Jos siis pidät yllä kampaamon Instagram-tiliä, selvitä mitkä ovat hiustenhoidolle tärkeimmät häsät ja käytä niitä. Hashtagit ovat löydettävyytesi kannalta erittäin arvokkaita. Instagramissa. Muista ettet käytä hashtageja niissä kanavissa, mihin ne eivät sovi. Esimerkiksi LinkedInissä.
Lue myös aiempi blogauksemme Instagramin rikkinäisistä hashtageista , jotka aiheuttavat sen, etteivät kuvasi löydy hakutoiminnolla!
3. Olet palkannut siskonkumminkaiman instailemaan puolestasi, koska hän on nuori ja siis osaa Instagramin
Kyllä, hän on siis nuori, mutta tietääkö hän alastasi yhtä paljon. Vaikka on nuori ja tietää Instagramin tekniikan, ei se tee hänestä markkinoijaa. Jos olet itse taitava markkinoija, opettele itse kanavan ylläpito tai ota siskonkumminkaima mukaasi sisällön ideoimiseen!
Jotta some- ja digimarkkinointisi olisi menestyksekästä, tarvitset avuksesi jonkun, joka ymmärtää liiketoimintasi, markkinointia ja kaiken lisäksi vielä somemarkkinointia. Somemarkkinointi on melko erilaista muihin markkinointimuotoihin verrattuna ja vaatii melkoista opiskelua, että sen muutoksissa pysyy mukana. Jos ja kun palkkaat ihmisen yritykseesi tekemään somemarkkinointia, varmista, että hän saa asianmukaista koulutusta. Sitä tarvitaan koko ajan. Vaihtoehtoisesti voit palkata sometoimiston tekemään somemarkkinointisi. Myös tähän vaadi näyttöjä . Mikä tahansa mainostoimisto ei osaa somemarkkinointia, tämäkin on oma erityisosaamisalansa.
4. Postaat vain tuotteidesi kuvia
Kyllä, tuotteiden kuvat ovat toki mielenkiintoisia, mutta niihin kyllästyy äkkiä. Instagram ei ole se paikka, jossa halutaan nähdä jälleen kerran tuotekatalogisi kuvat, vaan kaikki se mielenkiintoinen ja hauska, mikä yrityksenne seinien sisällä ja takahuoneissa tapahtuu! Ketä teillä on töissä ja mitä teette yhdessä! Sitä me halutaan nähdä! Jos aiheiden keksiminen on hankalaa, niin muista jälleen kerran se alkuperäinen syy miksi Instagram on otettu käyttöön. Ensin liiketoimintastrategia, sitten tavoitteet, SUUNNITELMA, mittarit, tulokset. Eli tee heti alkuun suunnitelma myös Instagramiin ja noudata sitä. Mieti etukäteen suurempia teemoja ja palastele teemat yksittäisiksi kuviksi. Sen jälkeen ei kun postailemaan tavoitteet mielessä monipuolista sisältöä.
5. Et tajua koko Instaa, joten et ottanutkaan sitä käyttöösi
No niin. Tämä on siis yleisin syy jättää ylipäänsä somemarkkinointi tekemättä kokonaan. Valitettavasti teillä saattaa silti olla tuote, jonka kaikki asiakkaat käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin. Ja kyllä, myöskin B2B ala toimii näin. Asiantuntijat eivät lähde töistä klo 16 ja jätä asiantuntijuuttaan työpaikalleen, vaan mielenkiinto omaa alaa kohtaan säilyy myös klo 16 jälkeen.
Suosituimmat alat Instagramissa ovat autot, alkoholi, kauneus, vaatteet, media, luksus, ruoka, kaupanala, turismi, viihde, kuljetus, b2b, urheilu, elektroniikka ja koti. (lähde: Totems ) Vaikkei oma alasi listalta löytyisikään, niin voit miettiä olisiko Instagram teille jotakin erilaista kuin muut somekanavat. Jotkut yritykset instailevat, jotta antaisivat mukavan kuvan itsestään potentiaalisille työnhakijoille. Jotkut taas sen takia, että esimerkiksi blogaaminen ei oikein ole luontevaa, kun taas kuvakerronta on. Mutta kuten sanottu, Kuulu on B2B yritys ja meillä on reippaasti yli 800 seuraajaa Instagramissa, mikä on tällä hetkellä Suomessa ihan hyvä luku. Älä itse tuomitse alasi mielenkiintoisuutta, vaan kokeile rohkeasti!
6. Ennustat, että kohta se Instagram-villitys kuitenkin loppuu
Saa ja voi arvailla miten eri somekanavien käy. Edes ammattilaiset eivät silti ole kovin luotettavasti pystyneet ennustamaan miten somekanavien kehitys menee. Ne, jotka ovat vuodesta 2007 ennustaneet Facebookin kohta olevan ohitse, ovat tipahtaneet junasta jo ajat sitten. Jos ennustaa samat ennustukset Instagramin kohdalla, antaa jälleen kerran huikean etumatkan kilpailijalle. Miksi ei lähtisi kokeilemaan? Instagram on ilmainen sovellus, joka ei tällä hetkellä vaadi minkäänlaisia rahapanostuksia, aikaa kylläkin.
Tällä hetkellä Instasisältösi näkee joka ikinen sinua seuraava henkilö, aivan kuten Facebookissakin ennen oli. Jos meinaat alkaa keräämään seuraajia vasta parin vuoden päästä, jolloin sisällöt saattavat Instassakin olla jotenkin optimoituja, kuten Facebookissa nyt, voi tilin luominen ja seuraajien kerääminen olla huomattavasti suuremman työn takana kuin nyt. Facebook osti instagramin aika lailla kolme vuotta sitten, voi siis hyvin olla, että jossain vaiheessa sen sisällönjako alkaa muistuttaa Facebookia.
7. Et itse seuraa seuraajiasi
Jollet itse seuraa seuraajiasi, mistä voit tietää millaisia tyyppejä he ovat? Et mistään! Seuraajiesi joukossa saattaa olla kuitenkin arvokasta tietoa, potentiaalisia asiakkaita, hyviä mielipiteitä!
Saatat vaikuttaa myös ylimieliseltä ja itsekeskeiseltä, jollei teitä kiinnosta seurata juuri ketään. Vai kuinka symppis fiilis tulee Louis Vuittonin Insta-tilistä. 😉
8. Käytät yrityksenä henkilöprofiilia
Instagram on mahdollistanut yrityksille erilliset yritysprofiilit. Yritysprofiilista yritykset saavat statistiikkaa käyttäjistään ja suosituimmista julkaisuistaan. Yritysprofiilin käyttöönotto on helppoa ja löydät siihen ohjeet blogistamme täältä .
Jäikö jokin asia vielä mietityttämään? Katso meidän Instagram-koulutuksemme!