Tuntuuko verkkokaupan tekstien kirjoittaminen takkuiselta? Mietitkö, minkä tyylisiä tekstejä verkkokauppaan kannattaa kirjoittaa?
Kokosin muutamia vinkkejä verkkokaupan tuotesivun ja tuotetietojen kirjoittamiseen.
Tuotekuvaus vastaa monenlaisiin kysymyksiin
Verkkokaupan tärkein sisältö hyvien tuotekuvien jälkeen on tuotekuvaus. Tuotekuvaus nimensä mukaisesti kuvaa tuotetta, mutta sen tärkein tavoite on myynti. Tekstin pitäisi paitsi kertoa tuotteesta myös saada asiakas klikkaamaan tuote ostoskoriin.
Kun tuotekuvaus antaa tarpeeksi tietoa, osoittaa hyötynsä ja auttaa kuvittelemaan, miltä tuntuisi käyttää tuotetta, se voi madaltaa ostamisen esteitä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ostopäätökseen vaikuttavat myös muut verkkokaupan ominaisuudet, kuten käytettävyys, ulkomuoto sekä tuotekuvat.
Vastaa tuotekuvauksissa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Miltä tuote näyttää ja tuntuu?
- Mitä hyötyä tuotteesta on?
- Miltä tuotetta tuntuu käyttää?
- Minkä ongelman tuote ratkaisee?
- Kenelle tuote sopii?
- Mitä asiakas kysyisi sinulta tuotteesta?
- Miksi tuote pitäisi ostaa juuri yritykseltäsi?
Toisin sanoen tuotekuvaukset vilisevät adjektiiveja (kaunis, siro, pehmeä, muhkea, jykevä jne.), jotka auttavat kuvittelemaan, miltä tuote tuntuu ja näyttää. Vaikka adjektiiveja tarvitaan tuotekuvauksissa, varo silti vaikeita määriteketjuja (syvänsininen, seitinohut ja läpihengittävä kangas).
Kiinnitä myös huomiota tuotekuvauksen asetteluun: hyödynnä kursivointia, lihavointia, kappalejakoja ja väliotsikoita.
Tuotetiedoissa tiiviys ja yhtenäisyys ovat valttia
Tuotesivuilla on usein oma osio myös tarkoille tuotteen tiedoille ja ominaisuuksille. Tässä osiossa kerrotaan esimerkiksi tuotteen materiaalit, pesu- ja hoito-ohjeet tai koot, mitat ja paino.
Tuotetietojen kirjoittamisessa olennaista on tiiviys ja yhtenäisyys. Tiedot ovat helposti silmäiltäviä, jolloin sieltä löytää nopeasti tarvitsemansa tiedon. Esimerkiksi sohvaa ostaessa mitat ovat tärkeä tieto, jotta sohva varmasti mahtuu suunnitellulle paikalleen. Yhtenäisyyttä puolestaan luo se, että jokaiselta tuotesivulta tuotetiedot löytyvät samasta paikasta ja samassa järjestyksessä.
Jos verkkokauppasi tuotesivujen tuotetiedot eivät vielä ole yhtenäisellä tyylillä, luo itsellesi sapluuna niiden listaamiseen. Mieti, millaisia tuoteominaisuuksien otsikoita tarvitset ja listaa ne muistiin valitsemaasi järjestykseen. Käytä samaa järjestystä tuotesivusta toiseen.
Verkkokaupan tekstit kuulostavat yritykseltäsi
Nyt on aika kaivaa esille yrityksesi brändikäsikirjan osio tone of voicesta eli äänensävystä. Jos sellaista ei vielä ole, se kannattaa koota pikimmiten.
Tärkeimpiä kysymyksiä äänensävyssä on, miltä yrityksesi haluaa kuulostaa (asiallinen, rento, huumorintajuinen, trendikäs), miten se puhuu itsestään (me vai yrityksen nimi), miten se puhuttelee asiakkaitaan (sinuttelu, teitittely vai asiakkaat) ja millaista sanavarastoa se käyttää (laiskanlinna vai sohva)?
Metatiedot auttavat tuotesivua löytymään hakukoneista
Metatiedot ovat niitä tietoja, jotka sivusta näkyvät hakukoneille ja usein sosiaaliseen mediaan jaettaessa. Metaotsikon ja -kuvauksen avulla sekä hakukoneet että asiakkaasi tietävät, mitä tuotesivu sisältää. Toisin sanoen ne ovat tuotesivusi tärkeimmät myyntitekstit!
Muista siis kirjoittaa myös metatiedot kaikille tuotesivuillesi. Riippuen verkkokauppa-alustastasi metatiedot voivat olla siellä eri nimillä: metaotsikko voi olla esimerkiksi dokumentin otsikko, source title, page title tai seo title ja metakuvaus meta description tai metaselostus. Voit lukea lisää sivujen hakukoneoptimoinnista aiemmasta blogijutustamme.
Verkkokaupassa tarvitaan monenlaisia kirjoittamisen tyylejä
Tuotesivujen lisäksi verkkokaupoissa on monenlaisia tekstipaikkoja lyhyistä painikkeiden teksteistä ostopolkuun. Siksi verkkokauppatekstien kirjoittamiseen tarvitaan monenlaisia kirjoittamisen tyylejä.
- UX Writing: verkkokaupan käyttöliittymätekstit, kuten tekstit navigaatiossa, footerissa, painikkeissa, virhetilanteissa, lomakkeilla ja ostopolun varrella. Tavoitteena auttaa kulkemaan käyttöliittymällä mahdollisimman vaivattomasti, neuvoa asiakasta tarpeen tullen ja tukea tilanteissa, joissa koetaan tunteita.
- Sisällöntuotanto: verkkokaupan pitkä sisältö, kuten yrityksen esittely sekä blogi tai artikkelit. Tavoitteena tarjota hyödyllistä, informatiivista ja jaettavaa sisältöä.
- Copywriting: verkkokaupan myyvin teksti, kuten tuotekuvaukset. Tavoitteena myynti.
Kaikilla näillä on kuitenkin yhteinen tavoite – myynti. Voit lukea lukea lisää UX Writingista tai sisällöntuotannon ja copywritingin eroista aiemmista blogijutuistamme.
Madalla kynnystä kirjoittaa tuotekuvauksia
Tuotetekstien kirjoittamista tekee usein vaikeaa pyrkiminen täydellisyyteen heti ensimmäisestä sanasta lähtien. Tämä saattaa johtaa siihen, että kirjoittamisen aloittaminen tuntuu vaikealta.
Tärkeintä on aloittaa jostakin – vaikka keskeltä tekstiä tai kokoamalla tietoa yhteen ranskalaisilla viivoilla tai ajatuskarttaan. Voit käyttää apuna ylempänä olevia kysymyksiä. Kerää samalla yhteen tuotetta kuvaavia adjektiiveja.
Voit lukea lisää vinkkejä luovan kaaoksen selättämiseen aiemmasta blogijutustamme.
Yhteenveto
Tässä oli siis koottuna muutamia vinkkejä verkkokauppatekstien ja erityisesti tuotesivujen sisältöjen kirjoittamiseen. Muista ainakin nämä: tähtää myyntiin, vastaa tuotekuvauksilla kysymyksiin, yhtenäistä tuotetiedot, hyödynnä yrityksen äänensävyä ja täydennä metatiedot.
Kirjoittamisen iloa!