Ota yhteyttä

Vinkit sosiaalisen median sisällöntuotantoon kesällä

Loma-aikoina sisällöntuotanto saattaa tökkiä, mutta tee sisällöt ennakkoon ja napsi tästä sisältöideat sosiaaliseen mediaasi ja blogiisi kesän ajalle.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Monille yrityksille kesä on vuoden kiireisintä aikaa, joillakin taas toiminta supistuu ja on mahdollista ottaa vähän rennommin. Joka tapauksessa kesäaikaan sisällöntuotanto sosiaalisen median kanaviin on haastavaa. Mutta ei mahdotonta. Jaamme nyt parhaat vinkkimme kesän ajan sisällöntuotantoon.

1. Hyödynnä olemassa olevaa

Mitä jo olemassa olevia sisältöjä yrityksenne voisi jakaa kesällä? Vanhemmat asiantuntijasisällöt, videot, palvelukuvaukset, valokuvat, jotka ovat vielä ajankohtaisia, voidaan helposti jakaa uudelleen. Tyypillisesti etenkin b2b-alan yritysten helmasynti on jatkuvasti tuottaa uutta sisältöä, mikä on vaivalloista, hintavaa ja hidasta, sen sijaan, että käytettäisiin vanhoja hyviä ja ehkä hyvin hakukoneistakin löytyviä sisältöjä.

Lue tästä lisää: Päivitä vanhat blogitekstit

Voit myös julkaista suosittua sisältöä uudestaan sellaisenaan, eri kanavassa kuin aiemmin tai muokkaamalla siitä vaikkapa visuaalisen grafiikan, kuvan tai vaikkapa videon. Tai voit myös aloittaa yrityksesi ”Parhaat sisällöt” – sarjan, jossa julkaiset 10 suosituinta päivitystä eri kanavistasi. Säästät aikaa ja saatat tavoittaa uutta yleisöä, jolle vanha sisältö onkin täysin uutta!

2. Hyödynnä kalenteria

Huomioi kesän juhlapäivät ja muut sesongin kohokohdat. Valitse ne, jotka hyödyntävät juuri sinun yritystäsi. Muista myös paikallisesti merkittävät päivämäärät ja tapahtumat.

Voi olla, ettei yrityksenne voi käyttää mitään juhlapäiviä hyväkseen, mutta kerro tällöin edes, miten olette kesällä tavoitettavissa.

3. Juhli kesäaikaa

Juhlapäivien lisäksi kesään kuuluu paljon muutakin merkittävää: Grillaus, kesälomat, uimarannat, hyönteiset, perheaktiviteetit, kouluun paluu, helle, retkeily, mökkeily, festarit ja muut kesätapahtumat.

Voisiko yrityksesi hyödyntää jotain näistä? Voisiko tuotteenne liittää johonkin kesän tyypilliseen toimintaan tai piirteeseen? Voisiko yrityksesi olla asiantuntija jossain asiassa, joka toisi helpotusta ihmisten kesänviettoon?

Esimerkiksi:

Grillijuhliin: Grillausohjeita, vinkkejä, pihapelejä tai juhlaideoita.

Ulkoiluun: Vinkkejä ja neuvoja hellepäivän viilennykseen, stressittömän perheretken järjestämiseen tai hyönteisten karkotukseen.

Lomailijoille: Minne matkustaa, mitä pakata, mitä lukea lomalla tai parhaat ajanviettovinkit lapsille.

Kouluun paluu: Monille perheille koulun aloitus voi olla stressaavaa aikaa. Auta yleisöäsi suunnittelemaan stressitön ja toimiva kouluvuosi vinkkiesi avulla.

4. Kesäale, kesäkampanja, kesätarjous

Kesäteemainen kampanja on hyvä keino kerätä huomiota yrityksellesi olemalla ajankohtainen, relevantti ja sitouttava. Ehkä kampanja on vuosittainen kesäale tai kesätapahtuma liikkeessäsi tai toimistossasi. Se voi olla myös kesä-teemainen Facebook-mainos. Paras tapa toteuttaa tällaisia kampanjoita on laatia sisältösuunnitelma, joka sisältää kaikki markkinointikanavasi, kuten sähköpostiviestinnän ja sosiaalisen median, jotta sana varmasti leviää tehokkaasti.

5. Kokeile uutta!

Jos kesäaika on yrityksellesi hiljaisempaa, hyödynnä kiireettömyys ja kokeile jotain ihan uutta. Et ole ehkä ehtinyt ottaa käyttöön jotain uutta sosiaalisen median kanavaa, kuten TikTokia tai Pinterestiä. Nyt voit tutustua uusiin kanaviin rauhassa ja lukea vaikkapa TikTokin käyttöohjeet täältä .

Voit myös kokeilla erilaisia mobiilisovelluksia, joista voi olla hyötyä yrityksellesi. Opettele jotain uutta, jota voit hyödyntää koko vuoden.

6. Näytä enemmän

Jos et ole vielä päästänyt asiakkaitasi ja yleisöäsi kurkkaamaan kulissien taakse, nyt on hyvä aika tehdä se. Näin päästät asiakkaan lähemmäksi yritystäsi ja saat muodostettua intiimimpiä suhteita yleisöösi.

Esittele työntekijöitäsi, varsinkin kesätyöntekijöitä, jotka pitävät kesäisin yrityksesi toiminnan jouhevana. Tähän tarkoitukseen parhaiten toimii Instagram, jonka avulla voit myös päästää asiakkaasi äänen kuuluville. Ihmiset rakastavat osallistua itse sisällöntuotantoon, joten mikset pistäisi pystyyn kesäkilpailua, jossa asiakkaasi voivat julkaista tuotteitasi omassa käytössään tietyllä hastagillä?

7. Muistele

Onko sinulla sellaista kesämuistoa, jonka voisit jakaa asiakkaittesi kanssa? Ota osaa Instagramin ja Twitterin ”Throwback Thursday’hin” tai ”Way Back Wednesday’hin”. Käytä noita hastageja, tai yleisesti näistä käytettyjä lyhenteitä #tbt tai #wbw kuvan yhteydessä. Ja vaikka olisit jo jakanut kyseisen kuvan tai muiston, voit tehdä sen uudelleen. Hauskat muistot koskettavat ihmisiä ja innostavat tykkäämään sisällöstä.

8. Sisältöä lomalta, lomalaisille

Useimmille kesä tarkoittaa runsaampaa vapaa-aikaa. Arviot loma-aikojen somen käytön kasvusta vaihtelevat 20–76 % välillä lähteistä riippuen. Lomasesonkien aikana on siis mahdollista tavoittaa yleisö normaaliakin paremmin.

Tavoita yleisösi ja pysy heidän mielessään hyvällä sisällöllä myös loma-aikana. Käytä ajastusvälineitä somekanavien ylläpitoon kesän ajaksi. Toki kannattaa muistaa, että jos asiakkaat sitten ottavat yhteyttä somejulkaisujesi perusteella, asiakkaat todennäköisesti kokevat pettymyksen, jollet pystykään palvelemaan heitä kuin vasta loman jälkeen.

Kuulu kouluttaa, lue koulutustarjouksemme ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!

Pyydä koulutustarjous

Lue lisää sisältöideoinnin työpajastamme, jonka voit tilata yrityksellesi!