Koulutuksissa kuulen usein koulutettavien sanovan, että Google-mainontaa on kyllä kokeiltu, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Tai että Facebookista tulee kyllä paljon liikennettä nettisivuille, mutta ei ne ihmiset sitten jätä tarjouspyyntöjä tai tilaa uutiskirjettä tai osta mitään, kun päätyvät nettisivuille. Tämä on tietenkin aito kokemus, mutta jos mainos on ollut hyvä ja laadukas, niin syy löytyy useimmiten nettisivujen päässä.
Konversio-optimointi, eli miten saan nettisivukävijän tekemään toivottuja toimenpiteitä
Konversio-optimoinnissa mietitään miten ohjaamme nettisivukävijän tekemään toivottuja toimenpiteitä. Konversio-optimointi on nettisivukävijän konvertoimista uutiskirjeen tilaajaksi, tarjouspyynnön lähettäjäksi, tavaran ostajaksi, videon katselijaksi tai oppaan lataajaksi – siis halutun toimenpiteen tekijäksi. Tilanne vertautuu vaikka siihen ollaanko kivijalkakaupassa ”vain katselemassa” tai autoliikkeessä potkiskelemassa renkaita.
Kuvilla on väliä
On tärkeää ymmärtää, että nettisivun visuaalinen ilme antaa sekunnin murto-osissa jonkun vaikutelman nettisivukävijälle. Jos nettisivu on vanhanaikaisen näköinen, kuvat on amatöörimäisiä tai visuaalinen ilme ei muuten vain vastaa mielikuvaa yrityksestä, saattaa kävijä poistua saman tien lukematta sisältöjä millään tavoin. Erityisen tärkeää tämä on verkkokaupoille, koska verkkokaupan odotetaan olevan laadukas ja luotettava toimija. Suttuiset itse otetut kuvat eivät kuulu verkkokauppoihin enää vuonna 2017. Ajattele, että nettisivunne on teidän myyntiedustajanne silloin, kun et itse ole kasvotusten potentiaalin asiakkaan kanssa tekemisissä. Ja niitä myyntiedustajia on netissä rivissä monta..
Laita tärkeimmät asiat hyvin esille
Jos potentiaalinen asiakas ei löydä nettisivuilta helposti hakemaansa sisältöä, hän siirtyy äkkiä pois. Jos haluat asiakkaan soittavan teille, laita puhelinnumero heti nettisivun ylälaitaan. Jos haluat hänen jättävän tarjouspyynnön, pidä huoli, että lomake löytyy helposti, oli kävijä millä sivulla tahansa seikkailemassa. Ennen kaikkea muista aina, että asiakkat eivät tule nettisivuille aina tai pikemmin useinkaan etusivun kautta, vaan googlaamisen jälkeen ohjautuu mille tahansa teidän sivuistanne. Miten hän sieltä löytää eteenpäin, on tärkeä kysymys.
Alla kaksi suosikkiani tästä esimerkistä. Kun potentiaali asiakas menee (puhelimellaan) Autojerryn nettisivuille, hänelle ei jää epäilystäkään mitä pitäisi tehdä. Kilpailutusnappi on keskellä ruutua ja niin isolla, ettei sitä voi olla huomaamatta. Aurinkomatkojen sivulla sen sijaan keskellä ehdotetaan heti kohteisiin tutustumista ja matkan varaamista. Varaamisnappula löytyy yhden mobiiliruudun kokoisesta kuvasta jopa kahdesti, joten he pitävät näin huolta siitä, että vaikka katse harhailisi, matkan varaus on helposti löydettävissä.
Mobiilioptimoitu nettisivu
Nettisivut, joita ei ole optimoitu mobiilissa toimiviksi ovat armottomia häviäjiä nettisivun kautta myynnissä. Ensinnäkin Google rankaisee mobiilioptimoimattomia nettisivuja, eivätkä ne löydy hakutuloksissa, jos etsijä etsii palveluita puhelimellaan ( lähde ). Puhelimella tehtävät Google haut menivät jo toissa vuonna tietokoneella tehtävien hakujen ohitse ( lähde ). Jollet tiedä ovatko sivusi puhelimella ideaalisti toimivat, tee Googlen ilmainen testi . Se kertoo sinulle konkreettisia parannusehdotuksia sivustostanne, jos niitä on. Tiesitkö muuten, että 95% mobiilihauista tehdään, kun ollaan lähellä toimipistettä?
Eron kahden saman alan sivuissa näet selkeästi alla. Jos olen tien päällä ja etsin paikallista apteekkia, on aika helppo nähdä kumpaa sivua jään lukemaan.
Jos mainontanne tuottaa paljon liikennettä, mutta vähän toimintaa
Jos on niin, että mainontanne tuntuu tuottavan paljon liikennettä nettisivuillenne, mutta homma tyssähtää siihen, on tarkasteltava kriittisesti nimenomaan nettisivun päätä. Olette selkeästi onnistuneet herättämään kiinnostuksen, mutta mitä sitten tapahtuu? Voi olla, että ongelma on jokin seuraavista:
- Mainostatte mobiilissa (esim. Facebook), mutta nettisivunne ei olekaan mobiilioptimoitu. Tästä syntyy huono käyttäjäkokemus. Emme suosittele mobiilissa mainostamista, jollei nettisivu toimi puhelimella.
- Olette luvanneet mainoksessa jotain, mutta ette pystykään tuottamaan lupausta nettisivuillanne. Lupasitteko liikaa?
- Tuliko Googlen hakusanamainontaan laiteltua liikaa erilaisia hakusanoja, jotka eivät ehkä sitten olekaan teidän palveluitanne. Kun henkilö hakee palvelua tietyltä paikkakunnalta, mutta saakin naapurikaupungin yrittäjän mainontaa, mainoksen klikkaajaa ärsyttää. Tai kun halutaan löytää silmänympärysvoide, mutta mainoksen klikkauksen päästä löydetäänkin jalkarasvaa, klikkaajaa ärsyttää. Palkkioksi verkkosivu siitä saa varman sivustolta poistujan, ei ostajaa, kuten ollaan alunperin haluttu. Katso kuvaesimerkki alla.
- Mihin ohjasit mainosta klikkaavan ihmisen? Melko harvoin etusivu on paras sivu mainoksen nähneille ihmisille. Mieti klikkipolku tarkkaan. Jos haluat kertoa tietystä palvelusta, ohjaa ihmiset suoraan kyseiseen palveluun. Jokainen ylimääräinen klikki verottaa liikennettä reippaasti, ihmiset ovat laiskoja, eivätkä jaksa haeskella haluamaansa, vaan tekevät uuden Google-haun.
Ota Google Analytics avuksesi, niin tiedät mitä sivuja pitäisi parantaa
Google Analytics on tässäkin ongelmassa apuna, eli sieltä voit yrittää haravoida tietoa hyvistä ja huonommista sivuistanne. Jos haluat ihan tosissaan selvittää nettisivunne tuloksekkuutta, niin tutustu ihmeessä Googlen tulostyökaluihin . Voit kuitenkin aloittaa tarkkailemalla
- Millä kohtaa nettisivujanne teillä on korkea poistumisprosentti?
- Miltä sivuilta poistutaan eniten?
- Jos käytössänne on laskeutumissivuja, onko niillä korkea välitön poistumisprosentti?
Sivut ovat erilaisia ja alla olevasta kuvasta nähdäänkin hyvin ero esimerkiksi laajassa jakelussa olleiden blogien ja liiketoiminnallisesti tärkeän referenssisivun välillä. Referenssisivulta välitön poistuminen on vain 33%, kun taas blogikirjoitukset on nähty somessa ja tultu sieltä kautta ex tempore lukemaan ja lähdetty saman tien eteenpäin. Niillä välitön poistumisprosentti on hyvinkin korkea, mutta se on ihan ok, koska tiedämme sivujen eron ja luonteen. Jos referenssisivulta lähdettäisiin saman tien pois, pitäisi hälytyskellojen soida. Eikö meillä ole tarpeeksi kiinnostavat referenssit tai onko sivulla jotakin toiminnallisesti pielessä.
Vaikka blogikirjoituksistakin ohjataan eteenpäin muihin kirjoituksiin ja palveluihin, suurin osa kuitenkin saa googlaukselleen vastauksen ja voi jatkaa eteenpäin. Lukuajasta päätellen blogit ovat olleet mielenkiintoisia. Voimme kuitenkin Analyticsista ottaa myös raportin siitä konvertoivatko esimerkiksi juuri nämä sivut.
Valitse Google Analyticsistä valmis segmentti ”Ei-konvertoineet” ja tee raportti
Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Poistumissivut.
Näin nähdään, mikä sivu jää viimeiseksi kävijän katsomaksi sivuksi ja voidaan tehdä hypoteeseja syistä, mitkä saivat kävijän lopettamaan selailun juuri siinä kohtaa.
Google Analytics tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia konvertoivien ja ei-konvertoivien kävijöiden vertailuun. Tutustu siihen Analytics ohjeeseen näihin liittyen, niin voit varmasti alkaa vaikuttaa nettisivukävijöidenne tekemisiin!
Jos innostuit Google Analyticsin markkinointikäytöstä, niin pyydä meiltä tarjous siihen liittyen. Pistetään nettisivunne kuntoon!