Siitä on hujahtanut jo puolitoista vuotta, kun kirjoittelin pitkän blogikirjoituksen Youtuben analytiikasta ja optimoinnista . Nyt on hyvä aika päivittää tilanne ja kirjoittaa, mitä on tapahtunut edellisvuoden kevään jälkeen. Vai onko tapahtunut mitään?
Sisällöt, joita YouTube ei auta
Kevään 2018 jälkeen Youtubessa on tapahtunut paljon ja samalla ei mitään. Youtuben perusperiaatteet eivät ole muuttuneet mitenkään. Edelleen aktiivisesti hyvää sisältöä tekevät kiinnostavat katsojia ja täten ovat hyvää pataa myös algoritmien kanssa. On toki muutama uusi poikkeus, mistä on hyvä olla tietoinen.
Viime aikoina Yhdysvalloissa tapahtuneet ampumavälikohtaukset ovat saaneet Youtuben ottamaan asevideot kovaan syyniin – vähän turhankin kovaan, sillä tällä hetkellä täysin hyvän tavan mukaisia ja informatiivisia asevideoita tekevät kanavat eivät saa laitettua videoilleen mainoksia, eivätkä täten saa rahaa tekemisistään. Samaan kategoriaan kuuluvat myös kaikki LGBTQ (suomeksi lyhenne HLBT) videot eli transsukupuolisuudesta puhuvat tai kyseiseen aiheeseen liittyvät videot.
Näihin aihepiireihin kuuluvat, päätyönään videoita tekevät tubettajat ovat olleet ongelmissa, koska Youtuben kautta heidän tulovirrat ovat tyrehtyneet käytännössä kokonaan. Katsojajoukoltaan massiiviset kanavat ovat kuin kasvuyrityksiä ja ilman rahaa on melko vaikeaa pitää yritystä pystyssä. Aseisiin liittyvät kanavat eivät ole saanet helpotusta tilanteeseen suurestakaan somemyrskystä huolimatta, mutta LGBTQ yhteisö on saanut Youtuben katsomaan algoritmejaan uusiksi. Ei ole ollut yksinkertaisesti mitään järkisyytä, miksi transsukupuolisuuteen liittyvät videot ovat menneet mustalle listalle. Tosi kiva pikku kömmähdys, eikö?
Termit, joiden ohessa ei voi mainostaa
Mustasta listasta puhuttaessa nostattekoon esille muutkin kömmähdykset, joita on tällä hetkellä 314. Puhun nyt täysin normaaleista ja hyväksyttävistä sanoista (esimerkiksi ”ravintola”, ”ekirjat”, ”aurinkolasit”, ”kamerat” ja ”turismi”), jotka otsikossa tai kuvauksessa käytettynä aiheuttavat videon joutumisen mustalle listalle, jolloin videoon ei pysty laittamaan mainoksia eikä se kerää levikkiä kuin muut videot. Totuus on, että videot jotka eivät tuota Youtubelle rahaa, eivät ole heille tärkeitä ja siksi tällaisia videoita ei edes yritetä levittää ja nostaa uusien katsojien nähtäväksi.
Lapsille suunnatut videot YouTubessa
Uusin kiista ja ongelmakohta videoiden tekijöille liittyy lapsiin kohdistuvaan sisältöön. Youtuben emo-organisaatio Google joutui syksyllä 2019 maksamaan 170 miljoonan dollarin sakot lasten tietosuojalain rikkomisesta. Tästä johtuen Youtuben on lopetettava tietojen kerääminen videoista, jotka on suunnattu alle 12-vuotiaille lapsille. Youtube ilmoittikin, että lapsille suunnatuille videoille ei mahdollisesti pysty laittamaan mainoksia enää vuoden vaihteen jälkeen.
Youtube ei vielä tiedä itsekään, miten ja mitä se tulee muuttamaan lapsisisällön suhteen, mutta joka tapauksessa muutoksia ja hyvin mahdollisia ongelmia on tulossa tähän aihealueeseen liittyen. Lapsille suunnattu sisältö on kuitenkin kasvanut yhdeksi suurimmaksi aihealueeksi Youtubessa. Se tekee Youtuben muutosten tekemisen vielä vaikeammaksi, sillä näiden videoiden avulla se tienaa massiivisesti – joka päivä.
YouTuben algoritmi
Algoritmeihin on aivan turha jumittua liiaksi. Edelleen tärkein asia Youtubessa on kiinnostava, katsojia sitouttava sisältö. Videot ja kanavat jotka saavat katsojat kuluttamaan paljon sisältöä ja pitkän aikaa, saavat tukea myös algoritmeilta. Niin kuin varmaan osaat jo arvata, että Youtube haluaa pitää katsojan mahdollisimman pitkään alustallaan ja videot, jotka saavuttavat tämän ovat Youtubelle kuin kultaa. Ja täten niitä pyritään levittämään mahdollisimman paljon.
Tärkeimmät analytiikan luvut
Aloitetaanpa uusimmalla ja tärkeimmällä eli analytiikkasuppilolla. Youtube Studio Betasta löytyy nykyään analytiikkasuppilo, jossa on kaksi erittäin tärkeää lukua, joita seurata:
AVG (average view duration) ja CTR (click-through rate)
Youtube arvostaa tällä hetkellä korkealle juurikin noita kahta asiaa, keskimääräistä katselun kestoa ja klikkaussuhdetta . Aktiivisesti sisältöä tekevän kannattaa ehdottomasti seurata, kuinka pitkään ihmiset viihtyvät prosentuaalisesti videoissa ja mikä on videoiden klikkausprosentti.
Keskimääräisen katselun keston per video tulisi olla >60% . CTR:ää ei kannata verrata eri kanavien välillä, vaan keskity omaan klikkausprosenttiisi ja sen parantamiseen. Videokohtainen katsojan sitouttaminen (audience retention) on myös ydinosassa parempien videoiden tekemisessä ja sitä kautta näkyvyyden sekä seuraajien kasvattamisessa.
Sisällön merkitys kasvaa
Vaikka saisit joka toisen ihmisen klikkaamaan videotasi (jolloin klikkausprosenttisi olisi 50%, mikä on käytännössä mahdotonta saavuttaa), niin se ei enää edes riitä. Sisällön pitää olla tarpeeksi kiinnostavaa, jotta katsoja jaksaa pysyä videossa ja sen jälkeen mieluusti siirtyä sinun seuraavaan videoon. Tätä yhtäjaksoista katselukokemusta algoritmit myös mittaavat. Kanavat joiden videoiden ”bounce rate” eli poistumisprosentti on pieni, ovat Youtuben silmissä erittäin kiinnostavia. Keskiarvoa pienempi poistumisprosentti on merkki siitä, että sisältö on laadukkaasti kohderyhmää ajatellen tehty ja täten lisälevityksen arvoinen. Youtube ei suinkaan levitä videoita kenelle tahansa, vaan se etsii nimenomaan kohderyhmään kuuluvia uusia katsojia, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita sisällöstäsi. Turhat klikit kun eivät palvele ketään.
YouTuben suosittelema sisältö
Tänä vuonna Youtuben päätavoitteena on ollut rakentaa kotisivusta paikka, josta katsoja löytää heti kaiken häntä kiinnostavan sisällön ilman kummempaa etsimistä. Algoritmit nostavat etusivulle juurikin videoita, joissa bounce rate on pieni, keskimääräinen katselun kesto on korkea ja klikkaussuhde suuri. Nykyään käytännössä ainoa tapa kasvaa suureksi kanavaksi on päästä nimenomaan Youtuben algoritmien käsiin suositelluksi sisällöksi. Suurien katsojajoukkojen mielenkiinnon herättäminen kaikesta muusta videomassasta on käytännössä mahdotonta, mutta kasvu voi tapahtua erittäinkin nopeasti, jos onnistuu saamaan oman sisällön Youtuben suosittelemaksi – helpommin sanottu kuin tehty.
Katso käytännön esimerkkejä YouTube-videoiden optimoinnista täältä .
Lähteet:
Beurling Demonitization report
https://derraleves.com/youtube-algorithm-why-the-youtube-ai-triggers-views/
Haluaisitko oppia lisää YouTubesta? Järjestämme koulutuksia juuri sinulle räätälöitynä. Tutustu tarkemmin ja pyydä tarjous!