Pinterest on yksi kasvavista sosiaalisen median kanavista myös Suomessa. Pinterest toimii yhtä aikaa hakukoneena ja henkilökohtaisena leikekirjana ideoihin, artikkeleihin ja kuviin. Yrityskäytössä Pinterestin avulla voi tuoda esille omaa osaamistaan, palveluita ja jakaa asiakkaille lisäarvoa tuottavaa materiaalia ja tietoa.
Pinterestin käyttäjien ikä- ja sukupuolijakauma Suomessa
Lähde: MTV, Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015
”Pinterestin viehätys on estetiikassa. Se on somen oma aikakauslehti. Sen parissa viihdytään, uppoudutaan, inspiroidutaan. Ehkä siitä johtuu myös sen naisvaltaisuus: 75 % kotimaisista aktiivisista käyttäjistä on naisia.”
Tehosta Pinterest-profiiliasi
1. Lisää yleisimmät hakusanat Pinterest käyttäjänimeesi. Se auttaa asiakkaita löytämään sinut, kun he etsivät tarjoamiisi palveluihin liittyviä ideoita ja kuvia Pinterestistä.
2. Lisää profiiliisi linkki kotisivullesi.
3. Luo Pinterest-sivustollesi mukautettu URL-osoite yrityksesi tai brändisi nimen mukaan.
5. Lisää paikkakuntatiedot lisätäksesi paikallista liikennettä Pinterest-sivustollesi.
6. Tarkista yksityisyysasetuksesi! Varmista, että hakukone-esto (Search Privacy) on EI asennossa.
Taulut tehokäyttöön
7. Käytä kansikuvia hyödyksesi! Valitse kuva, joka kertoo taulun sisällöstä ja herättää käyttäjän huomion. Voit myös valita jonkin yhtenäisen teeman.
8. Nimeä taulut tarkasti. ”Ylioppilasjuhlan tarjoilut” auttaa asiakasta löytämään etsimänsä helpommin ja tarkemmin, kuin taulun nimi ”Juhlatarjoilut”.
9. Kirjoita jokaiselle taululle lyhyt ja selkeä kuvaus. Käytä mahdollisimman paljon niitä sanoja, joita asiakas aiheesta tietoa ja ideoita etsiessään käyttäisi hakusanoinaan.
10. Lisää jokaiseen luomaasi tauluun tarpeeksi pinnauksia: yli kymmenen pinnausta saa taulusi näyttämään valmiimmalta.
11. Mikäli sinulla on jo useampia tauluja, olet varmasti huomannut, että osa pinnauksistasi on muita suositumpia. Luo ”Parhaat palat” -taulu, johon kokoat suosituimmat pinnauksesi.
12. Järjestä taulusi niin, että suosituimmat ja relevanteimmat taulusi ovat sivusi ylälaidassa. Näin Pinterest-käyttäjät löytävät parhaat palasi heti.
Pinnaa oikein
13. Panosta pinnauksen kuvaukseen. Mieti, mikä aiheessa tuottaa mahdolliselle asiakkaallesi lisäarvoa ja keskity kirjoittamaan lyhyt kuvaus siitä.
14. Lisää kuvaukseen mahdollinen www-osoite ja tägää aiheesta kiinnostuneita seuraajiasi.
15. Mikäli luot itse pinnauksen kuvan omaan sisältöösi, muista käyttää erottuvia ja pysäyttäviä kuvia ja tekstejä. Lisää logosi kuvaan!
16. Älä käytä pinnauksissa lyhennettyjä URL-osoitteita: palvelut kuten bit.ly on blokattu Pinterestin toimesta.
17. Myös Pinterestissä jatkuvuus ja tasaisuus ovat valttia! Päivitä Pinterestiäsi useita kertoja viikossa parhaan hyödyn saamiseksi.
18. Voit ajastaa julkaisusi myös Pinterestissä. Se helpottaa some-markkinointiin kuluvan ajankäytön tasoittamista ja helpottaa kiireisessä arjessa. Se onnistuu nykyisin kaikilla yrityssivuilla julkaisun yhteydessä. Saat kerrallaan ajastettua vaikka 100 julkaisua.
19. Lisää www-sivustollesi, verkkokauppaasi tai blogiisi ”Pin it” -nappi. Sen avulla käyttäjät voivat jakaa sisältöäsi Pinterestissä helposti.
20. Tutustu kilpailijoidesi Pinterest-profiiliin ja tauluihin. Mitkä ovat heidän suosituimpia pinnauksiaan?
21. Videot lisäävät monipuolisuutta Pinterest-sivusi sisältöön!
Myös Pinterest on keskusteleva kanava
22. Vastaa jokaiseen kommenttiin, tykkää seuraajiesi pinnauksista ja pyri keskustelemaan seuraajiesi kanssa.
23. Perusta jaettu taulu, johon kutsut aktiivisia seuraajiasi jakamaan sisältöä kanssasi.
24. Kysy kysymyksiä ja mielipiteitä: herätä keskustelua!
25. Seuraa alasi mielipidevaikuttajia myös Pinterestissä!