Useissa sosiaalisen median markkinoinnin koulutuksissa ja työpajoissa olen painottanut sosiaalisen median keskustelevaa ja kahdensuuntaista kulttuuria. Kanavasta riippumatta some on markkinoinnin välineenä asiakkaan ja yrityksen yhdistävässä roolissa. Parhaat tulokset sosiaalisen median markkinoinnissa saadaan, kun onnistutaan vuoropuhelussa ja yleisö on sitoutunutta ja osallistuvaa. Kuinka siis lisätä keskustelua ja aktivoida seuraajia?Kokosimme vinkkejä vuoropuhelun kehittämiseen ja lisäämiseen somessa.
1. Kysy kysymyksiä
Seuraajat seuraavat yrityssivuasi, koska he haluavat syystä tai toisesta kuulla yrityksestäsi. Moni haluaa myös äänensä kuuluviin, joten älä epäröi kysyä kysymyksiä. Somessa kynnys vastata erilaisiin keskustelunavauksiin on matala. Monipuolista sisältöäsi pyytämällä mielipiteitä alasi ajankohtaisiin uutisiin, kysy mielipiteitä makuasioista, pyydä seuraajiltasi vinkkejä ja parannusehdotuksia. Kun kutsut seuraajasi keskusteluun, voit itse saada arvokasta lisätietoa, ideoita ja kehitysehdotuksia. Lähde rohkeasti mukaan ja kommentoi keskustelua!
2. Älä unohda huumoria
Huumoripitoinen ja hauska sisältö on parhaimmillaan rentoa ja tuo yritystäsi lähemmäs seuraajia. Kevyt ja iloinen sisältö huomataan ja hyväntuulisuus tarttuu! Positiivinen ja energinen huumori, nauravat kasvot ja iloisuus herättävät huomion ja samalla tuot esille omaa ammattitaitoasi ja palveluasi.
3. Persoona peliin
Mitä enemmän uskallat tuoda persoonaasi esille, sitä varmemmin sinut huomataan ja sisältöösi sitoudutaan. Arkisetkin jutut viehättävät lukijaa! Omaperäinen ja juuri sinun yrityksesi näköinen sisältö auttaa erottumaan massasta ja luomaan yhteisöllisyyttä myös seuraajiesi keskuudessa. Älä epäröi tuoda (yrityksesi yhteisiä ja hyväksyttyjä) mielipiteitä esille. Tuo esiin tekijät kulissien takaa ja tarjoa samalla tietoa, vinkkejä tai muuta hyödyllistä informaatiota seuraajillesi.
4. Panosta videoihin
Videomarkkinointi kasvattaa suosiotaan sosiaalisen median kanavissa. Optimaalisen pituisia ja kiinnostavia videoita katsotaan ja klikataan somessa. Social Bakersin tutkimuksen mukaan videoilla saavutavat nykyään paremman tuloksen Facebookissa, kuin Youtubessa. Panosta siis laadukkaaseen videomateriaaliin: muista brändi, mielikuva, tavoite ja kohderymä!
Lähde: http://www.socialbakers.com/blog/2335-facebook-video-is-now-bigger-than-youtube-for-brands
5. Raota kulissia
Päästä seuraaja lähemmäs yrityksesi arkea! Mitä teillä tapahtuu työpäivän aikana? Millaista on olla töissä juuri sinun työpaikallasi tai mitä sinun päiväsi sisältää? Päästä seuraajasi päiväksi lähelle työntekijöitäsi: mitä yksittäisen työntekijän työpäivän aikana tapahtuu? Miltä toimistonne tai työympäristönne näyttää?