Helpota sosiaalisen median hallintaasi näillä vinkeillä
Sosiaalisen median viestinnän hallinnointi ja somesisällöt eivät ole aivan helppoja rasteja. Jokainen, joka sitä työkseen tekee, tietää tämän. Jokaisen koulutuksen jälkeen kuulen saman lauseen: ”Tähän kyllä saisi menemään koko päivän, jos vain haluaisi”. Kyllä, se on totta. Somemarkkinointi vie aikaa. On olemassa kuitenkin työkaluja, joiden avulla jokapäiväistä sosiaalisen median parissa työskentelyä voi kuitenkin helpottaa.
Sosiaalisen median tilanneanalyysi
Sosiaalisen median tilanneanalyysi helpottaa sinua hahmottamaan missä mennään, mikä on tilanne juuri nyt. Sehän sopii ajankohtaankin ihan hyvin, kun ensimmäinen vuosipuolikas on juuri nyt takanapäin ja toinen juuri alkanut.
Riittää, kun tutkailet asiaa juuri niin syvältä kuin itsellesi on tarpeen. Jos tiimissänne on muitakin, mieti mitkä asiat on olennaisia käydä läpi. Älä ylianalysoi, eli kerää vain tärkeimmät luvut ja tiedot.
- Listaa kaikki someprofiilisi
- Päivitä kaikki profiili- ja kansikuvat ajankohtaisiksi, myöskin profiilikuvaukset, jos tarpeen
- Kirjaa avainluvut, kuten yleisön kasvu, kattavuus, sitoutuneisuus ja liikenteen määrä, joka on näistä kanavista syntynyt. Suurimmilla somekanavilla on hyvät työkalut tähän, eli et välttämättä tarvitse ulkopuolisia analyysityökaluja.
- Arvioi someläsnäolosi vaikutus tarkistamalla suorituskykymittarisi (key performance index, käytämme tästä sanaa suorituskykymittari). Tästä voisi kirjoittaa jo erillisen blogikirjoituksen, mutta nämä voisivat olla mitattavissa: bränditietoisuus, vaikuttavuus, liidit ja myynti. Tämä antaa sinulle hieman näkökulmaa mihin kannattaa panostaa nyt ja vastaisuudessa. Nämä saat selville yhdistelemällä eri analytiikkatyökaluista saamaasi tietoa. Olemme kirjoittaneet sisältömarkkinoinnin mittaamisesta , sieltä saat vinkkejä lisää!
Tutki millainen sisältö on menestynyt parhaiten
Näet Facebookin oman analytiikkatyökalun kautta mainiosti mitkä postaukset ovat näkyneet laajalti ja mitkä eivät. Näet myös Twitterin analytiikoista menestyneimmät twiittisi ja jos sinulla on Instagramissa käytössäsi yrityssivu , niin ne kertovat menestyneimmät postauksesi. Pinterestin ja Linkedinin yritystileiltä samoin jne. Kun näet mitkä postaukset aiheuttavat eniten reaktioita ja mitkä postaukset leviävät eniten, suosittelemme tietenkin tekemään enemmän juuri sellaista sisältöä.
On olemassa analytiikkatyökaluja, joilla pystyt jatkuvasti seuraamaan yhdestä paikasta menestyksekkäintä sisältöä. Kuulun suosikkeja ovat mm. FanPageKarma ja AgoraPulse – nämä sopivat ammattilaiskäyttöön ja ovat maksullisia. Useimmiten kuitenkin yrityksille riittävät kunkin kanavan tarjoamat natiivityökalut.
Jos käytät linkkipalveluita, kuten bit.ly , pystyt myös helposti näkemään kuinka hyvin somessa jakamat linkkisi ovat levinneet. Joskus tämä auttaa näkemään selkeästi mitkä asiat seuraajianne kiinnostavat.
Kunhan sisällöntuotantonne on kunnossa, pystytte verkkosivuliikennetyökalujenne, esim. Google Analyticsin perusteella näkemään loistavasti mitkä ovat teille tärkeimmät somekanavat.
Kehitä teille sopiva sisällöntuotantokone
Kaikkia vaivaa sama ongelma jatkuvasti: mistä löytää tarpeeksi hyvää ja relevanttia sisältöä somekanaviin? Ehkäpä teidän ei tarvitsekaan kehittää kaikkea sisältöä itse, vaan kuratoida muille ne parhaat. Termiä sisällön kuratointi käytetään siitä, että sinä välität ja valikoit eli jaat muille alanne parhaat sisällöt. Lue kirjoituksemme sisältöstrategiasta , niin pääset hyvin alkuun!
Mistä niitä parhaita sisältöjä sitten löytyy? Ala kerätä linkkivarastoa sivuista, mistä sisältöjä bongaat parhaiten, ja muista käydä niitä läpi jatkuvasti. Seuraa alanne muita tekijöitä, paitsi suomalaisia, niin ehdottomasti myös ulkomaisia. Käytä Googlea, seulo Twitteriä, ja kokeile ainakin tätä sisällön etsimiseen: Feedly . Kaikille aloille nämäkään eivät tietenkään sovi.
Suunnittele sisältöjäsi koko ajan ja kerää sisältöä varastoon. Tähänkin on olemassa vaikka mitä palveluita. Yksi ihan näppärä on Pearltrees . Jos haluat tallettaa kaikki jakamasi FB- ja Twitter-linkit, niin Pearltreessä se onnistuu!
Tee sisällöistäsi visuaalisia (ja helposti jaettavia)
Millainen sisältö leviää netissä parhaiten? Hyödyllinen, informatiivinen, viihdyttävä, VISUAALINEN. Visuaaliset asiat ymmärretään nopeasti ja helposti ja niitä myös jaetaan enemmän kuin tekstejä. Käytä siis visuaalisia someja, kuten Instagram, Snapchat, YouTube. Käytä kuvankäsittelytyökaluja, joista blogasimme aiemmin. Instagramin stoorit ovat loistava visuaalinen mahdollisuus yritykselle!
Huolehdi, että ehdit keskustella yhteisösi kanssa!
Tämä tärkeä ohje on aivan liian aliarvostettu. Suurin osa yrityksistä pitää edelleen somea yksipuolisena sisällönjakamispaikkana, kun se todellisuudessa on nimensä mukaisesti SOSIAALINEN paikka. Siellä olisi kohderyhmä valmiina kommunikointiin, mutta sitten unohdetaan tyystin vastailla kysymyksiin tai ylipäänsä millään tavoin huomioida omia seuraajia.
Kun kerran nähdään suuresti vaivaa huomion herättämiseen, pitäisi ehdottomasti olla muutama minuutti päivässä aikaa myös yleisön huomioimiseen. Ilman seuraajia somekanavanne ovat täysin tyhjänpäiväisiä.
Kuulun työntekijöillä on kaikilla puhelimiin asennetut somesovellukset, jotta aito keskustelu on helppoa. Joka kerta, kun fanit ja seuraajat mainitsevat asiakastilin, pystymme reagoimaan välittömästi. Esimerkiksi, kun käytössä on Pages-sovellus Facebook-viestintään, niin FB yrityssivulle tulevat viestit eivät huku oman Facebookin ilmoitustulvaan. Twitter ilmoittaa niin ikään äänimerkein, kun meidät tai asiakastilimme mainitaan jne. Ja mehän vastaamme, oli asia suuri tai pieni taikka suorastaan tyhjänpäiväinen. Tämä on sitä vuorovaikutusta, sitä millä somessa on merkitystä.