Ota yhteyttä

5 vinkkiä viraaliin TikTok-sisältöön

Opi luomaan viraalia TikTok-sisältöä 5 tehokkaalla vinkillä! Tutustu ajankohtaisiin aiheisiin, katsojan koukuttamiseen ja sisällön jakamisen merkitykseen.

TikTok-koulutuksieni osallistujat haluavat aina kuulla, kuinka tehdään viraali TikTok-video. Mitään yksiselitteistä reseptiä satoihin tuhansiin näyttökertoihin ei ole, mutta menestyneitä TikTok-sisällöntuottajia tarkkailemalla ja ihan vaan käytännössä kokeilemalla olen onnistunut tunnistamaan muutamia oleellisia tekijöitä, joilla pääsee algoritmin suosioon.

Testasin omia vinkkejäni, kun halusin viimein saada 20 000 seuraajan ja miljoonan tykkäyksen rajapyykin ylitettyä henkilökohtaisella TikTok-tililläni. Onnistuin tavoitteessani, sillä sain neljällä viraalioptimoidulla videolla kerättyä itselleni 1000 uutta seuraajaa sekä yli 9000 tykkäystä alle viikossa.

Menestys ei ole ainoastaan tämän testiviikon aikana tehtyjen videoiden ansiota, sillä algoritmi näyttää koko ajan myös vanhoja videoitani uudelle yleisölle. Ne olivat kuitenkin merkittävä syy siihen, miksi onnistuin saavuttamaan tavoitteeni näin lyhyessä ajassa. Jos haluat kokeilla saavatko sinun sisältösi potkua näillä samoilla neuvoilla, jatka ihmeessä lukemista.

1. Valitse ajankohtainen aihe

TikTokissa, kuten missä tahansa somekanavassa, informaatio leviää nopeasti. Älykkään algoritmin ansiosta videosi voi löytää tuhansia uusia silmäpareja minuuteissa, jos onnistut tarttumaan johonkin ajankohtaiseen aiheeseen tai trendaavaan ääniraitaan juuri oikeaan aikaan.

Olen kirjoittanut erillisen artikkelin TikTokin trendeistä, mikäli niiden perässä pysyminen kiinnostaa. Trendeihin osallistuminen on tehokas tapa tavoittaa uutta yleisöä, sillä algoritmi suosii niitä. Mikäli hassuihin TikTok-trendeihin osallistuminen ei kuitenkaan ole sinun juttusi, kannattaa pyrkiä tekemään informatiivista asiasisältöä ajankohtaisista aiheista.

Onko jokin yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyvä puheenaihe pinnalla? Voitko tarjota näkökulmaa tai ratkaisua aiheeseen, jota jonkun toisen käyttäjän viraalissa videossa kummastellaan? TikTokissa nopeus on valttia, joten tartu kameraan heti aiheen ollessa kuumimmillaan. Hakukoneoptimoi videosi asiaankuuluvilla hashtageilla ja sisällytä tärkeitä avainsanoja videon kuvaukseen, jotta algoritmi osaa suositella sitä aiheesta kiinnostuneille.

2. Pysäytä katsoja


TikTokissa käyttäjien kollektiivinen keskittymiskyky on heikko ja seuraava mielenkiintoinen video on aina yhden nopean pyyhkäisyn päässä. Videosta toiseen siirtyminen tapahtuu useimmilla meistä refleksinomaisesti, ellei sisältö herätä kiinnostusta ensimmäisten millisekuntien aikana. Katsojan koukuttaminen heti kättelyssä on olennaista, mikäli haluat videoillesi enemmän katselukertoja.

Klikkiotsikoita muistuttavien huudahdusten sijaan TikTokissa katsojia kannattaa pyrkiä koukuttamaan hienovaraisemmilla keinoilla. Yksi olennainen tekijä on tietenkin se, miltä sisältö näyttää. Videon ei tarvitse olla ammattikalustolla kuvattu – päinvastoin, usein puhelimen kameralla kuvattu sisältö uppoaa TikTokin kanavakulttuuriin luontevammin. Voit silti panostaa visuaalisiin elementteihin, jotka saavat katsojan pysähtymään videosi äärelle.

Voitko kuvata sisältösi mielenkiintoisessa ympäristössä tai valita taustalle lavasteita, jotka kiinnittävät katsojan huomion? Tylsä lokaatiokaan ei ole este, sillä TikTokin green screen -toimintoa hyödyntämällä voit vaihtaa videosi taustaksi minkä tahansa kuvan tai videon, mikä sopii valitsemaasi aiheeseen. Jos sinulla on omaperäinen tyyli tai ulkonäkösi kerää muuten vaan kehuja myös internetin ulkopuolella, se kannattaa valjastaa vahvuudeksi myös TikTokissa.

Mikäli olet valmis heittäytymään oikein kunnolla, lisäämällä videoihisi erilaisia absurdeja elementtejä voit pysäyttää katsojat ihmettelemään touhujasi. Olen esimerkiksi törmännyt sisällöntuottajaan, joka esiintyy videoillaan aina jokin outo itse (selkeästi huumorilla) askarreltu nenäkoru sieraimessaan. Erään toisen käyttäjän taustalla näkyy aina pelottava nukke, jota ei mainita itse videoissa sanallakaan.

Näistä inspiroituneena esiinnyin itse kahdella videolla siten, että korvistani roikkui tunnistettava laturin piuha. Pieni humoristinen elementti kiinnitti monien huomion, minkä ansiosta sain videoihin ylimääräisiä kommentteja. Algoritmi kiittää.

3. Uskalla olla kontroversiaali

Olet varmaan kuullut sanonnan siitä, kuinka kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Tämä lause pätee ainakin silloin, kun haluat saada mahdollisimman paljon näyttökertoja TikTokissa. Kontroversiaalin sisällön tekeminen ei sovi mille tahansa brändille, joten ymmärrettävästi tätä vinkkiä en voi jokaiselle suositella. Jos olet kuitenkin valmis kokeilemaan mitä tahansa menestyäksesi TikTokissa, ihmisten ärsyttäminen on takuuvarma keino saada videoillesi lisää katsojia.

Onko sinulla jokin epäsuosittu mielipide, joka on sidoksissa yrityksesi toimialaan? Voitko tuoda tuotteitasi tai palveluitasi esille kärkkäällä tavalla, mikä innostaa kohdeyleisöäsi, mutta saa vastustajat hermostumaan? Mielipiteitä jakavat videot keräävät runsaasti kommentteja, mikä on algoritmin silmissä aina iso plussa.

Niin surullista kuin se onkin, oman kokemukseni mukaan asiasisällöissä negatiivinen tulokulma on usein neutraalia tehokkaampi. Se voi aiheuttaa närkästystä, mutta näyttökertoja tavoitellessa siihen täytyy myös pyrkiä. Viiden vinkin sijaan kannattaa siis kertoa viisi yleisintä mokaa. Epäkohtia huomautellessaan kannattaa kuitenkin tarjota myös ratkaisuja, ettei videosta jää ainoastaan paha maku suuhun.

Olipa aihe tai äänensävy mikä tahansa, viraalit videot saavat aina osakseen myös negatiivisia kommentteja. Voit huolehtia hyvinvoinnistasi hyödyntämällä TikTokin kommenttisuodattimia. Suodatinten avulla voit piilottaa automaattisesti kommentteja, jotka sisältävät haukkumasanoja. Löydät kommenttisuodattimet TikTokin asetuksista polusta Asetukset ja yksityisyys > Yksityisyys > Kommentit.

4. Anna syy jakaa video

Kaikkein onnistuneimmat videot ovat sellaisia, joita katsojat haluavat jakaa. Tämä on myös algoritmin tapa tunnistaa, että tekemäsi sisältö on erityisen arvokasta. Kun videotasi jaetaan eteenpäin TikTokin yksityisviesteissä tai linkkinä eri alustoilla, voit saada näyttökertoja myös sellaiselta yleisöltä, jota algoritmi ei muutoin olisi tavoittanut. Se on käytännössä ilmaista mainosta sinulle.

Videota suunnitellessa kannattaa siis pohtia, millainen tulokulma tekisi siitä mahdollisimman jaettavan. Millaisia sisältöjä itse tykkäät jakaa yleisöllesi somessa? Useimmiten syynä on joko videon huumoriarvo tai se, että siitä oppii jotain uutta. Myös samaistuttavat tilanteet voivat saada aikaan tarpeen jakaa videota samanhenkisille ihmisille. Toisinaan omasta toimialasta voi olla vaikeaa keksiä tavalliselle tallaajalle kiinnostavia kulmia, joten tähän kannattaa kysyä vinkkejä myös yrityksen ulkopuolelta.

5. Saa tämä kaikki näyttämään vaivattomalta

Jos tavoitteenasi on saada sisällöillesi mahdollisimman paljon näyttökertoja, tärkeintä on optimoida videot mukailemaan TikTokin kanavakulttuuria. Tämä tarkoittaa lyhyitä videoita, nopeaa tempoa ja ajankohtaista huumoria. Tarkkailemalla menestyneitä TikTok-tilejä pääset parhaiten kärryille siitä, millainen sisältö yleisöä koukuttaa.

TikTokissa tärkeintä on olla aito, joten anna persoonasi loistaa. Parhaimmassa tapauksessa videoitasi katsoessa tulee tunne, kuin kuuntelisi ystävää videopuhelun välityksellä. Sisältö ja sanoma ratkaisee. Teknisen toteutuksen viilaamiseen kannattaa keskittyä vasta sen jälkeen.

Ei siis kannata ottaa paineita, vaikka et osaisi käyttää ammattimaisia videotuotannon työkaluja. Pelkästään TikTokin omaa editoria ja filttereitä hyödyntämällä saat videoihisi lisää mielenkiintoa. Useimmiten suoraan TikTokin sovelluksella kuvattu sisältö istuukin TikTokin kanavakulttuuriin paremmin, kuin liian mainosmaiset ammattikalustolla tuotetut videot.

+ Muista, että hidas ja tasainen kasvu on hyvästä

Vaikka suurilla numeroilla voi tehdä vaikutuksen ja positiivinen huomio tuntuu palkitsevalta videon tekijälle, kaikkien sisältöjen ei kuitenkaan tarvitse saada heti kymmeniä tuhansia näyttökertoja. Tykkäysten ja trendien perässä juoksemisen sijaan kannattaa panostaa ajattomaan sisältöön, joka aidosti palvelee kohderyhmääsi.

TikTok on äärimmäisen tehokas hakukone. Algoritmi osaa myös suositella käyttäjilleen kuukausia vanhoja videoita, mikäli se tunnistaa niiden olevan relevantteja katsojan senhetkisiin mielenkiinnon kohteisiin nähden. Laadukkaat asiasisällöt löytävät siis katsojansa, vaikka näyttökertoja kertyisi ajankohtaisia ja trendaavia aiheita hitaammin. Minunkaan videoni eivät useimmiten yllä viraalilukemiin heti julkaisunsa jälkeen, mutta ne keräävät vuosien saatossa tasaiseen tahtiin uusia näyttökertoja. Ne saavat myös eniten kiitosta aktiivisimmilta seuraajiltani, mikä on minun mielestäni kaikkein palkitsevinta sisällöntuotannossa.

Jos sinun yrityksesi tarvitsee lisää neuvoa TikTok-sisällöntuotantoon, tulen kouluttamaan teitä mielelläni!

Mikäli kiinnostuit, pyydä tarjous TikTok-koulutuksesta alta!

TikTok-koulutus