Ota yhteyttä

TikTok käyttöopas, osa 2: trendit ja niiden hyödyntäminen

2 helmikuuta 2023

Trendit ovat TikTokin sisäpiirivitsejä. Ne voivat perustua ääniraitaan, tanssiliikkeeseen, filtteriin, erikoistehosteeseen tai näiden yhdistelmään.

Trendit ovat TikTokin sisäpiirivitsejä. Ne voivat perustua esimerkiksi ääniraitaan, tanssiliikkeeseen, filtteriin, erikoistehosteeseen tai näiden yhdistelmään. Mikäli TikTok on sinulle kanavana vieras ja trendit täyttä hepreaa, lähdetään avaamaan niitä konkreettisten esimerkkien kautta.

Case Terapeuttiville

”Etpäs arvannukkaan, että minä tuun täältä ja sanon, että oikeesti kaikki on ihan hyvin. Voit rauhottua.”

Tämän lausahduksen sanoi TikTok-käyttäjä Terapeuttiville eräällä videollaan joulukuussa 2022. Suomen suosituimman TikTok-terapeutin videosta tuli nopeasti viraali, minkä seurauksena muut käyttäjät alkoivat tehdä omia videoitaan Villen alkuperäistä ääniraitaa hyödyntäen. Esimerkiksi Wolt hyppäsi trendiin mukaan saatesanoilla ”kun tilaat nälkäkiukuissa Woltista”.

Vain muutamassa viikossa lauseesta tuli tunnistettava ja legendaarinen osa suomalaisten TikTok-käyttäjien sanavarastoa. Lähes kaikki olivat nähneet Villen alkuperäisen videon. Trendi kehittyi, minkä seurauksena muut käyttäjät alkoivat keksiä omia versioitaan aloittamalla videon lauseella ”etpäs arvannutkaan, että minä tuun täältä ja sanon…”

Tämä on erinomainen esimerkki TikTokin trendien elinkaaresta. Yksittäisestä videosta alkunsa saanut ääniraita tai konsepti alkaa elää omaa elämäänsä, kun muut käyttäjät monistavat ideaa ja tekevät siitä omia versioitaan. TikTokissa matkiminen on siis sallittua, kunhan muistaa tuoda videoon jonkin oman twistin suoran kopioimisen sijaan.

Vaikka kyseessä on yksi tämän hetken suurimmista sosiaalisen median kanavista, TikTokin käyttäjät kokevat olevansa samaa pientä kuplaa. Suomalaisilla tiktokkaajilla on omat sisäpiirivitsit, slangi ja lore, jota vain kanavan aktiiviset käyttäjät ymmärtävät. Maailmanlaajuisista trendeistä puhumattakaan.

Case Rodger Cleye

Floridalainen insinööri Rodger Cleye on monelle tiktokkaajalle tuttu kasvo. Tätä tekstiä kirjoittaessani hänellä on 3,3 miljoonaa seuraajaa ja hänen videonsa ovat keränneet kymmeniä miljoonia tykkäyksiä ympäri maailman. Cleyen suosiosta kertoo myös se, että legendaarinen musiikkilehti Rolling Stone haastatteli häntä marraskuussa 2022.

Rodger Cleye julkaisee tililleen pääasiassa lauluvideoita. Cleye ei ole erityisen lahjakas laulaja – teknisesti ottaen hänen laulusuorituksensa ovat aika keskinkertaisia. Mutta juuri se tekee Cleyen videoista niin samaistuttavia. Kukapa ei olisi joskus laulanut suosikkikappaleidensa mukana ollessaan yksin kotona?

TikTokin käyttäjät rakastuivat näihin autenttisiin lauluvideoihin ja loivat niistä oman trendin. Videoita leikataan ja liimataan kuvapankkikuvien päälle kuvastamaan erilaisia samaistuttavia tilanteita, joissa käyttäjät voisivat laulaa Cleyen tavoin hänen valitsemiaan kappaleita. Suomessa esimerkiksi Verohallinto ja 02 Taksi ovat tarttuneet Rodger-trendiin:

TikTokin algoritmi suosii trendejä

TikTokin trendit ovat oivallinen tapa tavoittaa uutta yleisöä, sillä algoritmi suosii trendejä. Kun käytät trendaavaa ääniraitaa, algoritmi suosittelee videotasi käyttäjille, jotka ovat tykänneet muista kyseistä ääniraitaa hyödyntävistä videoista. Sama logiikka toimii myös filttereiden ja erikoistehosteiden kohdalla.

Trendit ovat yleensä lyhytikäisiä, sillä samaa vitsiä ei voi hokea kovin montaa kertaa ennen kuin se menettää huumoriarvonsa. Siksi niihin kannattaisi tarttua heti. Tämä voi olla haastavaa etenkin isoissa organisaatioissa, jossa sisällöntuotantoon osallistuu useita ihmisiä ja videot täytyy hyväksyttää useammalla silmäparilla ennen julkaisua. Jos löydät trendin tänään ja pääset julkaisemaan oman versiosi siitä vasta kahden viikon päästä, idea voi olla jo täysin vanhentunut.

Siksi en suosittele sisältöstrategian rakentamista trendien varaan. Ne voivat olla hauska lisä muiden videoiden ohella, mutta ensisijaisesti kannattaa panostaa ajattomaan omaa kohderyhmää puhuttelevaan sisältöön. Ajankohtaisten trendien kalasteluun ei siis kannata käyttää liikaa aikaa ja vaivaa.

Parasta olisi tietenkin luoda itse trendi, jota muut tiktokkaajat alkavat kopioida. On kuitenkin mahdoton ennustaa, mistä ääniraidoista tulee viraaleja. Jos kaipaat inspiraatiota, YouTube-käyttäjä Ted Nivison kertoo videollaan I Made A Viral TikTok Sound, kuinka hän suunnitteli viraalin ääniraidan viikossa. Viikkoon mahtuu useita epäonnistuneita kokeiluja, mutta yhtä ääniraidoista käytettiin lopulta kymmeniä tuhansia kertoja.

Miten TikTok-trendiin osallistutaan

Ennen trendiin osallistumista kannattaa ensin varmistaa, että ymmärrät mistä trendissä on pohjimmiltaan kyse. Kun törmäät videoon jonka idean haluat kopioida, pääset näkemään muiden käyttäjien versioita klikkaamalla videolla käytetyn ääniraidan tai filtterin nimeä. Tästä kohdasta pääset myös tallentamaan äänen tai tehosteen suosikkeihin myöhempää käyttöä varten.

Katso muutama trendiä noudattava video ja ideoi sen pohjalta oma versiosi. Sido trendin idea jollain tapaa sinuun, yritykseesi tai tilisi sisältöön, jotta se puhuttelee tavoittelemaasi kohderyhmää. Pyri tekemään videosta mahdollisimman samaistuttava viittaamalla tilanteeseen, johon kohdeyleisösi törmää omassa elämässään.

Väkisin väännetty sisältö ei kuitenkaan toimi, joten osallistu trendeihin vain silloin, kun niiden toteutus tuntuu luontevalta. Trendeihin osallistumisen on tarkoitus olla helppoa ja hauskaa. Älä siis yliajattele, vaan kokeile rohkeasti!

Ole yhteydessä, mikäli organisaationne tarvitsee TikTok-koulutusta!

TikTok-koulutus

 

Saatat olla kiinnostunut myös:

tiktok-kayttoopas-osa-1-algoritmi-fyp-ja-kanavakulttuuri

TikTok-markkinointi