Ota yhteyttä

Sisällöntuotanto someen – tässä 7 vinkkiä somesisältöjen tuotantoon

Miten keksiä aina jotain mielenkiintoista kerrottavaa someen? Sisällössä keskiössä pitää olla yrityksen toiminta: kerro yrityksestä, tuotteista, henkilöistä, tapahtumista. Näin teet yritystä ja tuotteita tunnetuksi potentiaalisille asiakkaille. Tässäpä vinkit sisällöntuotantoon!

Miten keksiä aina jotain mielenkiintoista kerrottavaa someen? Esimerkiksi Facebookissa on paljon arvontoja, mutta palvelevatko ne todella yrityksen päämääriä. Oletko koskaan pohtinut, osallistuvatko arvontoihin ne ihmiset, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi?

Sisällössä keskiössä pitää olla yrityksen toiminta! Kerro yrityksestä, tuotteista, henkilöistä, tapahtumista. Näin teet yritystä ja tuotteita tunnetuksi potentiaalisille asiakkaille. Some on tänä päivänä yksi keskeisimmistä markkinointikanavista – hyödynnä se tehokkaasti.

1. Mystinen inspiraatio

Mistä lähteä liikkeelle? Odotatko inspiroivaa flow-tilaa voidaksesi aloittaa huippusisällön tuottamisen someen? Älä odota luovuuden puuskaa, vaan tee asioita päivittäisen rutiinin avulla. Vaikka usein puhutaan luovuuden vimmasta, jonka avulla asiat sujuvat kuin itsestään, ammattitaitoinen sisällöntuotanto ei ole kuitenkaan sidottu mihinkään flow-tilaan. Laadukas sisältö syntyy päivittäisestä tekemisestä ja sisällöntuotannossa on ennen kaikkea kyse ammattitaidosta – siitä, että tunnet tuotteesi ja kerrot siitä.

Sisällöntuotanto someen on suunnitelmallista ja toki joskus on hyvä hakea ideoita uusista paikoista ja kokeilla tehdä asioita eri tavalla. Kuitenkin sisällöntuotannossa tärkein kantava voima on rutiini ja jokapäiväinen tekeminen luottaen omaan ammattitaitoon. Lataa alta Kuulun käyttämä sisältökalenteri.

Lataa Kuulun sisältökalenteripohja

2. Keskity kohderyhmääsi – unohda muut!

Luo ensimmäiseksi katsaus kohderyhmääsi. Mieti kenelle kirjoitat ja miksi? Haluatko houkutella uusia asiakkaita vai onko sinulla jotain kerrottavaa nykyisille asiakkaille vai tavoitteletko kenties molempia. Mieti, toimiiko yksi viesti kaikille. Uudet asiakkaat eivät tunne sinua – he ovat kenties vain kuulleet yrityksen nimen ja tietävät suurin piirtein mistä on kysymys, eli sinulle ihan päivänselvät asiat kuten tuotteesi ovat heille outoja. Nykyisillä asiakkailla on kokemusta tuotteistasi ja he ovat varmasti kiinnostuneita tuotteistasi jatkossakin, etenkin uutuuksista.

Osa sisällöstä sopii lähtökohtaisesti molemmille, kuten tapahtumista kertominen. Mutta tuotteista kertovat sisällöt voivat olla hyvinkin erilaisia. Kun tunnistat tämän, ettei yksi viesti tavoita kaikkia kohderyhmässäsi, kirjoita samasta aiheesta eri näkökulmasta parin viikon päästä toiselle kohderyhmällä. Laatimalla sisältöä eri kohderyhmille pidät heidät kiinnostuneina.

Muista, että harvan yrityksen potentiaalisia asiakkaita ovat kaikki ihmiset. Geneerisen ja yleisen sijasta keskity tavoittamaan sinulle tärkeät ihmiset. Unohda epäoleelliset ryhmät – etenkin ne kilpailut, jotka eivät tavoita todella potentiaalisia asiakkaitasi.

3. Pidä asiakkaan ostoprosessi mielessä

Kaikki ihmiset, jotka sisältöjäsi lukevat, eivät ole ostamassa tuotteitanne tai palveluitanne juuri nyt. Pidä mielessä, että muistat säännöllisesti kertoa asioita muutamasta eri näkökulmasta. Tee harjoitus, jossa pohdit:

  • Miten kerrot palveluistasi sellaiselle henkilölle, joka ei ole koskaan kuullutkaan teistä tai tuotteistanne?
  • Miten kerrot palveluistanne sellaiselle, joka tietää niistä jo jotain, mutta ei oikein tiedä mihin niitä hyödyntäisi
  • Miten kerrot palveluistanne sellaiselle, joka on tutkinut teitä jo pitkään ja tekee parhaillaan vertailua teidän ja jonkun toisen yrityksen välillä. Miten tällöin argumentoit palvelunne käyttökelpoisuudesta?

4. Panosta kiinnostavaan sisältöön!

Kiinnitä huomiota viestin ymmärrettävyyteen. Monimutkaisia asioita kannattaa kertoa esimerkkien, kuvien ja tarinoiden kautta. Näin ne ovat helpompia ymmärtää, ja ne jäävät myös paremmin mieleen.

Aiheita on paljon, oikeastaan loputon määrä, vaikka välillä voi tuntua, että ideat loppuvat kesken. Liikkeelle voi lähteä listaamalla aiheita, kuten ajankohtaiset tapahtumat, tuote tai palvelu, mitä yrityksessä tapahtuu ja millaisia henkilöitä siellä on töissä, eli aitoa tunnelmaa ja tapahtumia kulissien takaa. Asiakastarinat kiinnostavat, aidot käyttäjäkokemukset ovat mitä mainioin suositus. Myös sesonkeja kannattaa hyödyntää, näkyykö esimerkiksi laskiainen tai ystävänpäivä jotenkin yrityksessäsi?

Osallista lukijat somessa, aina ei tarvitse järjestää kilpailuja, vaan erilaisia kysymyksiä ja mielipiteitä tuotteista voi kysyä muutenkin. Aktiiviset ja sitoutuneet seuraajat vastaavat niihin. Eri yrityksillä toimii hieman erilainen sisältö ja vain testaamalla saa selville mikä toimii ja sisältöjä kannattaa muokata sen mukaan.

Jotta sinun ei tarvitsisi tehdä tätä aina vain nollasta uudestaan, tee vuosikello yrityksellesi . Vuosikellosta näet toistuvat tapahtumat, kuten juhlapäivät, jotka tulevat samaan aikaan joka vuosi. Onko alallanne messuja tai seminaareja, jotka toistuvat vuosittain? Mitä muita aiheita tiettyinä sesonkeina tapahtuu?

5. Tone of voice – tunnista äänensävysi

Kiinnitä huomiota myös äänensävyyn eli tone of voiceen. Rentoa vai virallista, kirjakieltä vai murretta? Somessa yrityksestä kannattaa tehdä helposti lähestyttävä, joten yleensä rento äänensävy toimii. Anna äänesi ja persoonasi kuulua, näin viesti on aidompi, jos herskyvä huumori ei ole tyyliäsi, ei siihen muottiin tarvitse väkisin vääntäytyä, vähempikin riittää.

Jos yrityksen some kanavia päivittää useampi henkilö, sitä tärkeämpi on kiinnittää huomiota äänensävyyn, sen tulee olla linjassa vaikka tekijä vaihtuu. On tärkeä, että yrityksesi sävy on tunnistettavissa ja se pysyy samana. Loistava esimerkki kohderyhmän mukaisesta äänensävystä on Varusteleka , joka puhuttelee yleisöään aina samoin, oli kanava mikä hyvänsä.

6. Aina ei tarvitse olla uutta kerrottavaa!

Älä ota paineita siitä, että kuukaudesta toiseen pitäisi keksiä aina uutta sisältöä. Voit nostaa vanhoja aiheita uudelleen esille ja kertoa niistä toisesta näkökulmasta. Tai kenties tuotteeseen on tullut pieniä muutoksia, kerro niistä. Huomaa myös, että uudet seuraajat eivät ole välttämättä nähneet aikaisempaa juttua ja muistutus vanhoille lukijoille on silloin tällöin paikallaan.

Voit käyttää samaa aihetta useamman kerran, muista että sisältöä lukevat erilaiset ihmiset. Esimerkiksi tapahtumasata voi kertoa videolla, tai nostaa edellisen vastaavan tapahtuman palautekyselyn suosituksia esille. Tapahtuman taustoista voi kertoa blogissa tai tuoda sisällössä esille faktatiedot tapahtuman ohjelmasta. Tässä on jo neljä ideaa samasta aiheesta. Huomaathan siis, että samasta asiasta voi tuottaa hyvin erilaista sisältöä, eri sisällöt myös kiinnostavat eri ihmisiä, siksi on myös perusteltua käyttää erilaisia sisältömuotoja .

Lue:
Sisältöjen versiointi eri somekanaviin
Päivitä vanhat blogitekstit

7. Vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin

Oletko koskaan pohtinut mitä asiakkaat teiltä toistuvasti kysyvät? Siinäpä on vastaus sinulle, jos mietit mitä someen postaisit. Listaa esimerkiksi TOP 10 kysymykset, joita palveluistanne tai tuotteistanne kuulet asiakkailta. Siinäpä on mahtava lista myös somesisällöiksi. Jos asiat kiinnostavat myynti- tai palvelutilanteessa, ne todellakin kiinnostavat myös somessa!

Viiden minuutin haaste: sisällön nopea ideointi

Tässä tulee viiden minuutin haaste. Olen kokeillut tätä itse, kun minulla on ollut mielessä jokin aihe, mutta en tiedä mitä siitä kertoisin ja mitä kaikkea sisällyttäisin. Kokeile toimisiko tämä sisällön nopea ideointi myös sinulla.

Tehtävä: Ota tyhjä paperi tai näytölle tyhjä tekstipohja. Laita kello hälyttämään viiden minuutin kuluttua. Kello käymään, ja ala nyt kirjoittamaan mitä sinulle tulee aiheesta mieleen. Älä jäsentele tekstiä vielä tässä vaiheessa, vaan kirjoita kaikki mieleen pälkähtänyt. Älä pysähdy lukemaan mitä olet jo kirjoittanut, anna mennä! Viiden minuutin jälkeen tarkastele tekstiä. Siinä on aihio sisältöön –minulla usein kahteenkin, kun ajatukset rönsyilevät.

Muista, että kehityt koko ajan. Mitä enemmän sisältöä tuotat sitä paremmaksi tulet. Luota asiantuntijuuteesi ja näkökulmaasi. Tunnet yrityksesi parhaiten, kerro siitä omin sanoin ja ideoin. Testaa mikä toimii, tarkastele tuloksia ja hyödynnä aikaisemmin toiminutta mallia uudelleen.

Lue lisää sisältöideoinnin työpajastamme, jonka voit tilata yrityksellesi!

Lue myös

Ideointivinkkejä sisältömarkkinoijalle

5 vinkkiä sosiaalisen median sisältöjen parantamiseksi