Pysähdy hetkeksi. Mieti nyt mitä sinulla on päälläsi, mitä kädessäsi ja mitä olet tänään nauttinut? Nauttimisella tarkoitan tässä tapauksessa esimerkiksi juoma- ja ruokavalintoja. Miksi ja millä perusteella olet tehnyt nämä valinnat? Poissulkien sellaiset ilmiselvät faktat, kuin että työpaikan ruokalassa käymme päivittäin, oli siellä sitten tarjolla lihapullia tai silakkapihvejä. Mutta noin muuten. Onnistunut brändäys ohjaa valintojamme alitajuisesti, emmekä välttämättä edes mieti miksi valitsemme niin kuin teemme. Brändi vetoaa tunteisiimme ja vaikuttaa, eikä valintatilanne ole meille näin ollen vaikea.
Olet ehkä vegaani ja oivaltava #nyhtiliike -kampanja puree sinuun. Onnistunut brändäys elää ajassa ja saa kiinnostumaan kasvisruokavalion vaihtoehdoista, sillä sekä arvomaailma että brändin ilmentymä ovat hienosti esillä ja linjassa, tarjoten tiedostavalle, modernille kuluttajalle inspiroivan tavan toteuttaa itseään. Valitset kenties suomalaista kestävää tyyliä nopeasti vaihtuvien ketjutoimijoiden linjastojen sijasta. Luet tätä kenties omppu-laitteen valossa tai PC:ltä. Saamme itse tehdä paljon valintoja kuluttajana sekä B2B-toimijana, ja pelkkiin järkisyihin on täysin turha vedota.
Brändäystyön ja brändin arvo
Brändäys saattaa kuulostaa abstraktilta, hähmäiseltä matkalta ilman tavoitteita. Totta on, että brändi on ennen kaikkea sitä, millainen mielikuva siitä ihmisten päässä syntyy.
”Brands exist in the minds of people who interact with them.” – Brian Collins
Brändin ja brändäyksen arvon käsittää tarkasteltaessa jotain käsin kosketeltavaa. Kuten tuotteen hintaa. Kahvikupillinen tuota aamujemme ja päiviemme energiaöljyä maksaa tuntemattoman yrittäjän asemakuppilassa kaksi euroa. Tuonnempana siintää vihreävalkoinen merenneito houkutellen kupposelle, alkaen 5 euroa. Ja ovi käy. Pelkästään tuotteen sisällöllä ei perustella yrityksen menestystä. Se perustellaan brändillä.
Maailman arvokkaimmat ja vaikutusvaltaisimmat brändit mitataan sadoissa miljardeissa. Yritykset rakentavat menestyksensä brändin kautta ja – ansiosta. Arvokkaat brändit ovat vaikuttajia. Paitsi oman toimialansa hallitsijoina, ne vaikuttavat myös muihin maailman trendeihin. Vaikka et olisi ihan vielä pääsylippujonossa sinne huvipuiston isoimpaan laitteeseen, voit aloittaa lisäämällä brändityöllä oman yrityksesi arvoa ja asemaa markkinassasi.
Miten onnistun brändityössä?
Brändityöhön ei kannata ryhtyä ilman kunnollisia työrukkasia ja istumalihaksia. Kyseessä on vaativa ja pitkäjänteinen strategiatyö , jossa palkintoa ei saa heti. Hyötyjä voi kuitenkin saada nopeastikin, kun perustukset on saatu kuntoon. Tai brändi myllätty uusiksi ja ohjattu oikealle tielle. Perustuksilla ja mylläämisellä tarkoitan työtä, jota tehdään ennen logosuunnittelua ja sloganeita. Työtä, joka vaatii erityisesti liikkeenjohdon ja markkinointiviestinnän panosta yhteistyössä organisaation eri osastojen edustajien kanssa. Linjakas ja lunastava brändi toteutuu jokaista toimintoa myöten.
Brändityö lähtee itsetutkiskelusta ja -tuntemuksesta. Vasta kun tiedät olemassaolosi syyn eli mission, sekä vision ja arvot, tarinasi ja erityisesti kohderyhmäsi, voit alkaa määritellä brändilinjoja niiden perusteella. Huomaa, että kikkailulla ja lyhytnäköisillä kampanjoilla et pelasta brändiä – edes onnistunut markkinointiviestintäkampanja ei auta, jos yrityksen toiminnot eivät hengitä samaa sanomaa. Suomeksi, jos mainostettu palvelu ei toimi. Brändistrategian luominen on oikeastaan toimintasuunnitelma, jolla visio viedään käytäntöön. Se sisältää sekä pitkän tähtäimen suuntaviivat sekä operatiivisen toiminnan task-listin ja tavoitteet seurantoineen.
Onnistunut brändi on ennen kaikkea kohdistettu oikein. Se puhuu kieltä, joka vetoaa halutun ihmisryhmän tunteisiin. Se näyttäytyy houkuttelevana arvomaailmansa mukaisena toimijana, erottuen kuitenkin viestinnällään muista. Eräitä brändityön päätavoitteita ovat tunnettuus ja tuttuus kohderyhmässä . Ei ollenkaan hullummat tavoitteet ottaen huomioon, että ihmiset ostavat todennäköisemmin juuri sitä tuttua ja hyväksi todettua merkkiä. Tuntematon brändi ei pälkähdä valintahetkessä mieleemme, emmekä todennäköisesti tartu siihen ilman meihin vetoavaa kehotetta. Tuntematon on aina riski.
Muista, että brändi ei ole sama kuin yritys . Se ei ole myöskään sama kuin tuote.
Lopuksi on hyvä vielä inspiroitua! Jos kahvihammasta jäi kutkuttamaan aiemman esimerkkini myötä, tutustu näihin herkullisiin kahvibrändeihin ja inspiroidu niiden linjakkaasta brändityöstä.
Kirjoittaja on Kuulun markkinoinnin suunnittelija, joka suhtautuu intohimoisesti brändityöhön ja kokee, että paras tarinankerronta kumpuaa aidoista kohtaamisista ja ajatusten törmäyttämisestä.
Jos tarvitset apua omassa brändäyksessäsi, autamme mielellämme
Kiinnostuitko brändäyksestä ja sitä kautta liiketoiminnan kasvattamisesta? Kuulu auttaa yrityksiä ja organisaatioita brändityössä ja markkinointi- ja viestintäsuunnitelmien toteutuksessa.
Lähteet:
https://www.entrepreneur.com/article/289007
http://ibrandstudio.com/inspiration/coffee-branding-designs
https://fi.goldandgreenfoods.com/fi/
https://www.weforum.org/agenda/2017/05/world-most-valuable-brands-google-apple-lego-nokia/
https://www.socialmediaexaminer.com/ways-to-promote-business-on-social-media/