Maailma on muuttunut hurjaa vauhtia viimeisen parin vuoden aikana.
Markkinoinnissa on kamppailtu rajoitusten, sääntelyn ja tietosuojamuutosten kanssa, ja maailman tilanne on tuonut omat haasteensa yritysten liiketoimintaan. Edellä mainittujen lisäksi, myös kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut perusteellisesti.
Muutosten myötä kannattaa kiinnittää huomiota myös tapaan, jolla rakennamme brändejämme, viestimme asiakkaidemme kanssa ja markkinoimme tuotteitamme.
Brändin tunnettuus ja asiakkaiden luottamus brändiä kohtaan, ovat entistä tärkeämmässä roolissa ja erottautuminen on jatkuvasti haastavampaa. Hyvin suunnitellulla brändimarkkinoinnilla voidaan kuitenkin saavuttaa jopa ennennäkemättömiä tuloksia.
Millaisia trendejä brändimarkkinoinnissa on odotettavissa 2022 aikana?
Tutkin brändimarkkinoinnin trendejä maailmalla, ja poimin niistä muutaman, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Vaikuttajamarkkinointi
Hubspotin tutkimuksen mukaan vaikuttajamarkkinointi on trendilistauksen kärkisijalla – eikä ihme. Vaikuttajilla on yleensä jo valmis sitoutunut yleisö, joka on kiinnostunut heidän sisällöistään.
Vaikuttajayhteistyö onkin mahdollisuus laajentaa bränditietoisuutta ja saada faneja vaikuttajan omasta yleisöstä.
Toisin kuin usein kuvitellaan, vaikuttajamarkkinointiin ei tarvita välttämättä julkkisvaikuttajaa, jolla on satoja tuhansia tai jopa miljoonia seuraajia. Yli 56% vaikuttajamarkkinointiin sijoittavista markkinoijista työskentelee mikrovaikuttajien kanssa.
Mikä mikrovaikuttaja?
He ovat sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiä, joiden seuraajamäärä liikkuu tuhansien ja kymmenien tuhansien välillä. Vaikka heidän seuraajamääränsä ovat pienempiä, ovat heidän julkaisunsa yleensä vaikuttavampia, johtuen heidän seuraajiensa sitoutuneisuudesta.
Toisin kuin julkkiksia, mikrovaikuttajia pidetään vielä arkipäiväisinä ja aitoina ihmisinä, Heidän luomansa luottamussuhde yleisöönsä vaikuttaa selvästi siihen, että heidän seuraajansa luottavat todennäköisemmin heidän mielipiteisiinsä ja suosituksiinsa, toisin kuin vaikeasti tavoitettavissa olevien julkkisten.
Brändin tehtävä ja sen arvo
Muutaman viime vuoden aikana, brändit ovat tuoneet missionsa ja arvonsa kaikkien tietoisuuteen aiempaa selkeämmin. Arvojen esille tuominen onkin lähes välttämättömyys – sillä suurin osa asiakkaista ostaa ennemmin tuotemerkiltä, joka jakaa heidän arvonsa.
Covid-19 -pandemia, #blacklivesmatter ja #metoo – liikkeet ovat nostaneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vaatimuksia, ja brändien on vastattava niihin, olemalla osallistavampia ja tuomalla monipuolisemmin diversiteettiä kampanjoihin ja sisältöihin.
Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota myös brändin vastuullisuuteen, ja siirtyvät kohti eettistä kulutusta. Näin ollen he ovat myös aiempaa tietoisempia ostotottumuksistaan – eikä tämä trendi osoita hidastumisen merkkejä.
Tänä vuonna brändien onkin omaksuttava ja tuotava esiin yrityksen sosiaalinen vastuu, voidakseen rakentaa ja säilyttää kuluttajien luottamuksen – vastapainona on riski joutua boikotoinnin uhriksi.
Sosiaalinen vastuu sisältää niin kestävän kehityksen, monimuotoisuuden kuin eettiset toimitusketjut. Brändeillä täytyy olla myös selkeä tehtävä, joka kuvastaa suurempaa tarkoitusta kuin pelkkä tuotteiden myynti.
Siispä, kun tänä vuonna suunnittelet viestiäsi ja markkinointistrategiaasi – pidä brändin tarkoitus ja yrityksen arvot mielessä. Miten brändisi auttaa asiakastasi, ja millaisen tarinan jaat heidän kanssaan?
Sisällön laatu ja visuaalinen viestintä
Sisällöt ovat jatkossakin markkinoijien tehokkain tapa olla vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa. Sisältöjen avulla voidaan lisätä brändin tunnettuutta, luottamusta sekä kiinnostavuutta.
Sisällön uusia muotoja ja luovia taktiikoita ilmaantuu jatkuvasti, mutta tässä muutama, jotka kannattaa pistää korvan taakse:
Videot ovat tulleet jäädäkseen
Pandemia vauhditti videoiden suosiota ja niiden lataukset lisääntyivät 80% vuoden 2020 aikana.
Videot ovat olleet suosittuja kuluttajien keskuudessa aina, mutta markkinoijat sopeutuivat ja löysivät resursseja huomattavasti hitaammin. Tällä hetkellä markkinoijat ovat kuitenkin sisäistäneet videon voiman jokaisessa myyntisuppilon vaiheessa, tunnettuudesta konversioon.
Hubspotin tukimuksen mukaan video on ollut sisältötyyppien ykkönen kahden vuoden ajan – ohittaen blogit ja infografiikan.
Vaikka pitkien videoiden avulla voidaan tarjota yleisölle syvyyttä ja suuria määriä tietoa tuotteesta, brändistä tai palvelusta – on jatkossa painopiste kuitenkin lyhytvideoissa.
Lyhyiden videoiden avulla asian ytimeen pääseminen voi olla tehokkaampaa, ja tämän tyyppinen muoto sopii erinomaisesti nopeatempoiseen digimaailmaan. Tästä syystä alustat, kuten TikTok, Instagram Reels ja aiemmin Snapchat, ovat kasvaneet nopeasti ja saaneet. myös markkinoijien huomion.
Lyhytvideoita hyödyntävät sulassa sovussa niin mikrovaikuttajat, julkkikset kuin yrityksetkin. Myös live-videoiden suosio on kasvussa.
Joten viimeistään nyt kannattaa varmistaa, että laadukkaat videosisällöt ovat osa teidänkin sisältösuunnitelmaanne.
Ostosmahdollisuudet suoraan sovelluksessa, muuttavat sosiaalisen median käyttöä brändimarkkinoinnissa
Yhä useampi alusta antaa markkinoijille mahdollisuuden tarjota ostettavaa sisältöä. Suoraan sovelluksesta ostaminen on hyvin keskeinen mahdollisuus tarjota parempia ostokokemuksia ja tehdä asiakkaan ostopolusta lähes saumaton.
Erityisesti nuoret sukupolvet ovat omaksuneet sosiaalisen median ostot, ja tutkimusten mukaan Z-sukupolvesta jopa 43 %, ja milleniaaleista 49 % on ostanut tuotteita tai palveluita suoraan sosiaalisen median alustoilta – tästä voimme päätellä, että sosiaalisen kaupankäynnin aika on saapunut!
Shopping-sisällöt ovat julkaisuja, kuvia, videoita ja mainoksia sosiaalisissa medioissa kuten Facebook, Instagram ja TikTok. Kuluttajan napsauttaessa ostettavaa sisältöä, hän voi tehdä ostoksen lähes välittömästi – sovelluksesta poistumatta.
Kun sosiaalinen viestintä muutetaan ostettavaksi sisällöksi, muuttuu ostopolku virtaviivaisemmaksi ja käyttäjä saa mahdollisuuden ostaa brändiltäsi juuri silloin kun hän on siihen eniten inspiroitunut – tätä vauhdittaa usein myös vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen.
Lue kirjoituksemme liveshoppingista .
Hybridikokemukset – brändin mahdollisuus houkutella ja ilahduttaa kuluttajia
Pandemia jätti lähtemättömät jälkensä lähes jokaiselle toimialalle. Markkinointitiimien oli pakko etsiä verkosta vaihtoehtoja live-tapahtumille, kuten messuille tai myymälän avajaisille.
Vaikka ympäri maailmaa rajoituksia on jo purettu, ja tilanne on muuttunut jokseenkin normaaliksi – toiset kohtaavat edelleen haasteita tiukkojen määräysten ja sosiaalisten etäisyysvaatimusten vuoksi. Vaikka maailma vihdoin alkaa avautua pandemian jälkeen, on maailma muuttunut perusteellisesti.
Toiset meistä kaipaavat messuja ja isoja kokoontumisia, eivätkä malta odottaa seuraavaa verkostoitumistapahtumaa – mutta eivät kaikki. Toiset meistä ovat havainneet, että osallistuvat näihin aktiviteetteihin mieluummin mukavalta kotisohvaltaan, ainakin osittain.
Brändeille tämä muutos luo mahdollisuuden tarjota laadukkaita brändikokemuksia erilaisiin tarpeisiin sekä virtuaalisesti, että kasvotusten.
Hybritapahtumat tapahtuvat livenä ja ovat saattavilla myös virtuaalisesti niille, jotka eivät pysty tai halua osallistua tapahtumaan fyysisesti paikan päällä.
Yritykselle hybriditapahtumat tarkoittavat teknologiaan ja virtuaalisiin alustoihin investoimista, jotta etänä tapahtumaan osallistuvat tuntevat olevansa mukana.
Tälläkin hetkellä johtavat brändit tutkivat esimerkiksi lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalisen todellisuuden (VR) mahdollisuuksia, tehdäkseen hybriditapahtumista mukaansatempaavampia ja nostaakseen online -asiakaskokemukset uudelle tasolle.
AR ja VR tekniikat ovat olleet olemassa jo jonkin aikaa, mutta niiden tuominen käytäntöön on ollut hidasta. Lokakuussa 2021 Facebook ilmoitti Metaversestä, joten näiden mukaansatempaavien teknologioiden odotetaan yleistyvän.
Facebook on kuvannut Metaversen 3D -tilojen antavan käyttäjille mahdollisuuden ”seurustella, oppia, tehdä yhteistyötä ja pelata tavoilla, jotka ylittävät sen mitä voimme kuvitella.”
Olipa brändisi valmis Metaverseen tai ei, hybridikokemukset tulevat todennäköisesti yleistymään lähitulevaisuudessa.
Yksi asia on kuitenkin jo varmaa: osa asiakkaistasi on halukkaita asioimaan kanssasi kasvotusten, ja osa ei.
Brändimarkkinoinnissa menestyäkseen tulisi yrityksen löytää erilaisia tapoja, joilla voi palvella molempien asiakasryhmien tarpeita.
Online & offline – sisällön sekoittuminen
Raja näiden kahden välillä on hämärtynyt viimeisten vuosien aikana, ja odotettavissa on, että tänä vuonna siitä tulee lähes saumaton.
Vuonna 2021 johtavat brändit – esimerkiksi Nespresso toi sosiaalisen median vaikuttajansa mainostauluille, kun taas toiset jakoivat kuvia painetuista mainoksista Instagram -tarinoissaan.
Kumpaa sisältö sitten on, digitaalista- vai offline -sisältöä? Teknisesti ajateltuna se on molempia. Mutta jos sisältö on kiinnostavaa – niin väliäkö tuolla?
Erottautuakseen massasta, sitouttaakseen ja innostaakseen kuluttajia uusilla, luovilla tavoilla – kannattaa brändin hyödyntää myös kanavien välistä synergiaa.
Tämän lisäksi kannattaa keskittyä entistä enemmän brändin tarinaan, jotta voit tarjota kuluttajille aitoa ja merkityksellistä sisältöä. joka rikastuttaa heidän elämäänsä.
Sama lyhyesti – Luo sisältöä, jonka kohdeyleisösi todella haluaa nähdä.
Yhteenveto
Tapamme elää, työskennellä, seurustella ja tehdä ostopäätöksiä, on muuttunut ja kehittyy yhä eteenpäin. Maailman tilanne ja pandemian jälkeinen toipuminen aiheuttaa edelleen paljon epävarmuutta, ja yritykset toipuvat eri tahtia.
Vuodesta 2022 eteenpäin, täytyy brändimarkkinoinnissa osoittaa empatiaa ja joustavuutta – jotta voidaan vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin markkinointitoimenpiteillä.
Maailmassa, jossa trendejä tulee ja menee, on olemassa yksi tähti, jota seurata – asiakkaat
Kun asetamme heidät etusijalle, luomme heitä kiinnostavaa videosisältöä ja kuvia, järjestämme hybriditapahtumia ja kerromme kuinka brändimme vaalivat heidän arvojaan – menestymme brändimarkkinoinnissa.