Kuvittele käveleväsi kadulla rauhallisena päivänä. Yhtäkkiä vieressäsi tööttää auto. Säikähdät ääntä ja sydämesi hakkaa, joten päätät laittaa kuulokkeistasi jonkin rauhoittavan kappaleen soimaan. Kappale tuo myös ehkä mieleen jonkin mukavan muiston viime kesältä, ja säikähdys unohtuu äkkiä.
Äänet vaikuttavat ihmisiin monilla eri tavoilla. Suurin osa ihmisten tekemistä impulsiivisista ostopäätöksistä ovat tunnepohjaisia ja suurin osa meidän tunnemuistoistamme pohjaavat ääniin. Äänet ovatkin hyvä reitti tunteisiin ja näin ollen myös myyntiin. Ei riitä, että sinulla on hieno logo ja tyylikkäästi sisustettu liiketila, vaan sinun kannattaa visuaalisuuden lisäksi myös brändätä itsesi äänien avulla.
Äänien vaikutus ostokäyttäytymiseen
Kun tiedät, mitä tunteita herätät ihmisissä, voit myös päätellä, kuinka he käyttäytyvät. Jos kaupassasi on jatkuvasti ahdistavia ja ärsyttäviä ääniä, tulee asiakkaalle epämukava olo ja hän lähtee pois. Glasgown lentokentällä tehdyssä AB-testauksessa saatiin lisättyä myyntiä 3–10 % siten, että lentokentän käytävillä soitettiin rauhoittavaa musiikkia. Musiikki ei soinut liikkeissä, mutta silti liikkeiden myynti kasvoi verrattuna päiviin, joina musiikki ei soinut lainkaan. Esimerkkejä löytyy myös lähempää. Helsingissä sijaitsevan Kampin kauppakeskuksen myynti kasvoi noin 10 %, kun keskuksen äänimaisema tehtiin uusiksi. Tämä tarkoitti Kampille noin 25 miljoonan euron myynnin kasvua vuodessa.
Lähde: Lauri Domnick, Äänen voima ja vaikutus – miltä brändi kuulostaa? Avita AudioVisual Expo, Helsinki 2019
Miltä brändisi kannattaa kuulostaa?
Kuten kaikkeen brändäykseen, myös brändin ääneen vaikuttaa se, kenet haluat saada asiakkaaksesi. Mikäli kohderyhmänäsi ovat nuoret pojat, kannattaa äänimaisemasi olla hyvinkin erilainen kuin jos kohderyhmänäsi olisivat eläkeikäiset naiset. Jos haluat rauhoittaa kasvohoitoon tai hierontaan tullutta asiakastasi, ei sinun ehkä kannata soittaa nopeatempoista rockmusiikkia. Yhtä oikeaa vastausta kysymykseen ei siis ole, vaan kaikki riippuu yrityksesi toiminnasta.
Äänien avulla brändäyksessä kannattaa toki myös muistaa, että kyse ei ole pelkästään äänistä ja musiikista, vaan myös puheesta. Puhumasi sisällön lisäksi tärkeää on äänensävy, jolla asiasi kerrot. Sisältö saattaa saada täysin erilaisen merkityksen pelkästään äänensävyä muuttamalla. Myös kirjoitettu teksti voidaan ajatella puheena ja näin ollen äänenä. Mikäli siis yrityksesi kirjoittaa mitään esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, on yritykselläsi ääni, vaikket sitä itse ajattelisikaan. Kirjoitetussa tekstissä äänensävyyn voidaan vaikuttaa esimerkiksi hymiöitä käyttämällä. Myös sanavalinnat vaikuttavat siihen, miltä kuulostat. On suuri ero, käytätkö sanaa linja-auto, bussi vai dösä.
Äänien ja visuaalisen sisällön yhdistäminen
Ääniä voidaan toki myös yhdistää visuaaliseen sisältöön. Videon tunnelma muuttuu hetkessä, kun musiikin vaihtaa. Esimerkiksi pirteä musiikki yhdistettynä rannalla makoilevaan ja meressä uiskentelevaan perheeseen tuo todennäköisesti katsojalle mukavan lomatunnelman. Vaihdetaanpa musiikki pelottavaan, kauhuelokuvatyyliseen kappaleeseen, niin mieleen saattaa tupsahtaa pelko perhettä vaanivasta haista.
Näin pääset alkuun
Äänen kulutus kasvaa jatkuvasti. Podcastit ja äänikirjat ovat nostaneet suosiotaan viimeisten vuosien aikana valtavasti. Äänillä voidaan edistää yrityksen myyntiä, joten yritysten pitäisikin panostaa ääneensä, varsinkin nyt äänten kulta-aikana. Kaikki alkaa suunnittelusta ja audio brand bookin tai äänensävyohjeiston tekemisestä nykyisen mahdollisen graafisen ohjeistosi rinnalle. Näin saadaan yritykselle yhtenevä, harkittu ja toimiva ääni, jolloin voit kuulua oikein.