Koulutamme usein asiakkaitamme erilaisten sosiaalisen median kampanjoiden, kilpailujen ja arvontojen säännöistä ja toteutustavoista. Tällä viikolla törmäsin itse tilanteeseen, jossa arvontaan osallistutuani sain yllättävää suoramarkkinointia somessa.
Osallistujana olin kommentoinut arvontakuvaa Facebookissa. Säännöt olivat selkeät: kommentoi tietyssä ajassa ja voit voittaa. En voittanut ja olin jo unohtanut koko kilpailun, kunnes sain yksityisviestin Facebookissa.
Palasin takaisin arvontakuvaan: säännöissä ei mainittu, että yhteystietojani tultaisiin käyttämään suoramarkkinointiin. Myöhemmin luin, että yrittäjä oli lähettänyt saman markkinointiviestin useille arvontaan osallistuneille Facebook-käyttäjille, eivätkä he olleet iloisia. Vastasin yrittäjälle muistuttaen sähköisen suoramarkkinoinnin lainsäädännön koskevan myös sosiaalista mediaa: mikäli asiakas ei ole ennakkoon hyväksynyt suoramarkkinointia, ei yritys voi lähestyä häntä suoramarkkinoinnilla, somessakaan.
Kertauksen vuoksi yleiset promootiosäännöt
Ennen kilpailun voittajan koko nimeä ei saanut julkaista FB-seinällä. Nyt asiasta ei ole enää mainintaa FB:n kilpailusäännöissä, mutta on hyvä muistaa ihmisten yksityisyys. Jos aiot julkaista voittajan koko nimen, olisi hyvä mainita siitä jo kilpailun säännöissä.
Tässä toinen case-esimerkki kuluttajavirastolta:
”Kiinteistönvälitysliike järjesti kilpailun, jossa osallistuneiden kesken arvottiin ilmainen kiinteistönvälitystoimeksianto. Markkinointiarpajaisten näkökulmasta kilpailu ei ollut kuluttajansuojalain tai hyvän välitystavan vastainen. Sen sijaan yritys ei kysynyt osallistujilta suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin eikä informoinut osallistujia mahdollisuudesta kieltäytyä suoramarkkinoinnista myöhemmin.”
Kuluttajaviraston vastine yllä olevaan caseen:
”Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa käyttää aggressiivista menettelyä, jollaisena pidetään muun muassa häirintää. Lainkohdan perustelujen (HE 32/2008) mukaan häirintää voi olla erityissäännösten vastainen menettely, kuten henkilötietolain 30 §:n tai sähköisen viestinnän tietosuojalain 26 §:n vastainen suoramarkkinointi.
Koska yritys ei ollut kysynyt osallistujilta suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin eikä informoinut osallistujia heidän mahdollisuudestaan kieltäytyä suoramarkkinoinnista myöhemmin, ei yritys voi käyttää keräämiänsä tietoja lainkaan suoramarkkinointiin. Muussa tapauksessa markkinointi on kuluttajansuojalain vastaista.”
Tänä päivänä kuluttaja kohtaa päivittäin monikanavaista mainontaa niin työmatkalla, työssä, vapaalla kuin verkossakin. Suoramarkkinointi, johon kuluttaja ei ole itse antanut lupaa, todennäköisemmin ärsyttää, kuin myy!