Sisältömarkkinointi tarkoittaa asiakkaita kiinnostavan ja jaettavan ilmaisen sisällön tuottamista. Copywriting tähtää lukijalta haluttuun tiettyyn toimintaan. Sisältömarkkinointiin kuuluvat blogit, podcastit ja sähköpostiautomaatiot. Copywriting puolestaan kattaa myyntisivut, mainokset ja suorat sähköpostit.
Ne ovat siis kaksi eri asiaa – vai ovatko?
Sisältö ilman copywritingia on hyvän sisällön hukkaan heittämistä
Miksi blogissani on vähän lukijoita, vaikka kirjoitan hyvää sisältöä?
Monissa blogeissa on todella hyvää sisältöä, mutta vain vähän lukijoita. Jos et saa tarpeeksi lukijoita, syynä voi olla tehoton copywriting:
- Tylsät otsikot. Jos otsikkosi ovat tylsiä, ne eivät saa ihmisiä klikkaamaan ja lukemaan loppua kirjoituksestasi.
- Liian nokkelat otsikot. Tämä tarkoittaa, että pröystäilet otsikoillasi sen sijaan, että laittaisit lukijasi etusijalle.
- Sisältö ei ole lukijan eduksi. Kuten tuotteidenkin täytyy miellyttää ostajaa, myös sisältösi täytyy olla hyödyksi lukijallesi, jotta hän palaa sivullesi uudelleen.
- Sisältö ei rakenna hyvää suhdetta tai herätä luottamusta. Voit kerätä huomiota sosiaalisessa mediassa ääliömäisyydelläkin, mutta se ei tuo sinulle seuraajia tai ostajia.
- Sosiaalisen vaikutusvallan puute. On vaikeaa saada lukijat huomaamaan, että blogisi on cool paikka, jos sinulla ei ole vielä suurta lukijakuntaa.
- Selkeä toimintokutsu puuttuu. Toimintokutsu kertoo ihmisille, mitä haluat heidän tekevän sivuillasi.
”Kirjoitustekniikoiden suunnitelmallinen käyttö saa lukijasi sitoutumaan sisältöösi, liittymään sähköpostilistallesi sekä jakamaan hyviä artikkeleitasi muiden lukijoiden kanssa. Näin rakennat laajan ja uskollisen yleisön.”
Copywriting ilman sisältöä on hyvän copyn hukkaan heittämistä
Jos käytän tehokkaita myyvän kirjoituksen tekniikoita, tuleeko blogistani suosittu?
Hyvä sisältö ei pelasta blogia, jos markkinoit sitä huonosti. Pidä siksi mielessäsi nämä sisältömarkkinoinnin periaatteet:
- Anteliaisuus. Jos ilmainen sisältösi on niin arvokasta, että sinua itseäsikin hiukan hirvittää, olet oikeilla jäljillä.
- Nautittava sisältö. Näyttääkö sisältösi mainokselta? Auts. Muuta mainonta helposti jaettavaan ja luettavaan sekä lukijoita hyödyttävään muotoon.
- Oikeisiin ihmisiin vaikuttaminen. Sisällöntuotanto on avuksi myös hakukoneoptimoinnissa, mutta älä kuitenkaan kirjoita hakukonetta varten. Kirjoita ensisijaisesti ihmisille, ja sitten muuta sisältö hakukoneystävälliseen muotoon, jotta lukijasi löytävät blogisi.
”Todella hyvä sisältö mahdollistaa suhteiden luomisen, tuo julki myyntiviestin olematta liian myyvä sekä saa potentiaaliset asiakkaat pysymään.”
Siinä syy, miksi copywriterien kannattaisi suosia sisällöllistä lähestymistapaa ja yhdistää myyvä kirjoitustekniikka ja huippusisältö saadakseen parhaat hyödyt molemmista.
Entäpä sinä? Miten sisältö ja copy auttavat sinua saamaan lisää liikennettä sivuillesi? Kerro kommenteissa.
Lähde: Copyblogger – What’s the Difference Between Content Marketing and Copywriting?
Pyydä tarjous Someagentista ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä teidän somekanaville!