On olemassa hyviä työkaluja somesisällönhallintaan, mutta puhumme niistä varsin vähän, koska pelkona usein on, että jos kokematon somemarkkinoija lähtee automatisoimaan toimenpiteitä liiaksi, persoonallisuus ja interaktiivisuus sosiaalisen median markkinoinnista katoaa. Ja juuri ne ovat kuitenkin kaiken somen ytimessä.
Tunnetuimmat ja edullisimmat: Hootsuite ja BufferApp
Hootsuite ja Buffer ovat varmasti tunnetuimmat työkalut, joilla voidaan hallinnoida useampia kanavia kerrallaan. Muitakin on, mutta hinta nouse helposti pienen yrityksen ulottumattomiin. Enemmän maksavista suosittelemme SproutSocialia , jota voi kokeilla 30 vuorokautta ilmaiseksi.
Sekä Hootsuitesta että Bufferista on olemassa ilmaisversiot, joihin saa liitettyä kolme eri somekanavaa. Muutamalla kympillä kuussa saa kummassakin palvelussa jo huomattavasti enemmän ominaisuuksia käyttöönsä. Jos haluaa käyttää palveluita tiiminä, lähtöhinta Bufferissa on 99 dollaria kuukaudessa ja Hootsuitelta pitää pyytää tarjous.
Täältä näet Bufferin hinnoittelun ja täällä voit vertailla Hootsuiten hintoja.
Melkeinpä parasta mitä Buffer tarjoaa, on lisäosa ( Buffer-nappula ), joita klikkaamalla saat mielenkiintoiset jutut jaettua heti haluamiisi kanaviin valmiina uutisina.
Bufferin käyttöönotosta olemme tehneet videon (alla). Hootsuiten käyttöönotosta löydät Youtubesta satoja tuhansia videoita. Bufferin käyttöjärjestelmä näyttää hieman eriltä, kuin videon tekoajankohtana, mutta toimintaperiaate on täysin sama, samoin omien tilien yhdistäminen Bufferiin.
Mieti tarvitsetko erillisiä työkaluja
Somehallintatyökalut vaikuttavat hyvin käteviltä, MUTTA mieti tarvitsetteko sellaisia aidosti. Vaikka me Kuululla tuotamme sisältöjä kymmeniin kanaviin, teemme sisällöt lähes poikkeuksetta kuhunkin kanavaan somealustojen omilla työkaluilla, jotta varmasti näemme aina ennakkoon lopputuloksen.
Kun otetaan kuva, sen voi postata ensin Instagramiin hashtageineen, sitten Twitteriin lyhyen viestin saattelemana, sitten Facebookiin ilman hashtageja ja kunkin kanavan vaatimalla tavalla, eikä vie kuin minuutin aikaa.
Mikäli teillä on jokin markkinoinnin automaatiotyökalu käytössänne, kuten Hubspot, usein automaatiotyökaluillakin on somehallinnointi sisässään. Henkilökohtaisesti suosittelenkin esimerkiksi Hubspotia juuri silloin, jos markkinointi keskittyy paljolti sisältöihin ja niiden systemaattiseen jakeluun ja someen.
Suositten somehallintatyökaluja lähinnä niille, jotka tekevät markkinointia tiiminä TAI tekevät runsaasti asiakaspalvelua.
Muitakin kanavakohtaisia apuvälineitä on, esim. Twitteriin Tweetdeck , jota voi kokonainen tiimi käyttää. Esim. Facebookissa voi tehdä ensin luonnoksia ja ajastuksia, jotta koko tiimi näkee mitä on tulossa. Samoin voit seurata aihepiirejä, listoja, tapahtumia tai henkilöitä Tweetdeckissä. Saat varmasti myös paljon ideoita omaan sisällöntuotantoosi JA pääset seuraamaan mistä juuri nyt puhutaan kullakin alalla. TweetDeck on täysin ilmainen työkalu ja voit siis käyttää sillä useampaa Twitter-tiliä kerrallaan. Tweetdeck toimii pöytäkoneilla, eikä siitä ole mobiiliversiota.
Tee somesisältökalenteri kaikkien saataville
Paras tapa Hootsuiten ja Bufferin lisäksi on pilvessä oleva somesisältökalenteri, jota käytetään tiimin kanssa yhteisesti ja johon määritellään sisällöt, aikataulut, resurssin (henkilöt ja budjetti), milloin mainostetaan. Käytössämme itsellämme on Hubspotin valmispohjat, sillä olemme markkinoinnin automaatiotyökalu Hubspotin kumppanitoimisto. Kuka tahansa saa käydä lataamassa näitä Hubspotin pohjia. Heidän somesisältökalenterinsa on todella tymäkkä Suomen olosuhteisiin, joten suosittelemme sen sijaan heidän blogikalenteripohjaansa, jota voi sitten itse tuunata somen suuntaan. Löydät sen täältä .
Olemme kirjoittaneet aikaisemminkin edellämainituista ja muistakin sometyökaluista
Kuulu kouluttaa, lue koulutustarjouksemme ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!