Yksi digimarkkinoijan arkea helpottavista työkaluista on Facebookin Mainosten hallinta -työkalu. Koska Facebook omistaa Instagramin, voi samalla työkalulla tehdä mainoksia myös Instagramiin. Aikaa säästyy, kun yhdellä työkalulla voi tehdä mainoksia useaan paikkaan.
Kun teet mainosta, on siis mahdollista tehdä se samalla kertaa Facebookiin ja Instagramiin. Vaikuttaa kätevältä, mutta suosittelen tekemään kanaviin erilliset mainoskampanjat. Tässä muutama syy:
Kuvakoko
Molempiin kanaviin voi tehdä esimerkiksi kuva-, video-, diaesitys- ja karusellimainoksia. Ne ovat kuitenkin hieman eri näköisiä – esimerkiksi Facebookin karusellimainokseen voi jokaiseen kuvaan luoda oman kuvatekstin ja linkin, mutta Instagramin karusellimainokseen ei. Myös kanavien kuvakokosuositukset ovat erilaiset. Facebookissa mainoskuvan kooksi suositellaan 1200 x 628 px ja Instagramissa 1080 x 1080 px (feed) tai 1080 x 1920 px (stories).
Tekstin pituus
Facebookissa mainosteksti voi olla hieman pidempi, sillä kyseiseen kanavaan tuotetaan muutenkin enemmän tekstisisältöä kuin Instagramiin. Instagramiin tullaan puolestaan pääsääntöisesti katsomaan kuvia ja kyseisessä kanavassa tekstisisältö saa vähemmän huomiota. Mainosten hallinta jopa kehottaa tekemään Instagram-mainoksiin lyhyet tekstit, sillä pitkän tekstin vuoksi mainos saattaa saada vähemmän näkyvyyttä.
Tavoite
Mainosten hallinta -työkalu haluaa auttaa mainoskampanjan menestymisessä, joten se ohjaa mainoksen näkymään siellä, missä se parhaiten toimii. Tämä työkalun optimointiominaisuus saattaa olla ongelma, jos yksi ja sama mainoskampanja pyörii sekä Facebookissa että Instagramissa. Jos esimerkiksi mainoksesi tavoite on saada mahdollisimman paljon sitoutumisia, saat niitä kanavakulttuurin vuoksi todennäköisemmin Instagramissa. Tällöin työkalu saattaa tulkita, että mainos toimii paremmin Instagramissa ja jättää näyttämättä sen Facebookissa. Jos taas tavoittelet mainoksellasi mahdollisimman paljon klikkauksia, saat ne todennäköisemmin Facebookissa. Tällöin on vaarana, että mainosta ei näytetä Instagramissa.
Analytiikka
Kun teet omat mainoskampanjat Facebookiin ja Instagramiin, on tulosten vertailu helpompaa. Näet heti Mainosten hallinnan etusivulla yhteenvedon tuloksista ja erittelyn avulla saat syvällisempää dataa tuloksista.
Vinkki! Tunnistat mainoskampanjat helpommin, kun nimeät ne järkevästi. Itse lisään jokaisen mainoskampanjan nimen alkuun lyhenteen kanavasta, jotta näen yhdellä silmäyksellä, missä kanavassa se on käynnissä. Tässä esimerkkejä lyhenteistä: FB = Facebook, IGF = Instagram Feed ja IGS = Instagram Stories.
Mainosten hallinta -työkalulla voit tehdä Facebookin ja Instagramin lisäksi mainoksia myös muille sivustoille ja sovelluksiin (Audience Network, lisätietoja täällä ). Kannattaa siis opetella käyttämään Mainosten hallinta -työkalua mahdollisimman hyvin, niin saat siitä kaiken hyödyn irti.