Facebook lanseerasi toukokuussa -21 liveshopping perjantait , mikä oli heidän ensimmäinen kokeilunsa live shoppingiin. Sen jälkeen liveshoppailu on levinnyt huimaa vauhtia ja ensimmäiset myyntitapahtumat on nähty nyt Suomessakin.
Myy tai osta vuorovaikutuksessa brändin kanssa
Live shopping muistuttaa vähän vanhaa kunnon ostos-TV:tä, mutta tällä kertaa ostomahdollisuus on omassa kädessäsi vain parin näppäyksen päässä.
Myyjälle taas live shopping -toiminto tuo mahdollisuuden olla suoraan yhteydessä katsojiin ja hankkia potentiaalisia asiakkaita reaaliaikaisesti . Livessä esitellään tuotteita tässä ja nyt ja ostajilla on mahdollisuus kysellä niistä tai ostaa tuotteet heti. Livelähetyksessä voit siis esitellä tuotteita oikeassa ympäristössä, tuoda erilaista tuotetietoa esiin sekä ostosvaihtoehtoja etualalle ja olla vuorovaikutuksessa kohderyhmäsi kanssa.
Mitä live shopping -lähetys vaatii?
Livemyyjällä pitää ensinnäkin olla verkkokauppa . Verkkokauppa on pitänyt yhdistää Facebookiin. Jos et ole tehnyt tätä aikaisemmin, lue kirjoituksemme Facebook-kaupoista . Sinun pitää yhdistää kauppaan myös tuoteluettelo ja se onnistuu, jos verkkokauppasi on jollakin näistä verkkokauppa-alustoista . Laitan luettelon linkkinä, koska sitä päivitetään jatkuvasti ja meidän blogissamme oleva lista voisi helposti vanhentua.
Jos ette ole lähettäneet vielä koskaan perus livelähetystä (ilman kauppa-asioita), suosittelen tutustumaan kirjoittamaamme Instagram live -oppaaseen ensin . Siinä on erittäin hyviä perusvinkkejä livelähetyksiin ylipäänsä.
Jos kaupat ovat vielä sinulle täysin tuntematon asia, lue ensin Facebookin omat ohjeet kaupan määrittämiseen Facebookissa ja Instagramissa .
Kaupankäynnin hallinnassa omista kyseisessä livelähetyksessä esiteltävistä tuotteista luodaan ”tuotteiden soittolista”. Kun soittolista on luotu, voit aloittaa livelähetyksen suoraan Facebook-sivultasi pöytäkoneella tai mobiililaitteella. Facebookin sisällä on useita eri hallintapaikkoja, mikä saattaa sekoittaa markkinoijaa. Kaupankäynnin hallintaan pääset esimerkiksi tästä linkistä: https://business.facebook.com/commerce/
Facebookin ohjeet:
- Kaupan määrittäminen Facebookissa
- Tuotteiden soittolistan tekeminen
- Verifioi verkkokauppasi, eli todenna Facebookille, että verkkokauppasi on omasi. Täältä löydät Facebookin omat ohjeet .
Instagramin ohjeet:
- Ostokset Instagramissa -ominaisuuden käyttöönotto
- Täytä kaupankäynnin kelpoisuusvaatimukset
- Instagramissa tärkeintä on, että verkkokaupallasi on pääsy Instagram Checkoutiin.
Livelähetyksen aloittaminen pöytäkoneella tai mobiililla
Videon luominen
- Siirry Facebookin Creator studioon sivullesi. Jos teet liven puhelimella, avaa Creator Studio -sovellus. Klikkaa Luo -osiossa Live . Tämä vie sinut Live Producer -työkaluun.
- Siirry Liveostokset -välilehdelle ja aktivoi Ota liveostokset käyttöön -valintapainike.
- Klikkaa Valitse soittolista -kohdassa Valitse oma soittolista ja klikkaa sitten Tallenna . Soittolistasi tuotteet näkyvät kohdassa Suosittele kohteita , joten voit jakaa ne livevideossasi.
- Anna videollesi otsikko kohdassa Julkaise . Kun olet valmis, klikkaa Aloita livelähetys .
Jos sinulla ei vielä ole Creator studiota puhelimessasi, löydät sen sovelluskaupasta helposti hakusanalla Facebook.
Live shoppingin parhaat käytännöt
-
Opeta yleisösi seuraamaan livelähetyksiänne säännöllisellä lähetysajalla.
Liveostosvideosi ovat kuin ostos TV, joka lähetetään samana päivänä samaan kellonaikaan joka viikko. Viikonloppuisin ja iltaisin ihmisillä on aikaa shoppailla. Mitä jos livemyyntinne olisi vaikka joka toinen sunnuntai? Opeta katsojillesi, missä ja milloin he voivat katsoa lähetyksiäsi, niin he löytävät sinut helpommin. Tämä kasvattaa livestriimiesi katsojamääriä ajan myötä. Esimerkiksi Musti ja Mirri on tehnyt livelähetykselleen oman laskeutusmissivun www-sivuilleen. Sieltä löytyy nyt menneet lähetykset: https://www.mustijamirri.fi/liveshopping -
Tee testilähetys ennen ensimmäistä varsinaista virallista livestriimiä. Muista muokata yksityisyysasetuksia siten, että vain sinä ja valitsemasi ihmiset näkevät livestriimin. Testaa laitteistot, kamerakulmat, äänenvoimakkuus, taustamelu ja muut, jotta löydät parhaiten toimivat ratkaisut.
-
Markkinoi liveostosstriimiäsi. Julkaise sivullasi ennakkomainos livevideostasi. Kannusta katsojia seuraamaan sivuasi, jotta he saavat ilmoituksen livelähetyksistäsi. Voit myös jakaa livevideoita soveltuvissa ryhmissä.
-
Keskustele katsojien kanssa ja sitouta heidät. Livevideossa voit keskustella katsojien kanssa tuotteistasi. Katsojia kannattaa rohkaista kommentoimaan ja kertomaan livestä muillekin, he voivat lähettää teille viestejä myös yksityisviestillä liven aikana. Muista myös vastata reaktioihin ja kysymyksiin, jos olet sellaisia onnistunut saamaan.
-
Toista tärkeitä tietoja livestriimisi aikana. Näin kesken lähetyksen katsomisen aloittavat katsojat ymmärtävät, mitä tapahtuu tai mitä esittelet.
-
Kokeile pitää livelähetys yhdessä jonkun kanssa. Kameran takana oleva toinen henkilö voi auttaa sinua tuotteiden, kommenttien ja viestien kanssa. Myös livelähetyksen vetäminen yhdessä toisen henkilön kanssa voi olla hauska tilaisuus rupatella tai vitsailla livelähetyksessä.
-
Kun livelähetys on ohi, ota yhteyttä katsojiin, jotka lähettivät viestejä tai kommentoivat. Varmista saivatko he kysymyksiinsä vastaukset ja saivatko he ostettua ne tuotteet, jotka halusivatkin. Tämä koetaan varmasti hyväksi palveluksi ja sitouttaa katsojia teihin entisestäänkin.
-
Julkaise livevideot aikajanallasi ja nosta ne kohokohtiin. Livevideoiden asetuksiin kannattaa laittaa oletusasetukseksi, että tallennat ne myös puhelimeesi. Tämä siitä syystä, että kun livevideo loppuu, saatat olla vielä jännityksen tuoman adrenaliinin vallassa ja täpätä vahingossa vääriä vastauksia Instagramin tai Facebookin esittämiin ”Tallennetaanko video myös laitteellesi” -kysymyksiin. Kannattaa ehdottomasti pitää livevideot esillä kaikkialla, jotta saat jatkossakin katselukertoja uusilta kävijöiltä. Katsojat voivat myös katsoa lisätietoja tuotteista näistä videoista myös jälkikäteen.
Lindex on nostanut jokaisen pitämänsä live shopping -lähetyksensä kohokohtiin – vanhimmat ovat tämän tekstin kirjoitushetkellä 63 viikkoa vanhoja. He ohjaavat niin ikään suoraan profiilista myös laskeutumissivulle omille nettisivuilleen, kuten Musti ja Mirrikin. Sieltä löytyy kaikki tulevat livelähetykset aiheineen ja henkilöineen.
Onnistuiko live shopping?
Livelähetyksen jälkeen näet tietenkin analytiikan puolelta
- Kuinka pitkälle lähetyksesi näkyi, eli sen kattavuus (nyt ja tallenteena)
- Yhtäaikaisten katsojien huippulukeman
- Livevideon vuorovaikutusten määrän
- Kommenttien ja tykkäysten määrän
Mutta koska shopping on aina yhteydessä myös verkkokauppaan, saat myös selkeää tietoa:
- Kuinka moni lisäsi tuotteita ostoskoriin
- Ostoskoriin lisättyjen tuotteiden arvon
- Lähetyksen ja tallenteen aikana ostettujen tuotteiden arvon