Facebook-kauppa on yksi useista Facebookin tarjoamista ominaisuuksista. Erityisesti ominaisuus ilahduttaa verkkokauppiaita, sillä se on maksuton ja tehokas kanava verkkokaupan ostavan kävijäliikenteen kasvattamiseen.
Jos mietit, mistä Facebook-kaupassa on kyse tai miten sellainen luodaan, olet löytänyt oikeaan paikkaan. Tästä artikkelista saat kattavan yleiskatsauksen Facebook-kaupan toimintaan, hyötyihin ja käyttöönottoon.
Näin Facebook-kauppa toimii
Yrityksellä on käytössään Facebook-kauppa, mikäli huomaat yrityksen Facebook-sivulla kauppa-välilehden. Klikattuasi painiketta päädyt näkymään, joka muistuttaa hyvin paljon perinteistä verkkokauppaa. Se on todennäköisesti jopa brändätty yrityksen näköiseksi brändivärejä hyödyntäen.
Kaupassa voit selata tuotevalikoimaa samaan tapaan kuin perinteisen verkkokaupan tuoteosastoa ilman tarvetta poistua Facebookista. Voit myös klikata katsomaan tarkemmin yksittäisen tuotteen tietoja. Jokaiselta yksittäiseltä tuotesivulta löytyy ostopainike, joka ohjaa ostamaan tuotteen varsinaisen verkkokaupan puolelta.
Facebook-kaupan hyödyt
Miksi Facebook-kauppa sitten kannattaa ottaa käyttöön? Ensinnäkin se nopeuttaa kuluttajan etenemistä ostopolulla. Perinteisesti verkkokaupan tuotevalikoiman selaaminen edellyttää siirtymistä verkkosivuille. Kun tuotteet ovat selattavissa suoraan Facebookissa eikä siirtymistä palvelusta toiseen tarvita, on paljon todennäköisempää että henkilö päätyy selaamaan tuotteita.
Miksi Facebook-kauppa kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön?’
Käydään vielä läpi muutama täsmäsyy siihen, miksi kaupan luominen kannattaa.
- Facebook kauppa on tehokas ja maksuton lisäkanava verkkokaupan kävijäliikenteen kasvattamiseen
Facebook-kauppa ei voi eikä sen pidä korvata olemassa olevaa verkkokauppaa. Se on kuitenkin loistava ja tehokas lisäkanava verkkokaupan kävijämäärän kasvattamiseen. Mikä parasta – Facebook-kauppa on itsessään maksutonja vaivattomasti ylläpidettävä ominaisuus. Ainoastaan kaupan käyttöönottaminen vaatii hieman aikaa.
- Tuotteiden tägääminen Instagram-kuviin onnistuu Facebook-kaupan luomisen jälkeen
Yksi useimmin kysytyistä kysymyksistä on se, miten tuotteita saa merkittyä Instagramin kuviin. Yksi ratkaisu tähän ratkaisu on Facebook-kauppa. Sen käyttöönoton jälkeen voit viedä Facebook-kaupan tuoteluettelon myös Instagramiin, jonka jälkeen voit hakea Instagram-tilillesi oikeutta merkitä tuotteita kuvajulkaisuihin.
Facebook-kauppa ei kuitenkaan ole edellytys Instagramin tuotetägäyksille, vaan pelkän verkkokaupan tuotevalikoiman yhdistäminen Facebookin tuoteluetteloon riittää.
- Facebook kauppa mahdollistaa dynaamisen tuotemainonnan
Dynaamisella tuotemainonnalla tarkoitetaan Facebookin mainosmuotoa, jossa ihminen näkee verkkosivuvierailunsa jälkeen mainoksen juuri niistä tuotteista, joita hän on käynyt verkkokaupassa katsomassa. Dynaaminen mainonta on erittäin tehokas mainosmuoto verkkokaupalle, sillä sen avulla voidaan näyttää todella personoitua mainosisältöä.
Myös dynaaminen mainonta onnistuu myös ilman Facebook kauppaa, jos verkkokauppasi tuotteista on aiemmin luotu Facebookiin tuoteluettelo. Mikäli et kuitenkaan ole luonut luetteloa aiemmin, tulee sekin tehtyä Facebook-kaupan luomisen yhteydessä.
Facebook-kaupan perustaminen
Facebook-kaupan voit perustaa, jos sinulla on verkkokauppa ja yrityksellesi luotu Facebook-sivu. Ennen kuin aloitat, on kuitenkin varmistettava seuraavat asiat.
- Yrityksellä tulee olla luotuna Facebook Business Manager ja sinulla tulee olla Business Managerin ylläpito-oikeudet
- Sivusi ja Instagram-tilisi tulee olla yhdistetty Business Manageriin
- Toimialueesi (verkkotunnuksesi) tulee olla vahvistettu Business Managerissa
- Sinulla tulee olla oikeudet hallita yrityksen Facebook-sivua
Kun ylläolevat asiat on varmistettu, voit edetä seuraavasti:
- Aloita siirtymällä Business Managerissa kaupankäynnin hallintaan . Voit myös aloittaa kaupan luomisen Facebook-sivultasi.
2. Siirry kaupanhallinnassa kohtaan ”lisää kauppa”.
3. Valitse haluamasi maksutapa kolmesta eri vaihtoehdosta.
Yleisin tapa on ohjata ihmiset verkkokauppaasi, jonka kassatoimintoa hyödyntäen he voivat tehdä tilauksen. Sinun kannattaa valita tämä, jos sinulla on olemassa oleva verkkokauppa.
Jos sinulla ei ole verkkokauppaa, voit ohjata ihmiset lähettämään viestin Facebookin Messengeriin tai Whatsapp Business -sovellukseen. Valitse tämä, jos sinulla ei ole verkkokauppaa tuotteillesi.
Kolmas maksutapa on toistaiseksi saatavilla vain Yhdysvalloissa. Tässä vaihtoehdossa maksaminen onnistuu suoraan Facebookin tai Instagramin kautta.
4. Valitse myyntikanavat
Tämän jälkeen sinun tulee valita myyntikanavat eli toisin sanoen päättää haluatko saada tuotteesi näkymään Facebookiin vai Instagramiin vai molempiin.
5. Luo tuoteluettelo, mikäli sinulla ei vielä ole sellaista
Jos luot tuoteluettelon Facebook-kaupan käyttöönoton yhteydessä, pääset lisäämään tuotteet luetteloon kaupan määrityksen jälkeen. Tuotteet voi tuoda Facebook-luetteloon manuaalisesti tai verkkokauppaintegraation avulla. Facebookilla on valmiita integraatioita useisiin eri verkkokauppa-alustoihin, kuten Magentoon, Woocommerceen ja Shopifyhyn.
Hienoa! Nyt sinulla pitäisi olla hyvä yleiskäsitys Facebook-kaupasta sekä sen hyödyistä ja käyttöönotosta. Toiminto tulee kasvattamaan merkitystään nopeasti ja tulevaisuudessa Facebook nousee yhdeksi kilpailijaksi muiden verkkokauppa-alustojen rinnalle.
Yhdysvalloissa Facebook-kauppa on jo kuin yksinkertainen verkkokauppa-alusta, jossa asiakas voi maksaa tilauksensa suoraan. Kauppias puolestaan voi hallinnoida tilauksia, palautuksia, taloustietoja ja myyntiraportteja kuten perinteisessäkin verkkokaupassa.
Kun otat Facebook-kaupan käyttöön nyt, sinun on helppoa alkaa hyödyntää sitä lisämyyntikanavana oman verkkokauppasi tukena, kun kaikki ominaisuudet tulevat käyttöön myös Suomessa.